به همسرتان اعتماد کنید

به همسرتان اعتماد کنید

ترجمه : آذرشایان

 

 

اگر در بین زن و مرد اعتماد وجود نداشته باشد مشکلاتی در ازدواج بروز می کند. شاید بتوان گفت اعتماد مهم ترین بخش در پی ریزی یک رابطه صمیمانه میان زن و مرد است. اعتماد را می توان در یک جمله خلاصه کرد: “فراهم ساختن محیطی آرام، امن و دلپذیر برای همسر. ”
محیط خانه نباید به صورتی باشد که زن و مرد از بیان احساسات و عقاید خود هراس داشته باشند.
برای داشتن اعتماد در زندگی مشترک به توصیه های زیر توجه کنید:
1- به طور مستمر برای تقویت مهارت های ارتباطی تلاش کنید.
-سعی کنید شنونده خوبی باشید. فراموش نکنید شنیدن یکی از دشوارترین مهارت های شنونده خوب بودن به این مفهوم است که سخنان همسرتان را قطع نکنید. این کار نیاز به عواملی مثل نظم و احترام دارد.
یادبگیرید که از همسر خود بپرسید؛ “آیا سخنانت تمام شد؟ از درک کامل سخنان طرف مقابل اطمینان حاصل کنید.
راه ساده ای برای رسیدن به این هدف وجود دارد و آن استفاده از “تکنیک آینه ” می باشد. شما سخنان طرف مقابل را بازتاب می دهید. شاید باورتان نشود ولی استفاده از این شیوه بسیار مؤثر است.
به عنوان مثال به همسرتان بگویید: “آیا درست متوجه شدم؟ تو از من می خواهی که… ”
بهتر است حتی به لحن همسرتان نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال: “به نظر می رسد که تو واقعا از دست من ناراضی و از من می خواهی دفعه بعد بیشتر مراقب باشم… ”
یکی از طرق مهم ایجاد رابطه خوب استفاده از کلمه “من ” در اول جمله است. این کار باعث صمیمیت زوجین می شود، در حالی که جمله ای که با “تو ” آغاز می شود دور شدن را در پی دارد.
به تفاوت این دو جمله توجه کنید: “من احساس می کنم… ” و “تو باعث می شوی احساس کنم… ”
جمله ای که با “تو ” آغاز شود همیشه حالت تهاجمی دارد. ولی با استفاده از “من ” در اول جمله نشان می دهیم که مسئولیت پذیر هستیم و همسرمان را سرزنش نمی کنیم.
2- خواسته های خود را به طور شفاف و صریح بیان کنید.
-وقتی یک نفر احساس می کند که نمی تواند خواسته های خود را به طرف مقابل بگوید اعتماد فیمابین لطمه می بیند. ما معمولا به دو دلیل خواسته های خود را بیان نمی کنیم: ترس از مخالفت و شرم. وقتی زوجی به طور مستمر در جریان خواسته های طرف مقابل قرار گیرند. در رابطه آنها اعتماد شکل می گیرد.
3- خوشبین باشید.
-ما طبیعتاً به کسانی اعتماد داریم که با ما رفتار خوبی دارند. اعتماد نکردن به افرادی که ما را دوست دارند کار بسیار سختی است!
قبل از اینکه از همسرتان انتقاد کنید حداقل پنج نکته مثبت را در مورد او به زبان آورید. تنها در آن زمان اجازه دارید مطلبی انتقادی یا منفی بگویید!
4- اجازه ندهید مشکلات، حل نشده باقی بمانند.
-یک زن و شوهر باید واجد مهارت های حل مشکلات باشند، اگر مشکلات را حل نکنید بغرنج تر می شوند و در نتیجه اعتماد متقابل از بین می رود.
5- رعایت انصاف در مشاجرات را یاد بگیرید.
-شاید تعجب کنید ولی مشاجره بخشی از یک ازدواج موفق است! برخی از مردم بر این باورند که در ازدواج های موفق، زوجین هرگز با یکدیگر مشاجره نمی کنند. مشاجره فی نفسه مشکلی محسوب نمی شود بلکه نحوه مشاجره است که می تواند مشکل ساز باشد.
اگر شما در مشاجرات انصاف را رعایت نکنید اعتماد از بین می رود ولی اگر منصف باشید اعتمادسازی خواهد شد.
برای اطمینان از رعایت انصاف در مشاجرات، به توصیه های زیر توجه داشته باشید:
الف: هرگز طرف مقابل را تحقیر نکنید.
ب: هرگز مسائل گذشته را پیش نکشید. دلیلی وجود ندارد که هر بار در مورد مشکلات گذشته بحث کنید.
پ: هرگز از عبارات مطلقی مثل “تو هرگز… ” و یا “تو همیشه… ” استفاده نکنید.
ت: هرگز پای اعضای خانواده همسرتان را به میان نکشید.
در مورد شیوه قطع مشاجره با همسرتان توافق کنید.
ج: هرگز آخر شب یعنی زمانی که شما و همسرتان خسته هستید و کنترل کمی بر روی احساسات خود دارید به مشاجره نپردازید.
چ: به جای جملاتی که با “تو ” شروع می شود جملاتی را به کار ببرید که با “من ” آغاز می گردد.
¤اعتمادسازی فرایندی وقت گیر است ولی از سوی دیگر امکان دارد در مدت کوتاهی همه تلاش هایتان به باد رود. مراقب رفتار خودتان باشید. بسیاری از مردم اعتقاد دارند در یک ازدواج موفق نیازی نیست زوجین مراقب گفتار و رفتار خود باشند ولی این باور، کاملا اشتباه است.
در یک ازدواج موفق، زوجین باید همواره مراقب رفتار خود باشند. تنها در این صورت است که آنها می توانند رابطه ای مستحکم و توأم با اعتماد را پایه ریزی کنند.
منبع:روزنامه کیهان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید