اطفاء حریق (2)

اطفاء حریق (2)

هنگام آتش سوزی چه کنیم؟

1- به محض شنیدن بوی آتش، خانواده خود را از منزل خارج کنید و سریعا همسایه ها را مطلع کرده و به آتش نشانی تلفن بزنید .
2- اگر منزلتان آتش گرفته است، به هیچ وجه به داخل خانه برنگردید .
3- برای خاموش کردن آتش مواد نفتی یا وسایل الکتریکی، از آب استفاده نکنید. با گذاشتن یک در پوش آن را خاموش کنید .
4- هنگام وقوع آتش اگر نمی توانید به کپسول آتش نشانی دسترسی پیدا کنید، فورا از منزل خارج شوید .
5- در صورت آتش گرفتن کاغذ یا لباس از رسیدن هوا به آن جلوگیری کنید یا روی آن آب بریزید .
6- حتی اگر وسایل کوچکی همچون ماهیتابه شما آتش گرفته است، مراقب باشید. چون آتش های کوچک سریعا به تمام نقاط سرایت می کنند .
7- اگر لباس کسی آتش گرفته است با انداختن یک پتوی سنگین یا ریختن آب آن را خاموش نمایید .

انواع مواد اطفا حریق

خاموش کننده های پودری :

در گذشته نحوه استفاده از پودر شیمیایی بدین ترتیب بود که تعدادی قوطی یا ظروف به اشکال مختلف را از پودر پر می کرد ند و در جاهای مناسب قرار می دادند و به محض شروع آتش سوزی ا فراد مسئول درب قوطیها را باز کرده و پودر آن را بر روی آتش می پاشیدند که در اغلب این موارد این تکنیک با ناکامی مواجه می شد ولی با گذشت زمان برای پاشیدن پودر بر روی آتش دستگاه های خاموش کننده پودر طراحی و ساخته شد. پودر شیمیایی و پودر خشک عبارتند از گرد بعضی از مواد شیمیایی مانند کربناتها ، سولفات ها و فسفاتها که جهت خاموش کردن حریقها به کار می رود .

خاموش کننده های گاز کربنیک :

از سالها قبل گاز کربنیک (CO2) به عنوان یک گاز آتش نشا نی در دستگاه های ثابت اتوماتیک ، خاموش کننده های دستی و چرخدار مورد استفاده قرار گرفت و اکنون نیز مصرف فراوا نی دارد . گاز CO2 غیر قا بل احتراق ، بی بو ، خنثی ، خنک و غیر سمی است و هادی الکتریسیه نمی باشد .
وزن آن سنگین تر از هواست ، لذا در صورت پرتاب روی حریق ، اکسیژن را خارج و خود جا نشین آن می گردد . در حقیقت با تقلیل درصد اکسیژن هواموجب اطفای حریق می شود . CO2 جامد یا یخ خشک در 100- درجه زیر صفر به دست می آید که در 79- درجه به سرعت از حالت جامدی بدون اینکه به حالت مایع درآید به صورت بخار گاز در می آید .

خاموش کننده های مولد کف :

کف مورد مصرف برای اطفای حریق ، مایعی است که در صورت پرتاب آن بر روی مواد در حال اشتعال به سرعت روی آتش را پوشانده و مانع برخاستن گاز قابل اشتعال از روی مواد می گردد ، و با پوشا ندن سطح ماده در حال اشتعال از رسیدن اکسیژن هوا به آتش جلوگیری به عمل می آورد . وزن مخصوص آن کمتر از وزن مخصوص مواد و مایعات قا بل اشتعال است لذادر سطح آن شناور گشته و پایین نمی رود .

خاموش کننده های هالوژنه :

مواد هالوژنه خاموش کننده هایی هستند که مکا نیسم خاموش کردن آن شبا هت زیادی به گاز CO2 دارد ، بدین معنی که بعلت سنگین تر بودن از هوا به سرعت روی حریق را پوشا نده و جا نشین هوا می شود و ماده سوزان را از اکسیژن محیط محروم می سازد . این مواد وقتی از خاموش کننده خارج و در محیط ریخته می شود به سرعت تبدیل به بخار و تبخیر می شود.
ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید