احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

ترك نماز، باعث انهدام دین

قال رسول الله صلى الله علیه وآله : من ترك صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛

كسى كه عملا نمازش را ترك كند، به تحقیق كه دینش را منهدم كرده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحكمه ، ج 5، ص 402)

نتیجه كمك به تارك نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من اعان تارك الصلوه بلقمه او كسوه فكانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛

كسى كه ترك كننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى كند، مثل این است كه هفتاد پیغبر را كشته ، كه اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص) است .

(لئالى الاخبار، ص 395)

ترك نماز باعث حبط عمل

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترك صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛

كسى كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403)

فاصله كفر و ایمان

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الكفر ترك الصلاه ؛

فاصله كفر و بندگى ترك نماز است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403)

مورد لعن واقع شدن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -: تارك الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میكائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترك كننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .

(انوار الهدایه ، ص 197، الحكم الزاهره ، ص 294)

دین و بى نمازى

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :اما الصلاه فلا خیر فى دین لا صلاه فیه ؛

دینى كه در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).

(سیره ابن هشام ، ج 3 – 4، ص 504)

راه ترك نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یكفر الا ان یترك الصلاه الفریضه متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛

فاصله بین مسلمان و بین كفرش چیزى جز ترك نماز واجب نیست كه یا عمدا ترك نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.

(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحكمه ، ج 5، ص 402)

ترك نماز و هنگام مردن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترك صلوه لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛

كسى كه نماز را ترك كند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناك نیست ، پس باكى نیست كه یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403 )

 


حدیث نماز(سهل انگاری درنماز)

سهل انگاری درنماز

تحقیر نماز و محروم از شفاعت

قال الصادق – علیه السلام ـ : لاینال شفاعتنا من استخف بالصلاه ؛

هركس نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد یافت .

(فروع كافى ، ج 3، ص 270، حدیث 15)

سه مرتبه غفلت از نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : اذا قام العبد الى الصلاه اقبل الله – عز و جل – علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتى یلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مرات اعرض عنه 4

وقتى بنده به نماز ایستاد، خداوند متعال به وى توجه مى كند و توجه اش را از او قطع نمى كند تا موقعى كه سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد، در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد كرد.

(بحارالانوار، ج 84، ص 241)

دزدترین مردم

قال على – علیه السلام ـ : ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛

دزدترین مردم كسى است كه از نمازش كم بگذارد.

(بحارالانوار، ج 82، ص 222)

با عجله خواندن نماز

قال النبى – صلى الله علیه وآله ـ : اسرق الناس فاالذى یسرق من صلاته فصلاته تلف كما یلف الثوب الخلق فیضرب بها وجهه ؛

دزدترین مردم كسى است كه به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود كم كند، نماز چنین انسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده ، به صورت او پرتاب مى گردد.

(میزان الحكمه ، ج 5، ص 406)

نماز ناتمام

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : مثل الذى لایتم صلاته كمثل حبلى حملت حتى اذا دنا نفاسها اسقطت فلا هى ذات حمل ولا ذات ولد ؛

مثل آن كسى كه نمازش را كامل به جا نمى آورد، مثل زن حامله اى است كه (نه ماه ) حملش را نگهدارى كرده تا نزدیك زایمان بچه را سقط كرده است .پس این چنین زن را نه زن حامله مى گویند و نه زن صاحب فرزند.

(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173)

شتابزدگى درنماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : …لاصلوه لمن لایتم ركوعها و سجودها ؛

كسى كه ركوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش پذیرفته نیست .

(بحارالانوار، ج 84، ص 253)

پرهیز از سبك شمردن نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : ایاكم ان یستخف احدكم بصلاته ؛

بپرهیزید از این كه یكى از شما نماز را سبك بشمارید.

(بحارالانوار، ج 84، ص 236)

كاهلى در نماز

قال الباقر – علیه السلام ـ : لا تقم الى الصلوه متكاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا فانها من خلل النفاق ؛

با حال مستى و خواب آلوده و كاهلانه نماز را به جا نیاور، كه اینها از روزنه هاى نفاق است .

(میزان الحكمه ، ج 5، ص 398.بحارالانوار، ج 84، ص 231)

سبك شمردن نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : لیس منى من استخف بصلاته لایرد على الحوض لاوالله ؛

كسى كه نماز را سبك شمارد از من نیست ، به خدا سوگند كه بر حوض (كوثر در قیامت ) مرا ملاقات نخواهد كرد.

(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 15.من لایحضره الفقیه ، ج 1، باب 29، حدیث 18)

نماز با عجله

قال الصادق – علیه السلام ـ : ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارك و تعالى : «اما یعلم عبدى انى انا اقضى الحوائج » ؛

زمانى كه بنده براى رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند مى فرماید: «آیا بنده من نمیداند كه حاجت او را من برآورده مى كنم ».

(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 24)

مطالب مشابه

4 دیدگاه

  1. یه ایستاده✌
    1396-08-26 در 14:52 - پاسخ

    عالی بود.
    از این به بعد دیگه عمرا نمازامو سبک بشمارم
    امیدوارم خدا منو ببخشه???

  2. آرمان
    1398-04-11 در 11:13 - پاسخ

    با سلام. این بخشی از توضیحات درباره کتاب لئالی اخبار است.( فهرست مطالب و موضوعات مجلدات در پايان هر يك بيان شده است. كتاب فاقد ذكر منابع و مصادر و پاورقى است.)1 لطفا از کتبی که معتبر نیستند، حدیث ذکر نکنید. چون حدیثی که درباره کمک به تارک صلاة بود اصلا با عقل من جور در نمیامد زیرا پیامبر اکرم(ص) چنین سخنتی را حتی درباره کفار هم یا ابوسفیان و… نگفته اند که حالا بخواهند به تارک صلاة نسبتا بدهند. اگر اشتباه میکنم لطفا مرا راهنمایی کنید.
    1- ویکی نور

  3. فائزه
    1398-06-19 در 13:39 - پاسخ

    یعنی چی ک اگه تارک الصلات رو یاری کنیم مساوی با کشتن پیغمبرانه؟؟؟؟؟
    کدوم عقل سلیمی اینو قبول میکنه؟ همین احادیث جعلی هستن ک ب دین ضربه وارد میکنن

    • خادم الصادقیون
      1398-06-19 در 22:00 - پاسخ

      ظاهرا منظور از کمک نکردن به تارک الصلاه، موردى است که اعانت و احسان سبب جرأت بر ترک نماز شود و شکى نیست که کمک به معصیت کار هر گاه موجب جرأت بر گناه و استمرار آن گردد حرام است و از باب نهى از منکر، ترک آن واجب است تا شاید با طرد شدن از جامعه اسلامى به خود آمده و به دامان دستورات اسلام بازگردند؛ ولى اگر کمک به تارک الصلاه سبب جرأتش بر ترک نماز نشود معلوم نیست که مورد این روایات باشد. گاه مى شود که اعانت و یارى و احسان به تارک الصلاه، سبب ترک گناه او و عامل نماز خواندن او مى شود و در این صورت بدون شک کمک به او امرى مطلوب و در برخى موارد از باب امر به معروف واجب مى شود.