10 تکنیک یادگیری

10 تکنیک یادگیری

1. قبل از یادگیری ابتدا هدف خود را کاملاً مشخص کنید زیرا بزرگترین مانع یادگیری نداشتن هدفی مشخص، شفاف و قابل قبول است.
2. حتماً شما هم متوجه این نکته شده اید که چیزهایی را بهتر یاد می گیرید که به آن ها علاقمند باشید! علاقه ایجاد انگیزه می کند و این انگیزش یکی از قویترین محرک های یادگیری مؤثر است.
3. یکی از مؤثرترین روش ها برای آماده سازی ذهن جهت یادگیری مطلوب ایجاد یک ارتباط یا پیوند، میان معانی مورد نظر است. تداعی معانی آگاهانه و کنترل شده موجب می شود که حافظه ما به هنگام یادگیری و به یاد آوردن آموخته ها هوشیارانه عمل کند و به حضور آموخته ها در ذهن کمک نماید.
4. برای افزایش یادگیری می توانید از روش تصویرسازی استفاده کنید. متخصصان فن حافظه می گویند: هر چه به تصویر در آید به سادگی به خاطر سپرده می شود.
5. ما تمایل داریم چیزهایی ساده، ملموس، روز مره و معمولی را فراموش کنیم. اما به ندرت چیزهای منحصر به فرد، خشونت آمیز، غیر متعارف، مضحک و فوق العاده را از یاد می بریم. شما با استفاده از قدرت تخیل خود می توانید مطالب کاملاً معمولی را به یک مطلب جالب و منحصر به فرد تبدیل یا تشبیه کنید و تا ابد آن را به یاد بسپارید.
6. درباره روش (خواندن مؤثر) چه می دانید؟ اولین قانون درباره خواندن مؤثر آنست که اندیشه اصلی مطلب را استخراج کنید و حول محور آن با ذهن کار نمایید.
7. علت فراموشکاری چیست؟ چرا آن چه را که فکر می کنیم یاد گرفته ایم ناگهان فراموش می کنیم؟ علت اصلی فراموشکاری عدم حضور ذهن کامل در لحظه یادگیری است. اگر ذهن ما در جای دیگری باشد مسلماً آن چنان که ما می خواهیم مطالب را در خود حفظ نخواهد کرد.
8. یک راه ساده برای یادگیری این است که مطالب مورد نظر خود را به صورت سؤال در آورید و در طول روز چندین بار آن را از خود بپرسید. ایجاد سؤال اغلب مسائل را در ذهن ماندگار می کند.
9. یک روش خوب و مؤثر برای یادگیری استفاده از ابزار های کمکی مانند کاغذ و قلم یا کارتهای مروری و یا ضبط صوت و … است. این ابزارها به تکرار مطالب و کاهش فراموشی کمک می کند.
10. به عقیده ملاصدرا هر چه مشغله های فکری و تعلقات دنیایی و افکار حاشیه ای از ذهن آدمی دور شود، قدرت تمرکز و توانایی یادگیری مطالب خاص و ارزشمند بیشتر می شود.
حسین خنیفر و مژده پورحسینی – مهارت های زندگی، ص455

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید