آیت الله سید علی بطحائی در کتاب «مناظرات فی الحَرَمین الشّریفین» مینویسد:
در مدینه به مرکز تجمع هیئت آمرین به معروف برای انجام کاری رفتم.
رئیس هیئت مذکور چون مرا در لباس اهل علم دید پرسید:
ـ شما شیعیان برای چه کنار قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز زیارت میخوانید با اینکه همه ما قبول داریم نماز خواندن برای غیر خدا شرک است؟
ـ ما برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ یا ائمه خود نماز نمیخوانیم. بلکه نماز را برای خدا بجا میآوریم و ثواب آن را مثلاً به روح رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نثار میکنیم.
ـ نماز خواندن در کنار قبرها شرک است.
ـ اگر نماز خواندن در کنار قبرها شرک است، بنابراین باید گفت نماز در کنار کعبه نیز شرک است. زیرا طبق نقل شیعه و سنی در «حِجْر اسماعیل» قبر هاجر و اسماعیل ـ علیه السلام ـ و تعداد دیگری از پیامبران قرار دارد. ولی هیچ یک از علمای مذاهب شما (حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی) نگفتهاند که نماز در کنار قبور شرک است.
ـ پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز خواندن در کنار قبرها نهی کرده است.
ـ این سخن، نسبت دروغ به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، اگر واقعاً رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز در کنار قبرها نهی کرده بود، پس چرا هر روز میلیونها نفر از حاجیان و زائران با آن حضرت مخالفت میکنند و در مسجد نبوی و در کنار قبر عمر و ابوبکر نماز میخوانند؟ وانگهی روایاتی در کتب خود شما نقل شده که نماز خواندن رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و اصحاب آن حضرت را در کنار قبور تأیید میکند.
در کتاب «صحیح بجاری» نقل شده که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع، در روز عید قربان، دو رکعت نماز خواند و پس از نماز فرمود: «نخستین مناسک، در این روز، آن است که نماز میخوانیم و سپس مراجعت میکنیم و قربانی میکنیم، کسی که چنین کند با سنت ما موافقت کرده است.»این روایت، صراحتاً بیان میکند که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار قبرها نماز میخواند و آن را جایز میداند ولی شما که خود را تابع سنت آن حضرت میدانید، از این عمل، منع میکنید!!
رئیس هیئت آمرین به معروف، دم فرو بست و دیگر در این مورد سخنی نگفت.
آیت الله بطحائی با رئیس آمرین به معروف مدینه