ازدواج و تحصیل

ازدواج و تحصیل

ازدواج، یکی از عواملی است که اگر انسان با برنامه و دقت با آن روبرو نشود، مشکلات جدی در روند تحصیل و کسب علم و دانش ایجاد خواهد شد و آفت بزرگی برای آن شمرده خواهد شد چنان که بین اهل علم معروف است که علم و دانش با ازدواج ذبح می شود یعنی آفت زده می شود و از بین می رود.
ولی اگر با بصیرت و برنامه ازدواج صورت بگیرد نه تنها مشکلی ایجاد نمی شود بلکه می تواند در پیشرفت و ترقی مؤثر و مفید باشد. توجه به نکات و توصیه های زیر شما را در این امر یاری خواهد نمود.
1ـ اگر ازدواج برای شما واجب نشده است یعنی خوف به گناه افتادن ندارید و در فشار قرار نگرفته اید و اگر سن شما از سن متعارف ازدواج نگذشته است، بهتر است کمی صبر کنید تا از لحاظ علمی به جایی برسید و توان علمی شما بالاتر برود آنگاه با شرایط مناسب تری به این امر مقدس اقدام نمایید.
2ـ اگر قصد ازدواج دارید، در انتخاب همسر دقت کافی داشته باشید. همسر می تواند بهترین کمک تحصیلی و یا بدترین عامل افت تحصیلی باشد.
3ـ همسری انتخاب کنید که از لحاظ سطح دانش و انگیزه و علاقه به پیشرفت علمی کفو و هم سطح شما باشد.
4ـ همسری انتخاب کنید که در ایجاد و تقویت انگیزه شما در کسب علم و دانش مؤثر و مفید باشد.
5ـ خانواده همسر شما دوستدار علم و دانش باشند تا همسر شما را در تحمل سختی ها و مرارت های تحصیل یاری کنند نه این که با جملاتی مثل این که درس به چه درد می خورد به دنبال کسب و کار باش موانع را بر سر راه شما افزایش دهند.
6ـ قبل از ازدواج با همسرتان درباره میزان علاقه مندی و پایبندی خود به تحصیل و هدف و غایتتان صحبت کنید و از او قول همکاری و تحمل مشقات را بگیرید.
7ـ از افق روشن و آینده درخشان خود صحبت کنید تا دلگرم شوید و با امید به آینده سختی های امروز را تحمل کنید.
8ـ برنامه دقیق، منظم و جامعی برای زندگی، کار و تحصیل خود داشته باشید.
9ـ مراقب باشید تا تحصیل، شما را از وظایف همسری و وظایفی که در خانواده به عهده شماست غافل نکند.
10ـ تنوع و شادابی و تفریح را در زندگی فراموش نکنید تا همسر شما تا پایان راه همراه شما بماند.
11ـ از همراهی همسرتان خیلی تشکر و سپاسگزاری کنید.
12ـ همسرتان را نیز به کسب علم و دانش تشویق کنید و او را در این امر یاری کنید و سکوی پیشرفت یکدیگر باشید زیرا اگر همسرتان نیز مشغول به تحصیل باشد، اولاً موقعیت شما را بیشتر درک می کند ثانیاً فقط شاهد پیشرفت شما نیست بلکه با پیشرفت خود، انگیزه قوی تری در تحمل سختی ها و محرومیت ها پیدا خواهد کرد.
13ـ موقعیت خودتان را برای همسر و فامیل هایتان توضیح دهید تا بیشتر درک کنند و سطح توقعشان را تنظیم کنند.
14ـ برای ایام تحصیل خود ذخیره اقتصادی (وام، قناعت، پس انداز، فعالیت بیشتر و …) داشته باشید.
عباس آئینه چی – مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید