احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

احادیث معصومین درباره ترک نماز و سهل انگاری در نماز

ترک نماز، باعث انهدام دین

قال رسول الله صلى الله علیه وآله : من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛

کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۲. میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۲)

نتیجه کمک به تارک نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من اعان تارک الصلوه بلقمه او کسوه فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛

کسى که ترک کننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى کند، مثل این است که هفتاد پیغبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص) است .

(لئالى الاخبار، ص ۳۹۵)

ترک نماز باعث حبط عمل

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛

کسى که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳. میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۳)

فاصله کفر و ایمان

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الکفر ترک الصلاه ؛

فاصله کفر و بندگى ترک نماز است .

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۲. میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۳)

مورد لعن واقع شدن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -: تارک الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .

(انوار الهدایه ، ص ۱۹۷، الحکم الزاهره ، ص ۲۹۴)

دین و بى نمازى

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :اما الصلاه فلا خیر فى دین لا صلاه فیه ؛

دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).

(سیره ابن هشام ، ج ۳ – ۴، ص ۵۰۴)

راه ترک نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یکفر الا ان یترک الصلاه الفریضه متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛

فاصله بین مسلمان و بین کفرش چیزى جز ترک نماز واجب نیست که یا عمدا ترک نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۱۶. میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۲)

ترک نماز و هنگام مردن

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلوه لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛

کسى که نماز را ترک کند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناک نیست ، پس باکى نیست که یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳. میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۳ )

 


حدیث نماز(سهل انگاری درنماز)

سهل انگاری درنماز

تحقیر نماز و محروم از شفاعت

قال الصادق – علیه السلام ـ : لاینال شفاعتنا من استخف بالصلاه ؛

هرکس نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد یافت .

(فروع کافى ، ج ۳، ص ۲۷۰، حدیث ۱۵)

سه مرتبه غفلت از نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : اذا قام العبد الى الصلاه اقبل الله – عز و جل – علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتى یلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مرات اعرض عنه ۴

وقتى بنده به نماز ایستاد، خداوند متعال به وى توجه مى کند و توجه اش را از او قطع نمى کند تا موقعى که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد، در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد.

(بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۴۱)

دزدترین مردم

قال على – علیه السلام ـ : ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛

دزدترین مردم کسى است که از نمازش کم بگذارد.

(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۲۲)

با عجله خواندن نماز

قال النبى – صلى الله علیه وآله ـ : اسرق الناس فاالذى یسرق من صلاته فصلاته تلف کما یلف الثوب الخلق فیضرب بها وجهه ؛

دزدترین مردم کسى است که به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده ، به صورت او پرتاب مى گردد.

(میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۶)

نماز ناتمام

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : مثل الذى لایتم صلاته کمثل حبلى حملت حتى اذا دنا نفاسها اسقطت فلا هى ذات حمل ولا ذات ولد ؛

مثل آن کسى که نمازش را کامل به جا نمى آورد، مثل زن حامله اى است که (نه ماه ) حملش را نگهدارى کرده تا نزدیک زایمان بچه را سقط کرده است .پس این چنین زن را نه زن حامله مى گویند و نه زن صاحب فرزند.

(مستدرک الوسائل ، ج ۱، ص ۱۷۳)

شتابزدگى درنماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : …لاصلوه لمن لایتم رکوعها و سجودها ؛

کسى که رکوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش پذیرفته نیست .

(بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۵۳)

پرهیز از سبک شمردن نماز

قال الصادق – علیه السلام ـ : ایاکم ان یستخف احدکم بصلاته ؛

بپرهیزید از این که یکى از شما نماز را سبک بشمارید.

(بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۳۶)

کاهلى در نماز

قال الباقر – علیه السلام ـ : لا تقم الى الصلوه متکاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا فانها من خلل النفاق ؛

با حال مستى و خواب آلوده و کاهلانه نماز را به جا نیاور، که اینها از روزنه هاى نفاق است .

(میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۹۸.بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۳۱)

سبک شمردن نماز

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : لیس منى من استخف بصلاته لایرد على الحوض لاوالله ؛

کسى که نماز را سبک شمارد از من نیست ، به خدا سوگند که بر حوض (کوثر در قیامت ) مرا ملاقات نخواهد کرد.

(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۱۵.من لایحضره الفقیه ، ج ۱، باب ۲۹، حدیث ۱۸)

نماز با عجله

قال الصادق – علیه السلام ـ : ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارک و تعالى : «اما یعلم عبدى انى انا اقضى الحوائج » ؛

زمانى که بنده براى رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند مى فرماید: «آیا بنده من نمیداند که حاجت او را من برآورده مى کنم ».

(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۴)

مطالب مشابه

2 دیدگاه

  1. یه ایستاده✌
    ۱۳۹۶-۰۸-۲۶ در ۱۴:۵۲ - پاسخ

    عالی بود.
    از این به بعد دیگه عمرا نمازامو سبک بشمارم
    امیدوارم خدا منو ببخشه???

  2. آرمان
    ۱۳۹۸-۰۴-۱۱ در ۱۱:۱۳ - پاسخ

    با سلام. این بخشی از توضیحات درباره کتاب لئالی اخبار است.( فهرست مطالب و موضوعات مجلدات در پایان هر یک بیان شده است. کتاب فاقد ذکر منابع و مصادر و پاورقى است.)۱ لطفا از کتبی که معتبر نیستند، حدیث ذکر نکنید. چون حدیثی که درباره کمک به تارک صلاه بود اصلا با عقل من جور در نمیامد زیرا پیامبر اکرم(ص) چنین سخنتی را حتی درباره کفار هم یا ابوسفیان و… نگفته اند که حالا بخواهند به تارک صلاه نسبتا بدهند. اگر اشتباه میکنم لطفا مرا راهنمایی کنید.
    ۱- ویکی نور