یکی از علمای شیعه، در مدینه به مرکز تجمّع هیئت آمرین به معروف برای کاری رفت، در آنجا بین او و رئیس هیئت مذکور، گفتاری پیرامون بعضی از امور شیعیان به ترتیب زیر، به میان آمد:
رئیس: شما برای چه کنار قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، نماز زیارت میخوانید، با اینکه نماز برای غیر خدا شرک است؟
دانشمند شیعی: ما برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز نمیخوانیم، بلکه نماز را برای خدا بجا میآوریم، و ثواب آن را به روح رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نثار مینمائیم.
رئیس: نماز خواندن در کنار قبرها، شرک است.
دانشمند شیعی: اگر نماز در کنار قبرها شرک باشد، بنابراین باید نماز در کنار کعبه نیز شرک باشد، زیرا در «حجر اسماعیل» قبر هاجر و اسماعیل و قبرهای بعضی از پیامبران دیگر قرار دارند (و این مطلب از طریق اهل تسنّن و شیعه نقل شده است، که قبور جمعی از پیامبران و بزرگان در آنجاست)
و به گفته شما باید نماز در حجر اسماعیل، شرک باشد با اینکه علمای همه مذاهب (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) و غیر آنها در حجر اسماعیل نماز میخوانند، بنابراین نماز در کنار قبور شرک نیست.یکی از آمرین به معروف گفت: «پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز خواندن در کنار قبرها نهی کرده است!»
دانشمند شیعی: این سخن، نسبت دروغ به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، اگر واقعاً رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز در کنار قبور نهی کرده و آن را حرام دانسته، پس چرا میلیونها نفر از حاجیان و زائران با او مخالفت میکنند، و همین فعل حرام را در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار قبر آن حضرت و در کنار قبر عمر و ابوبکر، مرتکب میشوند؟
وانگهی روایاتی نقل شده که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بعضی از اصحاب در کنار قبور نماز خواندهاند، از جمله:
در کتاب صحیح بخاری[1] نقل شده که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع در روز عید قربان، دو رکعت نماز خواند، و پس از نماز فرمود: «نخستین مناسک در این روز آن است که نماز میخوانیم، و سپس مراجعت میکنیم، و قربانی مینمائیم، کسی که چنین کند، با سنت ما موافقت کرده است.»
مطابق این روایت، رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار قبرها نماز خواند ولی شما از خواندن نماز در کنار قبرها مانع میشوید و میگویید، اسلام آن را جایز نکرده است، اگر منظور شما از اسلام، شریعت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، صاحب شریعت، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع نماز خواند، با توجه به اینکه بقیع، هنگام ورود آن حضرت به مدینه، قبرستان بود، و تا حال قبرستان است، بنابراین در نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و کسانی که از او پیروی میکنند، نماز خواندن کنار قبرها جایز است، ولی شما برخلاف رأی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز خواندن در کنار قبرها را منع میکنید.
دانشمند شیعی با رئیس آمرین به معروف حجاز