علی بن محمد رحمه الله ، نایب چهارم

علی بن محمد رحمه الله ، نایب چهارم

آخرین نایب حضرت مهدی علیه السلام علی بن محمد سمری است که به دلیل شدت مراقبت های حکومت عباسی چندان آزادی عمل نداشت. مدت وکالت وی نیز از دیگران کمتر و نزدیک به دو سال بود. از ایشان هم در طول وکالت، کراماتی نقل کرده اند. (1)

پایان امر نیابت
شش روز پیش از وفات علی بن محمد، توقیعی از سوی امام دوازدهم علیه السلام صادر شد که با پیشگویی زمان مرگ آخرین نایب، حکایت از آغاز ایام اندوهبار غیبت کبری می کرد:
ای علی بن محمد سمری! خداوند پاداش برادران دینی تو را در مصیبت مرگت بزرگ دارد! تا شش روز دیگر خواهی مرد.پس امر خود را سامان بده و درباره ی نیابت و وکالت به هیچ کس وصیت مکن که به جای تو بنشیند؛ زیرا غیبت کامل فرا رسیده است. دیگر تا آن روزی که خدای تبارک و تعالی بخواهد ظهوری نخواهد بودو آن پس از مدت درازی خواهد بود که دل ها را سختی فرا گیرد و زمین از ستم و بیدار پر گردد. به زودی برخی شیعیان ادعای مشاهده خواهند کرد، ولی بدان هر کس پیش از خروج سفیانی و برآمدن صیحه و بانگ آسمانی، ادعای دیدن کند، دروغگو و تهمت زننده است. قدرت و توانایی از آن خداوند بلند پایه ی بزرگ است. (2)
و با گذشت شش روز، در نیمه ی شعبان سال 328 هجری همان گونه که حضرت خبر داده بود، او وفات یافت و کتاب نیابت نیز بسته شد و عصر غمبار غیبت کبری آغاز گشت.

پی نوشت :

1. الغیبه شیخ طوسی، ص 395؛ بحارالانوار، ج 51، ص 361.
2.الاحتجاج، ج 2، ص 478؛ کمال الدین ، ج 2، ص 516؛ الغیبه شیخ طوسی، ص 395؛ بحارالانوار ، ج 51، ص 360و ج 2، ص 151 و ج 53، ص 318.
منبع: کتاب باز شناختی از یوسف زهرا علیه السلام

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید