کمک‌های اولیه گازگرفتگی

کمک‌های اولیه گازگرفتگی

استنشاق دود، گاز مونوکسیدکربن یا بخار‌های سمی می‌تواند کشنده باشد به این ترتیب که غلظت اکسیژن در بافت‌های بدن بیماری که گاز را استنشاق کرده پایین می‌آید و فرد باید فورا تحت پیگیری پزشکی قرار گیرد. اگر احتمال دارد که جانتان به خطر بیفتد، سعی نکنید عملیات نجات را انجام دهید؛ گازهایی که در یک محفظه بسته تشکیل می‌شوند، سریعا هر کسی را که به وسایل محافظتی مجهز نباشد، از پا درمی‌آورند.

استنشاق مونوکسیدکربن

مونوکسید کربن گازی سمی است که در اثر سوختن تولید می‌شود. این گاز مستقیما روی گلبول‌های قرمز خون اثر می‌کند و مانع از انتقال اکسیژن توسط این سلول‌ها به بافت‌های بدن می‌شود. استنشاق مقادیر زیاد این گاز (مثلا وقتی که دود یا گازهای خارج شده از اگزوز اتومبیل در یک فضای بسته تجمع پیدا می‌کند) می‌تواند سریعا کشنده باشد. البته مواجهه طولانی‌مدت حتی با مقادیر کم از این گاز (مثلا به خاطر نشت گاز از یک بخاری یا لوله بخاری معیوب) هم می‌تواند منجر به مسمومیت شدید (یا شاید کشنده) شود. مونوکسید کربن، بو یا طعم ندارد بنابراین در صورتی که به نشت گاز مشکوک شدید، کاملا با دقت وارد عمل شوید.

اهداف:

• برقرار کردن تنفس کافی
• فراهم ساختن امکان پیگیری پزشکی فوری و فراخوانی گروه خدمات اورژانس

اقدامات:

1) با مراکز اورژانس تماس بگیرید و درخواست کنید که نیروهای امداد اورژانس روانه شوند. هم نیروهای آتش‌نشانی و هم خدمات آمبولانس را درخواست کنید.
2) اگر دور شدن از منبع گازها ضروری به نظر می‌رسد، مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.
3) مصدوم را نگه دارید و او را تشویق کنید که به طور طبیعی نفس بکشد.
4) تا زمان ورود نیروهای امدادی، در کنار مصدوم بمانید. علایم حیاتی را کنترل و ثبت کنید.
منبع:http://www.salamat.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید