داروهای خانگی برای درمان سینوزیت

داروهای خانگی برای درمان سینوزیت

بیماری سینوزیت شما را کسل می‌کند و فعالیتهای روزانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله تعدادی داروی خانگی برای درمان سینوزیت شما ارائه شده است.
سینوسها حفره‌هایی کوچک هستند که در نتیجه التهاب مجاری تنفسی که معمولاً بر اثر گرد و غبار، آلودگی، تب ویروسی، عفونت قارچی و یا آلرژی ایجاد می‌شود، مسدود می‌شوند. باکتریها به غشای سینوسی حمله می‌کنند و منجر به عفونت می‌شوند که این عفونت می‌تواند به مدت چند هفته یا ماهها طول بکشد. داروهای خانگی به شما کمک می‌کنند تا از این وضعیت رهایی یابید.
سینوزیت یا آلرژی مربوط به غشاء مخاط بینی، وضعیتی است که در آن بافتهای غشاء سینوسی مثلاً در سینوسهای نزدیک بینی متورم و ملتهب می‌شوند. این عفونت بر اثر میکروبهای مختلفی مثل ویروس، قارچ، باکتری، آلرژی و یا مشکلات مربوط به پادتن‌های سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی که باعث سینوزیت می‌شوند عبارتند از: پلیپ بینی، سرما خوردگی معمول و تغییر در حفرات بینی. سینوزیت منجر به درد و ناراحتی و سوزش می‌شود، علائم اولیه سینوزیت به صورت مشکل تنفسی، تب، سردرد و سرما خوردگی ظاهر می‌شوند. داروهای خانگی برای سینوزیت شامل فرمولهای قدیمی‌اند که برای خفه کردن این مشکل در نطفه بکار می‌روند. در ذیل تعدادی از این داروها برای تسکین فوری آورده شده است.

درمانهای خانگی برای سینوزیت :

– سرکه سیب :

teb-srke-sib-1استفاده از سرکه سیب یکی از روشهای مرسوم برای درمان سینوزیت است؛ پتاسیم موجود در آن سبب کاهش فشار سینوسها می‌شود. در زیر چند روش برای نحوه مصرف این ماده پیشنهاد شده :

روش 1 :
2 قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و بنوشید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز تکرار کنید. این کار باعث کاهش مخاط شده و به درمان سینوزیت و عفونت گوشها کمک می‌کند.

روش 2 :
یک قاشق سوپ خوری عسل را با دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب در 0.02 لیتر آب ولرم مخلوط کرده و مصرف کنید. با مصرف این دارو سینوزیت شما در طی چند روز رفع خواهد شد.

روش 3 :
نصف فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و روی اجاق گاز حرارت دهید و در حالتی که چشمان و دهانتان بسته است، بخار آن را تنفس کنید.

– سیر :

sabzi sirسیر ذاتاً خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد به همین دلیل در درمان سینوزیت بسیار مؤثر است چون عفونت بر اثر باکتری ایجاد می‌شود، سیر باعث تسکین بیمار می‌شود.

روش 1 :
یک کاسه آب را حرارت دهید و در درون آن سیر تازه خرد شده بریزید و به مدت 5 دقیقه بخار آن را استشمام کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

روش 2 :
سیر را به صورت مکعبهای کوچک ببرید و دو پیمانه یک لیتری به آن آب اضافه کنید و بگذارید روی شعله کم به مدت یک ربع حرارت ببیند سپس آن را له کرده و جرعه جرعه بنوشید. برای تغییر طعم آن می‌توانید به آن کمی نمک اضافه کنید.

روش 3 :
در ضمن مکملهای سیر به صورت کپسول هم، در بهبود بیماری سینوزیت می‌تواند مؤثر باشد.

– روغن اکالیپتوس :

rogane-okaliptus-1این روغن قوی خاصیت ضد التهابی دارد و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. ترکیب ویژه‌ای که به اسم سینئول در آن وجود دارد به کاهش تورم کمک می‌کند و علاوه بر آن از تشکیل مخاط اضافی جلوگیری می‌کند.

روش 1 :
چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید. سر خود را خم کرده و یک حوله روی سر خود بندازید بطوری که تمام سر و کاسه را بپوشاند سپس به مدت 10 دقیقه بخار آن را تنفس کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

روش 2 :
3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را به روغن نرم دیگر مثل نارگیل یا زیتون اضافه کنید و این ترکیب را مستقیماً روی بینی، پیشانی و استخوان گونه خود بمالید. ابتدا مطمئن شوید که روغن اکالیپتوس با پوست شما سازگار است تا باعث ناراحتی‌های بعدی نشود.

– سوپ :

sup-5سوپهای گرم برای درمان سردردهای سینوسی بسیار مؤثر هستند. خوردن یک کاسه سوپ با مقداری سیر باعث تسکین سردردتان می‌شود، توصیه گفته شده در زیر را بکار بگیرید.

ترکیبات :
نصف مرغ یا 2 تا 3 تکه از ران مرغ (برای گیاهخواران)، 4 تکه زنجبیل، 2 عدد پیاز بزرگ، 5 پره سیر، 2 عدد هویج خرد شده و یک قاشق چای خوری فلفل دانه‌ای

روش پخت :
تمام مواد گفته شده را در یک کاسه بزرگ آب بریزید و آن را حرارت دهید و بجوشانید تا اینکه مرغ کاملاً ترد و پخته شود سپس کمی نمک دریایی اضافه کنید تا طعم و مزه آن بهتر شود.

– بخور :

teb-bokhur-2یک روش ساده و مرسوم خانگی، بخور کردن است. بخور کردن در درمان ناراحتی‌های سینوسی، سرما خوردگی و . . . بسیار مؤثر است. علاوه بر آن اضافه کردن روغنهایی مثل اسطوخودوس، رزماری و اکالیپتوس تأثیر آن را چند برابر می‌کند.

روش :
یک کاسه آب بردارید و آن را خوب حرارت دهید تا اینکه بخار آن را ببینید سپس سر خود را خم کرده و به مدت 10 دقیقه بخار را تنفس کنید و پس از 30 ثانیه دوباره تکرار کنید. این عمل را بطور متناوب در طول روز انجام دهید. این کار به کاهش مخاط در بافتها و مرطوب شدن سینوسها کمک می‌کند و درد سینوسها را تسکین می‌دهد.

– روغن پونه کوهی :

teb-puneh-kuhi-1این گیاه خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد بنابراین یک روغن ضد عفونی کننده بسیار قوی به شمار می‌رود. هم چنین در تقویت سیستم ایمنی بدن و غلبه بر هر نوع عفونتی کاربرد دارد.

روش 1 :
3 تا 4 قطره روغن پونه کوهی را با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط کنید سپس روی نواحی سینوسی استعمال کنید تا مجاری سینوسی باز شود.

روش 2 :
3 تا 4 قطره از این روغن را به هر نوع آب میوه‌ی دلخواه اضافه کرده و روزانه مصرف کنید. تأثیر آن را در 4 تا 5 روز آینده خواهید دید. توجه کنید که روغن پونه کوهی را با پونه مخصوص آشپزی اشتباه نگیرید.

– زرد چوبه :

zardchube-2از زمانهای قدیم، از زرد چوبه به عنوان داروی مؤثر و قوی در داروسازی استفاده می‌شده است. این ماده شامل انواع زیادی از ترکیبات زیست سازگار است که این ترکیبات خاصیت ضد التهابی دارند و باعث بهبود سینوزیت و تمیز شدن مجاری تنفسی می‌شوند.

روش :
دو تکه بزرگ از ریشه زرد چوبه را با یک لیموی کامل، مقداری فلفل قرمز، یک قاشق سوپ خوری عسل و مقداری آب مخلوط کنید تا اینکه زرد چوبه روان شود، برای تغییر طعم آن می‌توانید به آن کمی موز اضافه کنید. با نوشیدن این ترکیب در طی 3 تا 4 روز بهبودی چشمگیری حاصل می‌شود.

– عصاره‌ی دانه گریپ فروت :

mive-gripfrut-1علائم مختلفی از سینوزیت با این عصاره جادویی درمان می‌شوند. عصاره‌ی دانه گریپ فروت به عنوان آنتی بیوتیک مؤثر شناخته شده و خاصیت ضد قارچی نیز دارد. توصیه می‌شود که قبل از مصرف این عصاره را با آب رقیق کنید چون غلظت بالایی دارد. ثابت شده که داروهای خانگی نظیر عصاره‌ی دانه گریپ فروت به کاهش عفونت سینوسی و تسریع روند بهبود کمک می‌کنند.

روش :
برای تمیز کردن سینوسها کافی است چند قطره از این عصاره را به محلول بینی خود اضافه کنید. اسپری‌های مختلفی که در داروخانه‌ها موجودند، عصاره‌ی دانه گریپ فروت در ترکیبات آنها وجود دارد.

– فلفل قرمز :

sabzi-felfel-5اگرچه ممکن است عجیب به نظر بیاید، اما فلفل قرمز در درمان سینوزیت بسیار مؤثر است. فلفل قرمز به عنوان رگ بند عمل می‌کند، گرفتگی بینی را رفع می‌کند و نقش داروی تب بر را دارد.

روش 1 :
7 تا 8 قطره آب و مقدار بسیار کمی فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید، می‌توانید آن را مزمزه کنید یا به درون سوراخهای بینی‌تان بکشید. ممکن است به خاطر فلفل کمی احساس ناراحتی بکنید اما سینوسهایتان حتماً تمیز می‌شوند.

روش 2 :
یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید چون باعث گشاد شدن رگهای خونی در بینی شده و مخاط را تحریک کرده و سینوسها تخلیه می‌شوند.

– آشامیدن آب :

abدر مبارزه علیه بیماریهای مختلف، آشامیدن آب یک راه حل خوب است. سعی کنید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید چون این کار به تر شدن مخاط و آسان تر شدن تخلیه سینوسها کمک می‌کند.
آشامیدن آب فراوان سبب مرطوب شدن بدن می‌شود و به خارج شدن سموم بدن و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. گفته شده که آشامیدن آب قبل از خواب، سینوسها را تحت کنترل و مجاری بینی را تمیز نگه می‌دارد.

چند داروی خانگی دیگر :

• روشهای خانگی شامل شستن بینی نیز می‌شوند چون شستن بینی بطور مرتب باعث تمیز شدن مجاری بینی می‌شود که این کار سرفه ناشی از سینوزیت را حتماً کاهش می‌دهد و به درمان سردرد کمک می‌کند.
• در هنگامی که سردردتان غیر قابل تحمل است، چرت زدن به مدت نیم ساعت باعث بهتر شدن حالتان می‌شود.
• کمی فلفل سیاه و یا ادویه‌های دیگر به غذایتان اضافه کنید، چون این ادویه‌ها به تمیز شدن بافتهای سینوسی کمک می‌کنند.
• دوش آب گرم بگیرید و از مصرف غذاهای سرد پرهیز کنید.
• به اندازه یک قاشق چای خوری خردل تازه را در دهان خود نگه دارید تا مزه‌ی آن از بین برود. طعم عجیب این گیاه باعث روان شدن مخاط و تخلیه آن در دهان می‌شود و از فشار سینوسها می‌کاهد.
داروهای خانگی سینوزیت را اگر به درستی استفاده کنید، به درمان سینوزیت شما تا یک هفته کمک می‌کنند. اگر مشکل شما حاد است به پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این عفونتها مرکبات، زیاد مصرف کنید. تغذیه صحیح و ورزش منظم به تقویت سیتم ایمنی بدنتان و مقاوم تر شدن شما کمک می کنند.

مترجم: حمید وثیق زاده

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید