نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)

پیامبر اسلام هنوز در میان مردم خود زندگی می‌کند

آر.وی.سی. بادلی
از شرح حال نویسان اروپایی کسانی بودند که سال‌ها در بیابان و در میان اعراب بادیه‌نشین زیستند تا بتوانند احساسات و افکاری را که می‌توانست شخصیت محمد[ص] را تحت تاثیر قرار دهد، در خاطر متصور و مجسم سازند. نمونه‌ای از این گونه کوشش و تلاش عبارت بود از شرح حالی که آر.وی.سی. بادلی تحت عنوان پیام‌آور به رشته تحریر درآورد که خود یکی از توصیفات نادری است که از چشم‌اندازی همگون با دیدگاه خود مسلمانان به شرح زندگی محمد صلی‌الله علیه و آله پرداخته است.
تصویرگری‌های بادلی با آنچه ریکله طی سفرهایش به مشرق زمین دریافته بود شباهت فراوان دارد. چه به تصویر او نیز گویی پیامبر اسلام هنوز در میان مردم خود زندگی می‌کند. بادلی با روشنفکری در باب صفا و صمیمیت تواضع و فروتنی و طبیعت مهربان و سرشار از عاطفه محمد صلی‌الله علیه و آله در برابر دیدگاه‌های مخالف رایج در اروپا به دفاع و حمایت از او ادامه می‌دهد. وی دیدگاه‌های مخالف را ناشی از این می‌داند که اروپاییان از دامن رفاه و تجمل خانه‌هایشان به تصویرگری و تجسم احساسات و شیوه عمل محمد(ص) پرداخته‌اند. وی در شرح حال خود از پیامبر به خواننده خاطر نشان می‌کند که تمامی سوءتفاهمات و کینه‌توزی‌ها بین اسلام و مسیحیت به واسطه جنگ‌های صلیبی به وجود آمد، و چنین نتیجه می‌گیرد که آنچه تقبیح‌گران «پیغمبران دروغین» نادیده گرفته‌اند این است که به هنگام ظهور اسلام اختلاف نظر ناچیزی بین مسلمانان و مسیحیان وجود داشت.

 

تمجید و تکریم نسبت به پیامبر

آنیه بسانت
آنیه بسانت (1847 -1933) یک مصلح اجتماعی و فیلسوف مشهور بود. وی در لندن و در یک خانواده ایرلندی متولد شد. با این که با یک روحانی اوانجلیک ازدواج کرد ، کمی بعد آته ایست شد و طلاق گرفت.
براساس سایت Occultopedia.com ، به عضویت جامعه ملی سکولار در آمد و به دفاع از اندیشه آزاد ، حقوق زنان و کارگران پرداخت. بسانت به جامعه فابیان ، با گرایش سوسیالیستی نیز پیوست.
در سال 1889 ، به تئوصوفیا (جنبش مذهبی و فلسفی مبتنی بر تجربیات عرفانی) یا الهیات عرفانی ، گروید. مشوق وی مادام بلاواتسکی ، موسس انجمن تئوصوفیا ، بود. پس از فوت خانم بلاواتسکی در سال 1891 ، انجمن به 2 سازمان متفاوت انشعاب یافت و بسانت ، ریاست یکی از آنها را به عهده گرفت و تا مرگ خود در این موقعیت باقی ماند. بعدها به هند سفر کرد و بقیه عمر خود را در آنجا گذراند. در آنجا به مطالعه هندوئیسم پرداخت و دانشگاه مرکزی هندو را در بهاراناسی تاسیس کرد و در سیاست نیز وارد شد. در آن زمان ، ناسیونالیست های هندی در حال مبارزه آرام در جهت استقلال هند بودند. وی رهبری بخش کلکته کنگره ملی هند را به دست گرفت.
به علت فعالیت سیاسی به دست مقامات استعماری انگلیس ، در خلال سالهای جنگ اول جهانی ، زندانی شد.بسانت در هند به مطالعه اسلام نیز پرداخت و از خود نسبت به این دین علاقه نشان داد و در نهایت به اسلام گروید. در کتابش به نام «زندگی و تعالیم محمد ص» (مدرس ، 1932) می نویسد: «تنها بیست سال است که مسیحیت انگلیسی ، حقوق زنان در مالکیت را به رسمیت شناخته است ، در حالی که اسلام ، از آغاز این حقوق را به رسمیت شناخته و به آن احترام می گذارد.» (در اسلام) ، زنان از نظر معنوی و فکری با مردان برابر دیده می شوند ، در حالی که این تصویر از اسلام در غرب نشان داده نمی شود.
او درباره پیامبر اکرم محمدص می نویسد:
غیرممکن است کسی زندگی و شخصیت پیامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکریم نکند. کسی که یکی از بزرگترین پیامبران خداست… من هر چه زندگی پیامبر را بیشتر مطالعه می کنم ، احساس تمجید و تکریم من نسبت به او شکل جدیدتری می گیرد و احساس جدیدی از بزرگی این استاد بزرگ عرب به من دست می دهد.

**************

نام محمد (ص)

لویی توماس
نویسنده معروف امریکایی می گوید: کمتر خانواده ای در عربستان دیده می شود که نام یکی از فرزندان خود را (محمد) نگذارد و اصولا” انتشار این نام درعالم بیشتر از انتشار« پطرس و یوحنا » است.

**************

شخصیت محمد (ص)

ستانلی لین بول
مستر «ستانلی لین بول» در کتاب خود موسوم به «اقوال محمد» می گوید: محمد (ص) مرد روئوف و با شخصیتی بود از بیماران عیادت می کرد و از نشست و برخاست با فقیران ننگ نداشت و دعوت غلامان و زرخریدان را اجابت می نمود . با دست خود لباسهایش را اصلاح می نمود پس بدون شک و شبهه پیغمبر مقدسی است او یتیمی است که بعد ها فاتح عظیمی شد .

 

طلب علم

دیسون
مگر پیغمبر اسلام (ص) به پیروان خود دستور نداد که از گهواره تا گور جویای علم باشند ؟ آیا به آنها نفرمود که طلب علم بر هر مرد مسلمان و زن مسلمان واجب است ؟ مگر به آنها نفرمود که علم را اگرچه در سرزمین چین باشد باید به دست آورند ؟ پس درحقیقت می توان گفت که اسلام برای ترقی و پیشرفت از سایر ادیان بهتر و به تمدن نزدیکتر است .

**************

شخصیت محمد (ص)

لورا فکشیا فالیبری
دانشمند ایتالیا می گوید : شکی نیست آن دروغهایی که در قرون وسطی در وصف محمد(ص) و دیانت او می گفتند در این دوره خیلی تخفیف یافته و مردم طالب بدست آوردن حقیقت تاریخی محمد (ص) و اسلام هستند .

**************

آخرین پیامبر

اورینج
مستر «اورینج» تاریخ نویس معروف می گوید : آخرین پیامبر مردی با خلوص نیت و خوش اخلاق و با فکر و بزرگوار و صاحب آرا عالی بود و گفتار های او کوتاه و زیبا و دارای معانی بزرگی است بنابراین او مردمقدس و بزرگواری بود .

**************

دین و بهداشت

ومف بایرون
هر قدر بیشتر با اسلام و زندگانی اسلامی آشنا می شوم از قواعد بهداشتی که محمد پیغمبر برای مسلمین وضع نموده بیشتر در شگفت می شوم و تاسف می خورم از اینکه بیشتر مصریان از آنها پیروی نمی کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید