شفاعت پیامبر از صلوات فرستنده

شفاعت پیامبر از صلوات فرستنده

مجوز عبور از صراط
237 – راهنماى عبور از صراط

از عبدالله بن سمره روایت است که :

روزى رسول خدا – صلى الله علیه و آله – از حجره طاهره بیرون آمد و فرمود: شب گذشته ، عجب خوابى عجیب دیدم . مردى از امت خود را دیدم که از صراط مى گذشت و هر لحظه مى لرزید، و در هر قدم مى لغزید. پس دیدم که صلواتى بر من فرستاده بود، آمد و دست او را گرفت ، و به سلامت او را از صراط گذرانید.
238 – نور بالاى صراط

از پیغمبر گرامى اسلام – صلى الله علیه و آله – روایت شده است که :

اءکثروا الصلوه على فان الصلوه على نور فى القبر و نور على صراط و نور فى الجنه ؛

بر من بسیار درود بفرستید؛ چرا که درود فرستادن بر من ، براى درود فرستنده نورى است در قبر و نورى است بالاى صراط و نورى است در بهشت .
239 – نورى در صراط

رسول خدا – صلى الله علیه و آله – فرمودند:

الصلاه على نور على الصراط؛ درود فرستادن بر من ، نورى است بر روى صراط.
شفاعت پیامبر از صلوات فرستنده
240 – روز قیامت شفیع توام

مردى از اهل مرو گفت :

من ، در صلوات فرستادن بر سید کاینات و خلاصه موجودات – علیه و آله افضل الصلوات – سستى مى ورزیدم ؛ و در آن باب ، اهتمام نکرده ، تغافل مى نمودم ؛ تا آن که شبى آن حضرت را خواب دیدم ، و به من هیچ التفات نفرمود؛ بلکه از هر جانب که مى رفتم اعراض مى نمود، چنان که گویا از من ناخشنود بود.

من عرض رسانیدم که : یا رسول الله ! چرا به نظر التفات در من نمى نگرى ، و روى مبارک از من مى گردانى ؟

فرمود: من تو را نمى شناسم ؛ به تو، چه التفات کنم ؟

عرض کردم : من ، یکى از امت شمایم ، و از علماء شنیده ام که پیغمبران امت خود را بهتر مى شناسد، از پدر، فرزند خود را.

فرمود: معرفت من نسبت به امتم ، به قدر فرستادن صلوات ایشان است بر من . و چون تو من را به صلوات یاد نمى کنى ، من چگونه تو را بشناسم و به چه صورت ، از تو خشنود باشم ؟

من از خواب بیدار شدم ، و بر خود لازم گردانیدم ، که هر روز صد بار صلوات فرستم ، و حق تعالى من را توفیق قیام آن عطا نمود. و بعد از مدتى ، باز آن حضرت را در خواب دیدم ، و به من التفات بسیار نموده ، فرمود: اکنون تو را مى شناسم ، و از تو خشنودم ، و روز قیامت ، شفیع تو خواهم بود.
241 – شفاعت پیامبر در روز قیامت

رسول خدا – صلى الله علیه و آله – فرمود:

کسى که بگوید: اللهم صل على محمد و على آل محمد کما صلیت على ابراهیم و على آل ابراهیم ، و بارک على محمد و على آل محمد کما بارکت على ابراهیم ، و ترحم على محمد و على آل محمد کما ترحمت على ابراهیم و على آل ابراهیم شهدت له یوم القیامه بالشهاده و شفعت له ؛

بار خدایا! بر محمد و آل محمد – صلى الله علیه و آله – صلوات و درود فرست چنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم – علیه السلام – فرستادى ، و بر محمد و آل محمد – صلى الله علیه و آله – رحم کن ، چنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم – علیه السلام – رحم کردى ؛ من در روز قیامت براى او شهادت مى دهم و از او شفاعت مى کنم .
242 – واجب شدن شفاعت

رسول اکرم – صلى الله علیه و آله – در وصیت خود به امیر المؤ منین على – علیه السلام – فرمود: یا على ! هر کس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد، شفاعتم بر او واجب مى شود؛ اگر چه گناهش از گناهان بزرگ باشد.
243 – شفاعت هزار پیامبر

از رسول اکرم – صلى الله علیه و آله – نقل شده :

هر که در شب جمعه ، دو رکعت نماز به جاى آورد و در هر رکعت ، بعد از حمد ده مرتبه آیه الکرسى ، و بیست و پنج مرتبه قل هو الله احد بخواند؛ و بعد از نماز، هزار مرتبه بگوید: اللهم صل على النبى الامى و آله .

حق تعالى شفاعت هزار پیغمبر به او عطا فرماید، و ثواب ده حج و ده عمره براى او بنویسد، و قصرى در بهشت به او عطا فرماید، که از بزرگ ترین شهرهاى دنیا وسیع تر باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید