حقایق تغذیه‌ای کرفس

حقایق تغذیه‌ای کرفس

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

از زمان‌های بسیار قدیم، کرفس بخش اصلی و مهم غذاهای سراسر جهان بوده است. این مقاله اطلاعات مفیدی را در خصوص کرفس، مواد مغذی و حقایق مرتبط با آن در اختیارتان قرار می‌دهد.
کرفس از زمان‌های قدیم جزء مواد اولیه‌ی ضروری بسیاری غذاهای سراسر جهان بوده است. این سبزی سرشار از بسیاری مواد مغذی ضروری است و در نتیجه مصرف آن به برخورداری از سلامت خوب کمک می‌کند. همانطور که به جلو می‌رویم، چند جنبه‌ی مهم مرتبط با کرفس که شامل میزان کالری و حقایق تغذیه‌ای آن می‌شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت، در خصوص فوائد سلامتی بخش این ماده‌ی غذایی جادویی نیز مطالبی خواهیم خواند.
حقایق تغذیه‌ای
کرفس نوعی سبزی می‌باشد که سرشار از چندین ماده‌ی مغذی ضروری است که تقریباً در تمام انواع آب و هوا رشد می‌کند. در واقع این سبزی یکی از سبزیجاتی است که به راحتی در تمام دنیا در دسترس می‌باشد. احتمالاً این امر ممکن است دلیل شهرت و محبوبیت کرفس باشد! این ماده‌ی غذایی با برگهای سبز عمدتاً به سالاد و سوپ افزوده شده و همچنین در تولید عطرها و فرآورده‌های دارویی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرفس یک ماده‌ی مغذی است که از میان چندین نوع سبزی کمترین میزان کالری را دارا می‌باشد. 100 گرم کرفس خام حاوی تقریباً 15 تا 16 کالری است! نه تنها این، بلکه کرفس منبع نسبتاً خوبی از دیگر مواد مغذی مانند، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک ساقه کرفس حاوی تقریباً 5 تا 6 کالری، 2ر0 تا 4ر0 گرم پروتئین، 5ر0 تا 7ر0 گرم فیبر و تقریباً 3ر1 تا 5ر1 گرم کربوهیدرات است. محتوای چربی این سبزی ناچیز (تقریبا صفر) است، همین امر در مورد کلسترول صدق می‌کند. همچنین منبعی نسبتاً غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B6 است و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم نیز به مقدار کافی در این سبزی یافت می‌شوند.
فوائد
• کاهش دهنده‌ی سطوح کلسترول: بدیهی است که هرگاه میزان کلسترول ناچیز (ترجیحاً صفر) باشد، کرفس قطعاً سطوح کلسترول را پایین‌ آورده و در نتیجه از مشکلات قلبی و مانند آن جلوگیری می‌کند.
• بهبود بخشیدن به سیستم ایمنی بدن: محتوای ویتامین C کرفس، نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی بدن ایفاء کرده، که به نوبه خود، از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می‌کند.
• کاستن از آسم: مجدداً بایستی گفت که ویتامین C به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کرده، در نتیجه شدت اختلالاتی مانند آسم کاهش می‌یابد.
• کاهش دهنده‌ی فشار خون: مواد شیمیایی خاصی در این سبزی وجود دارند که به کاهش فشار خون با گشاد کردن رگهای خونی و در نتیجه بهبود جریان خون کمک می‌کنند.
• عمل کردن به عنوان یک دیورتیک خوب: محتوای مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم و سدیم به کنترل و تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند.
• خوب بودن آن برای مفاصل: مفاصل نقش مهمی در بدن ما بازی می‌کنند، به این دلیل که ما را قادر می‌سازند قسمتهایی از بدن را در جهت‌های مختلف حرکت دهیم. بسیاری از افراد دچار بیماری‌هایی مانند، روماتیسم و ورم مفاصل می‌باشند. بنابراین برای چنین افرادی، کرفس به عنوان یک داروی خوب به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می‌کند. کریستال‌های اسید اوریک که موجب التهاب و درد مفاصل می‌شوند، از مفاصل حذف شده تا مشکلات مرتبط با مفصل درمان شود.
• سایر فوائد سلامت بخش: از فوائد دیگر مشاهده شده در کرفس، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، بهبود سلامت قلبی عروقی، درمان سرماخوردگی، دیابت، اختلالات مربوط کلیه، مشکلات مثانه، عفونت ادراری، و همچنین، تا حد زیادی درمان میگرن می‌باشد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید