تذکر به نا اهل

تذکر به نا اهل

نویسنده: محمد غفارنیا

امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: امیر المؤمنین (علیه السلام) قضاوتی کرد که قبل از او کسی این گونه قضاوت نکرده بود، و آن نخستین قضیه‌ای بود که بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آن حضرت، در آن نظر داد.
پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که ابوبکر زمام امور را به چنگ آورده بود، شخصی را نزد ابوبکر آوردند که شراب خورده بود. ابوبکر پرسید: تو واقعا شراب خورده‌ای؟
گفت: آری.
ابوبکر: چرا شراب خوردی، در حالی که حرام است؟
-درست است که من مسلمانم، اما در میا قومی زندگی می‌کنم که شراب می‌خورند و آن را حلال می‌دانند. من هم اگر می‌دانستم که حرام است، حتما اجتناب می‌کردم.
ابوبکر رو به عمر کرد و گفت: در این باره تو چه می‌گویی؟
عمر: مساله پیچیده‌ای است و علی باید در آن حکم و نظر بدهد.
ابوبکر به غلامش گفت: برو، علی را برای ما پیدا کن.
عمر: حاکم و قاضی را که نمی‌شود احضار کرد، بلکه مردم باید پیش حاکم بروند. ابوبکر و عمر با همراهی مسلمانان، حضور علی (علیه السلام) آمدند و او را در جریان گذاشتند. علی (علیه السلام) به ابابکر فرمود: آن مرد را به جلسات مهاجران و انصار بفرست، تا اگر کسی آیه تحریم شراب را برای او خوانده است، گواهی دهد؛ اگر هم کسی آیه را برای او نخوانده باشد، بر این تازه مسلمان گناهی نیست.
ابوبکر به دستور حضرت عمل کرد، ولی کسی پیدا نشد که علیه او شهادت دهد. ابوبکر هم او را آزاد ساخت. سلمان می‌گوید به علی (علیه السلام) عرض کردم خوب آنها را راهنمایی فرمودید و مشکل را حل کردید؟!
علی (علیه السلام) فرمودند: خواستم آیه‌ای که درباره من و ایشان نازل شده و حجت رابرایشان تمام کرده است، را برای تاکید حجت خود تجدید نماییم. (1) آن آیه چنین است:
(فَمَنْ یَّهْدى اِلَى الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ یُتَّبَعَ اَمَّنْ لاَّیَهْدى اِلاَّ اَنْ یُهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ)
(بگو) آیا کسی که هدایت به حق می‌کند برای پیروی شایسته‌تر است، یا آن کس که خود هدایت نمی‌شود؛ مگر هدایتش کنند. شما را چه می‌شود، چگونه داوری می‌کنید. (2)

پی‌نوشت‌ها:

1-تفسیر برهان: ج2. ص184.
2-یونس/35.
منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید