تبلیغ در فرهنگ عاشورا

تبلیغ در فرهنگ عاشورا

نویسنده:محسن نادری
منبع: روزنامه رسالت-شماره6338
مبلغ باید از پیشرفته‌ترین وسایل ارتباط جمعى عصر در پیشبرد اهداف خویش بهره‌گیرى کند. امروزه تنها منبر و سخنرانى در مجالس مذهبى براى مبلغ دینى کافى نیست، بلکه براى رساندن پیام حق به گوش مردم و مشتاقان معارف زلال اسلام باید از تمام ابزارهاى مفید استفاده کرد. نشر کتاب و مطبوعات، استفاده از رادیو، تلویزیون، برنامه‌هاى رایانه‌ای، گفتگوها و گردهمایى‌هاى متنوع، حضور در جمع کسانى که غالبا به مجامع و مجالس مذهبى نمى‌آیند و رساندن معارف حقیقى دین به گوش آنان، نوعى بهره‌گیرى از وسایل ارتباط جمعى در عصر ما به شمار مى‌آید.
امام حسین‌علیه السلام براى تبلیغ فرهنگ عاشورا از بهترین وسایل ارتباطى عصر خود بهره مى‌گرفت. در آن روزگاران، امام حسین ‌علیهالسلام براى این که هدف قیام و فلسفه حرکت‌ حماسى خود را به گوش امت اسلامى برساند، مراسم حج و شهر مکه را انتخاب نمود و در اجتماعات مهم حاجیان، سخنرانى‌هاى روشنگرانه و هدایت‌ بخشى را سازماندهى کرد.
آن حضرت براى رساندن پیام خویش و افشاى سیاست‌هاى مزورانه و شیطانى معاویه خطاب به جمعیت ‌حاضر در منا که از نقاط مختلف و قبایل گوناگون بودند چنین فرمود: «اسمعوا مقالتى و اکتبوا قولى ثم ارجعوا الى امصارکم و قبائلکم فمن آمنتم من الناس و وثقتم به فادعوهم الى ماتعلمون من حقنا فانى اتخوف ان یدرس هذا الامر و یذهب الحق و یغلب والله متم نوره و لو کره الکافرون (1) ؛ سخنان مرا بشنوید و حرف هایم را بنویسید، آن‌گاه به شهرها و قبیله‌هاى خودتان باز گردید و آنچه در حق ما مى‌دانید به دوستان صمیمى و افراد مورد اطمینان خودتان بگویید. من اعلان خطر مى‌کنم که این مطلب کهنه شده و از هم بپاشد و حق از بین رفته و مغلوب شود. البته خداوند نورش را گسترش خواهد داد گرچه کافران آنرا نپسندند. (2) »
آن حضرت در یکى دیگر از سخنرانى هایش، بعد از حمد و ستایش پروردگار و تبیین جایگاه اهل بیت‌علیهم السلام و ارتباط آنان با خدا و رسول او، دوستداران حق را به همراهى خویش فرا خوانده و در یک دعوت عمومى از همگان براى شرکت در حماسه عاشورا چنین فرمود: «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا على لقاء الله نفسه، فلیرحل معنا، فانى راحل مصبحا ان شاء الله تعالى (3) ؛ هرکس حاضر است تا در راه ما از خون خویش بگذرد و جان خود را در راه شهادت [ و لقاى ] پروردگار نثار کند، آماده حرکت‌ با ما باشد که من انشاءالله تعالى صبحگاهان حرکت‌ خواهم کرد.»
در این جا نباید از نقش زنان و کودکان در اطلاع‌ رسانى از واقعه عاشورا به نسل‌هاى بعد چشم ‌پوشى نمود. امام حسین‌علیه السلام آن‌ها را با خود به کربلا آورد و آنان به عنوان خبرنگاران و گزارشگران راستین صحنه عاشورا و پیام رسانان حقیقى و مستقیم اندیشه‌هاى امام حسین علیه السلام به نسل‌هاى بعدى شمرده مى‌شوند.
این اقدام امام حسین‌علیه السلام مطمئن‌ترین، سالم‌ ترین و دقیقترین شیوه اطلاع‌ رسانى و انتقال فرهنگ عاشورا به افکار عمومى و وجدان‌هاى آگاه در زمان‌هاى بعد بود.

پى نوشتها:

-1 صف. /8
-2 فرهنگ سخنان امام حسین‌علیه السلام، ص 262.
-3 کشف الغمه، ج 2، ص 29، لهوف ابن طاووس، ص 114.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید