کمک‌های اولیه آسیب ران و لگن

کمک‌های اولیه آسیب ران و لگن

جدی‌ترین آسیب استخوان ران، شکستگی است. جدی بودن این آسیب از آن جهت است که دو انتهای استخوان شکسته شده می‌توانند رگ‌های خونی اصلی را سوراخ کرده و خونریزی ایجاد کنند و احتمال بروز شوک وجود دارد.
شکستگی گردن استخوان ران در افراد مسن به ویژه زنان که استخوان‌هایشان با گذشت سن، کم‌تراکم‌ تر و شکننده شده‌اند، شایع است. ممکن است مصدوم مبتلا به شکستگی گردن استخوان ران، قادر باشد قبل از مشخص شدن شکستگی تا مدتی راه برود. جدی‌ترین نوع آسیب در مفصل لگن خاصره که البته شیوع بسیار کمی دارد، در رفتگی آن است.

روش کار

به مصدوم کمک کنید تا دراز بکشد. در صورت امکان، از یک امدادگر بخواهید که به آرامی، اندام آسیب‌دیده را ثابت کند و نگه دارد. ساق مصدوم را با ملایمت به حالت مستقیم درآورید. در صورت لزوم، مچ پا را تحت کشش قرار دهید تا به راست شدن اندام پایینی کمک کند. با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید. اگر تصور می‌کنید که آمبولانس با تاخیر وارد خواهد شد، با ثابت کردن اندام مبتلا به اندام سالم، آن را بی‌حرکت کنید. اندام سالم را به آرامی در مجاورت اندام آسیب‌دیده قرار دهید. یک باند در محل مچ پا و انتهای پا و یکی هم در محل زانو بپیچید. دو باند هم در بالا و پایین محل شکستگی بپیچید. بالشتک‌های نرمی بین دو پا قرار دهید تا از مالش قسمت‌های استخوانی به یکدیگر پیشگیری شود؛ سپس، باندها را در سمت سالم گره بزنید. گام‌های ممکن را برای درمان شوک در مصدوم طی کنید: با استفاده از پتو یا چند تکه لباس، مصدوم را از سرما محافظت کنید اما پاهای او را بالا نبرید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید