علم امام علی ـ علیه السلام

علم امام علی ـ علیه السلام

شیخ صدوق در «خصال» و«عیون» و«علل» حدیث کند که مردی از اهل شام از امیرالمؤمنین سؤال کرد که چند نفر از انبیاء به عربی تکلّم کردند و چند نفر آنها ختنه شده به دنیا آمدند و چند نفر آنها دو اسم داشتند و اول کسی که شعر گفت کیست و آن شش موجود زنده‌ای که بی مادر در دنیا پدید آمدند کدامند؟
حضرت فرمودند: اما پیغمبرانی که به زبان عربی صحبت کردند پنج نفر بودند: هود و صالح و شعیب و اسماعیل و محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ.
اما کسانی که ختنه شده متولد شدند: آدم ابوالبشر و فرزند او لیث و ادریس و نوح و سام بن نوح و ابراهیم و داوود و سلیمان و موسی و عیسی و محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ .
و اما پیغمبرانی که دو نام داشتند عبارتند از: یعقوب که او را «اسرائیل» هم می‌گفتند و خضر که او را «قالیا» هم می‌نامیدند و یونس که او را«ذالنّون» هم می‌نامیدند و یوشع بن نون که او را«ذوالکفل» نیز می‌گفتند و عیسی که او را «مسیح» هم می‌نامیدند و محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ که«احمد» نیز نام دارد.
و اما اول کسی که شعر گفت آدم ابوالبشر بود که چون هابیل کشته شد در مرثیه او گفت:
تَغَیّرَتِ البلادُ وَ مَن علیها و وجهُ الارضِ معنبر قبیح
تَغَییَّرَ کُلُّ ذی لون وَ طَعْمٍ و قَلَّ بشاشه الوجه الملیح [1] اما آن شش موجود زنده‌ای که بی مادر موجود شدند عبارتند از: 1.آدم 2. حوّا 3. قوچی که فدای اسماعیل شد 4.عصای موسی(که به صورت اژدها درآمد) 5.ناقه صالح پیامبر 6.پرنده‌ای که عیسی آنرا با دست خود ساخت و به آن دمید و آن پرنده زنده شد و پرواز کرد به اذن خداوند.[1] . سرزمین‌ها و ساکنان آنها دگرگون و روی زمین غبارآلود و زشت گردید. رنگ‌ها و طمع‌ها تغییر کرد و خرّمی از صورت‌های نیکو کناره گرفت.
حضرت علی(ع) با مرد شامی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید