حقایق تغذیه‌ای شیر بادام

حقایق تغذیه‌ای شیر بادام

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

در این دنیای جایگزینهای غذایی، محصولات و مواد غذایی می‌توانند براحتی با یکدیگر جایگزین شوند. در خصوص شیر سویا که به عنوان جایگزین شیر گاو مورد استفاده قرار می‌گیرد، چیزهایی شنیده‌ایم، با این همه در خصوص شیر بادام چطور؟
شیر بادام به معنای دقیق شیر نمی‌باشد. بدین صورت که بادام‌های از شب قبل خیسانده شده را آب کش کرده و با آب در مخلوط کن ریخته تا زمانی که به غلظتی همانند شیر در آید. با صاف کردن این مایع به وسیله‌ی پارچه‌ی ململ پنیرسازی، پوست و دانه‌های ریز آن گرفته می‌شود. ریختن چند خرما در مخلوط کن همراه با بادام‌ها، طعم شیرینی به این نوشیدنی می‌بخشد. عصاره‌ی وانیل، پودر شکلات شیرین نشده و غیره را می‌توان به منظور طعم دار کردن این نوشیدنی افزود. شیر بادام بسته بندی شده نیز در سوپرمارکتها موجود می‌باشد.
از آنجا که شیر بادام عاری از محصولات لبنی است، جایگزین بسیار خوبی برای گیاهخواران محسوب می‌شود. کسانی که دچار مشکلات گاز بیش از حد به هنگام هضم شیر سویا می‌شوند، همچنین می‌توانند شیر بادام را بدون مواجه با هیچ گونه مشکلی مصرف نمایند. شیر بادام همچنین یک جایگزین عالی بدون لاکتوز است. در نتیجه یک جایگزین شیر عالی به حساب می‌آید.

 

ارزش غذایی شیر بادام (یک وعده: 8 اونس، 5ر236 میلی لیتر)

ماده‌ مغذی

ارزش یا میزان

پروتئین

51ر1 گرم

کربوهیدرات

4ر1 گرم

چربی (لیپید)

58ر3 گرم

فیبر خوراکی

8ر0 گرم

کالری

40

سدیم

5 میلی گرم

کلسیم

2%

محتوای پروتئین
پروتئین جهت رشد و ترمیم قسمتهای مختلف بدن مورد نیاز است. با این حال، شیر بادام حاوی محتوای پروتئین کمتری در یک وعده نسبت به شیر گاو و یا شیر سویا است. در حالی که یک وعده شیر گاو حاوی 8 گرم پروتئین و شیر سویا حاوی 7 گرم است، شیر بادام تنها حاوی 1 گرم پروتئین ضروری است. بنابراین چنانچه به طور کامل مصرف شیر گاو را ترک کرده و شیر بادام را به طور مرتب مصرف می‌کنید، اهمیت دارد که دیگر مواد غذایی سرشار از پروتئین را مصرف کرده تا میزان مورد نیاز پروتئین بدن تأمین شود.
محتوای کربوهیدرات
محتوای کربوهیدرات در شیر بادام دارای میزان قند خون پایینی بوده که این بدان معناست که این شیر سطوح قند خون را به طور ناگهانی افزایش نمی‌دهد. این امر آن را برای افراد دیابتی نیز مناسب می‌سازد. علاوه بر آن، محتوای پایین کربوهیدرات در شیر بادام آن را نوشیدنی مناسب برای افرادی می‌سازد که نسبت به وزن خود حساس می‌باشند.
میزان کالری
اگر چه شیر بادام حاوی مقدار قابل توجهی چربی است، اما میزان کالری شیر بادام کمتر از (نصف) شیر گاو یا شیر سویا است. در نتیجه، افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، می‌توانند با آسودگی خیال از این شیر مصرف کنند. شیر بادام انتخاب خوبی برای ورزشکاران و افرادی است که نسبت به وزن خود حساس می‌باشند.
محتوای کلسیم
مقدار کلسیم موجود در شیر بادام کمتر از شیر گاو است، اما از مقدار کلسیم موجود در شیر سویا، بیشتر است. با این وجود، شیر بادام پاکتی یا بسته بندی شده غنی شده با کلسیم است، بنابراین نیازی به بحث در این مورد نیست. تنها بایستی پیش از باز کردن و مصرف، پاکت را به خوبی تکان دهید به این دلیل که ذرات کلسیم ته نشین شده‌اند. شیر بادام راه تأمین کلسیم در رژیم غذای بدون لاکتوز است.
محتوای چربی
شیر بادام سرشار از چربی اشباع نشده (چربی اشباع نشده‌ی مونو (با یک پیوند دوگانه) یا پلی (با چند پیوند دوگانه)) بوده که این بدان معناست که این شیر در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مفید می‌باشد. اسیدهای چرب امگا موجود در این شیر به کاهش کلسترول بد در خون کمک می‌کنند. علاوه بر آن، شیر بادام عاری از کلسترول، چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده است. در هر وعده بادام تنها 3 گرم چربی وجود دارد. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌باشد. در نتیجه افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند و بیماران قلبی می‌توانند شیر بادام را بدون هیچ محدودیتی مصرف نمایند.
محتوای قند
شیر بادام به طور طبیعی بدون قند می‌باشد. شیر بادام پاکتی یا بسته بندی شده که در مغازه‌ها موجود می‌باشد، دارای طعم دهنده‌ها و شکر افزوده بوده که محتوای قند آن را بالا می‌برند. در شیر بادام تجاری یا بیرونی هر یک فنجان حاوی 20 گرم شکر است. اما شیر بادام خانگی حاوی هیچ گونه شکری نبوده و مصرف آن برای افراد دیابتی بلامانع و بی خطر می‌باشد. به منظور شیرین کردن شیر بادام در خانه، می‌توانید چند خرما را در حین آسیاب کردن آن بیافزایید.
محتوای ویتامین و مواد معدنی
شیر بادام همچنین سطوح بالایی از منگنز، سلنیوم و ویتامین E را برای بدن تأمین می‌سازد. منگنز نقش مهمی در فعال سازی آنزیم‌ها در بدن ایفاء می‌کند. منگنز همراه با فسفر همچنین نقشی در حفظ سلامت دندان و استخوان دارد. ویتامین E آنتی اکسیدانی است که از غشاهای سلولی با از بین بردن رادیکالهای آزاد که موجب آسیب رسیدن به آنها می‌شوند، محافظت می‌کند.
از سوی دیگر سلنیوم برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، جهت تولید مثل و برای متابولیسم غده تیروئید مفید می‌باشد. منیزیم بدست آمده از بادام به شکستن مواد غذایی مصرف شده به انرژی کمک می‌کند. همچنین به عملکرد غدد پاراتیروئید کمک می‌کند که مسئول تولید هورمونهایی هستند که به جهت مفید بودن برای سلامت استخوان شناخته شده‌اند. پتاسیم موجود در آن به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کند. با این حال، شیر بادام فاقد ویتامین‌های گروه B است.
محتوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان
شیر بادام همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدها است. این بدان علت است که شیر بادام از آرد کردن بادام با پوست تهیه می‌شود. پوست آن سرشار از فلاونوئید است که برای سلامت قلب و عروق مفید بوده، در نتیجه از بدن در برابر بیماری‌های قلبی مختلف محافظت می‌کند. شیر بادام همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است، در نتیجه در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان مفید می‌باشد.
ارزش غذایی شیر بادام بسیار بالا است و نیازی به افزودن ویتامین‌های مختلف به آن نیست. با این حال، حقایق تغذیه‌ای متفاوت شیر بادام که بر روی برچسبهای بسته بندی‌های شیر بادام عنوان شده است، آنقدرها هم که تصور می‌کنیم قابل اعتماد نیستند…
از خرید و استفاده‌ی شیر بادامی که به صورت تجاری تهیه و به فروش می‌رسد خودداری کنید به این دلیل که نه تنها از مقدار فیبر کمتر و کالری بیشتری برخوردار است بلکه حاوی افزودنی‌های غیر ضروری بسیاری نیز هستند که برای بدن ضرر دارند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص در این امر در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید