معنی حدیث لاتعادو الایام

معنی حدیث لاتعادو الایام

صقر بن ابی دلف گفت هنگامی که متوکل عباسی آقا امام علی النقی (علیه السلام) را زندانی کرد من نگران شدم، رفتم تا خبری از حال آنجناب بگیرم. رزاقی که زندانبان متوکل بود همین که چشمش به من افتاد اشاره کرد پیش او بروم. رفتم، گفت حالت چطور است. جواب دادم خوب. گفت بنشین. از این پیش آمد متوحش شدم با خود گفتم اگر این مرد بفهمد منظورم از آمدن به اینجا چیست چه خواهد لذا به او گفتم راه را اشتباه نموده ام.
وقتی مردم از گردش پراکنده شدند، پرسید برای چه آمده ای؟ گفتم مایل بودم خبری بگیرم. گفت شاید آمده ای از آقایت خبری گیری کنی؟
یا تعجب سوال کردم آقایم کیست؟! آقای من امیر المؤمنین است اشاره به متوکل. گفت ساکت باش آقای حقیقی تو همان آقای تو است از من مترس با تو هم مذهب هستم. گفتم الحمد لله پرسید میل داری آقایت را ملاقات کنی؟ جواب دادم آری. گفت بنشین تا متصدی اخبار و نامه ها از خدمتش خارج شود.
همین که آن مرد بیرون شد. به غلامی گفت دست صقر را بگیر ببر در همان اطاقی که آن مرد علوی زندانی است آندو را با یکدیگر تنها بگذار. مرا نزدیک اطاقی برد، اشاره کرد همین جا است داخل شو. وارد شدم. دیدم امام (علیه السلام) بر روی حصیری نشسته در جلوش قبری کنده اند، سلام کردم. دستور داد بنشینم. آنگاه پرسید برای چه آمدی؟! عرض کردم آمدم از شما خبر بگیرم. در این خلال باز چشمم به قبر افتاد، گریه ام گرفت. آنجناب متوجه شده فرمود صقر ناراحت نباش اینها نمی توانند مرا آزاری برسانند: خدایا سپاسگزاری کردم.
عرض کردم آقای من، حدیثی از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده معنی آنرا نمی فهمم. پرسید کدام حدیث گفتم این فرمایش پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) لاتعادو الایام فتعادیکم روزها را دشمن ندارید که با شما دشمنی می ورزند.
فرمود: ایام، ما خانواده هستیم تا آسمانها و زمین پایدار باشد شنبه اسم پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است یکشنبه امیر المؤمنین (علیه السلام) دوشنبه امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) سه شنبه علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد (علیهم السلام) است چهارشنبه موسی بن جعفر و محمد بن علی و من هستم پنج شنبه امام حسن عسکری و جمعه پسر پسرم (حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه) بسوی او اجتماع می کنند. جمعیت حق اوست که زمین را پر از عدل و داد می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده. این است معنی ایام، مبادا با آنها در دنیا دشمنی کنید که آنها نیز در آخرت با شما دشمنی خواهند کرد. آنگاه فرمود وداع کن و خارج شو که بر تو اطمینانی ندارم.(14)


14) معانی الاخبار، ص 123.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید