گناهان کوچک

گناهان کوچک

نویسنده: محمد غفارنیا

در یکی از سفرها، وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در راه به زمین بی‌آب و علفی رسید، به یارانش فرمود: هیزم بیاورید.
عرض کردند: ای رسول خدا اینجا سرزمین خشکی است که درآن هیچ هیزم نیست.
فرمودند: بروید، هر کدام هر مقدار می‌توانید جمع کنید.
هر یک از آنها رفتند و مختصری هیزم یا چوب خشک با خود آورده و آخر همه را نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) روی هم ریختند؛ سپس شعله‌ای در آن افکنده و شراره‎‌های آتشی عظیم از آن برخاست.
در این حال پیغمبر فرمودند: گناهان کوچک نیز این گونه روی هم متراکم می‌شوند (و شما برای تک تک آنها اهمیتی قائل نیستید. )
سپس فرمودند: «إِیَّاکُمْ وَ الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لِکُل شَیْءٍ طَالِباً أَلَا وَ إِنَّ طَالِبَهَا یَکْتُبُ ماقَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ و َکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» (1)
بترسید و از گناهان کوچک بپرهیزید؛ چه، هر چیز، خواهانی دارد (و پرسشگری). یقین بد انید آن که از گناهان می‌پرسد تمام آنچه (از گناهانی) که پیش فرستاده اید، و آثاری (مانند تاسیس ظلم) که برای بعد از خود باقی گذاشته ایدرا می‌نویسد؛ و ما همه چیز را در کتاب مبین (لوح محفوظ) به حساب آورده‌ایم. (2)
این حدیث تکان دهنده، ترسیمی گویا است از روی هم انباشتن گناهان کوچک که روز قیامت آتش عظیمی را برای انسان برپا خواهد ساخت.
(زیدالشهام می‌گوید: از امام صادق (علیه السلام) از معنی «محقرات الذنوب: گناهان کوچک»، پرسیدم، حضرت فرمودند: «شخص گناه می‌کند و می‌گوید: خوشا به حالم که غیر از این گناهی نداشتم»
حضرت فرمودند: از این دسته گناهان بترسید؛ زیرا که بخشوده نمی‌شود. (3)

پی‌نوشت‌ها:

1-اشاره است به آیه 12از سوره یس.
2-کافی: ج2. ص288؛ کنز الدقایق: ج 10، ص210.
3-کافی: ج2، ص287، ح1.
قطره قطره است آب در دریا *** دانه دانه است غله در انبار
منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید