در مکتب امام سجاد (علیه السلام)

در مکتب امام سجاد (علیه السلام)

نویسنده: سهیلا بهشتی
با قامت عصمت و حیا می آید
با بانگ مناجات دعا می آید
میلاد عبادت است یعنی سجاد
از سوی خدا به سوی ما می آید
گفتن از انسان هایی که رنگ خدایی دارن و لقب خلیفه اللهی رو زینت بخش وجود خودشون کردن، کار دشواریه؛ چون دست خاکی ما به اندیشه آسمانی اونها نمی رسه. این به اون معنا نیست که ما هرگز نمی تونیم از این بزرگواران و معلمان انسانیت درس بگیریم، بلکه ما به قدر توان خودمون می توانیم اونها را الگو قرار بدیم.
آب دریا اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
ما از امام سجاد (علیه السلام)می آموزیم که چطور می تونیم پیام مظلومیت اهل بیت پیامبر رو به گوش عالم برسونیم و کفر و ستم ظالمان مردم فریب رو افشا کنیم. ما در مکتب امام سجاد (علیه السلام)، درس های زیادی می آموزیم: درس بردباری، درس مسئولیت و تعهدپذیری ، درس فقر ستیزی و درس یاری مستمندان و درس تقوا و عمل صالح، درود خدا و صلوات او بر زینت عبادت کنندگان، امام سجاد(علیه السلام).

میلاد نور
فرشتگان آسمانی در میلاد نور، زائر سرای حسینی شدند تا نغمه خوان سروش هدایت و تهنیت گوی مولودی باشند که طلایه دار نور و سرسلسله آفتاب بود.
مولودی که بر پیشانی بلندش، مهر بندگی بود و شیدایی و دلدادگی را در آیینه نیایش و پرستش او نمایان ساخت و راز حق و حقیقت را به گونه ای نو و زیبا در وجود او آشکار کرد.
علی بن حسین (علیه السلام) در شکوه عظمت از مدح و ثنا فراتر است و در زیبایی، از ستایش بی نیاز. او میراث دار فضایل پنج تن است. با این جمله آیا می توان به او فضیلتی نسبت داد؟
زیور عبادت کنندگان به انسان ها درس پرستش آموخت و روح نیایش در کالبدشان دمید و محراب نیایش را به میدان مبارزه با سیاست ها و تبلیغات شیطانی امویان تبدیل کرد و از سلاح دعا، حربه ای برنده علیه دشمنان دین ساخت. او پناه پناه آوران بود در هنگام بیم ها و هراس ها در روزگاری که صداها خاموش شده بود، قافله سالار راهیان نور، موسی وار، حقیقت جویان را از نیل بلا عبور داد و به ساحل نجات رسانید. درود خدا بر او و سلام ما به لحظه های عارفانه اش.

لقب های امام چهارم
برخی لقب های امام علی بن حسین(علیه السلام) عبارت است از:
ذوالثفنات(1)، سید العابدین، زین العابدین، سیدالساجدین، سجاد، قدوهالزاهدین، سید المتقین، امام المؤمنین، زکی، امین، زین الصالحین، منار القانتین، بکا.

چراغ راه
امام خمینی (رحمت الله علیه)
حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) از بزرگ ترین نعمت هایی است که ذات مقدس حق بر بندگان خود به وجودش منت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن طرق عبودیت به بندگان خود.(2)
قدری تفکر کن در حالات علی بن الحسین(علیه السلام) و مناجات آن بزرگواربا حضرت حق، و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیت را به بندگان خدا تعلیم می کند. من نمی گویم مناجات آن بزرگواران برای تعلیم عباد است؛ زیرا که این کلام بی مغز باطلی است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیت و معارف اهل بیت.
خوف و خشیت آنها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر کس بیشتر تجلی نموده.(3)

آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)
مناجات های پانزده گانه که از امام زین العابدین حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) نقل شده، گذشته از خصوصیات بارز دعایی مأثور از اهل بیت(علیه السلام) این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجات ها را انشا فرموده است.(4)
شهید مطهری (رحمت الله علیه)
شما می بینید آن پاک ترین پاکان، لذتشان این بوده که بیایند با خدای خودشان سخن بگویند… دعای ابوحمزه را بخوانید. ببینید علی بن حسین (علیه السلام) با خدای خودش چگونه حرف می زند؟ چه جور ناله می کند؟ (5)
وجود مقدس امام زین العابدین(علیه السلام) قهرمان معنویت است؛ یعنی یکی از فلسفه های وجودی فردی مثل علی بن حسین(علیه السلام) این است که مظهر معنویت اسلام باشد. انسان وقتی علی بن حسین(علیه السلام) را می بیند، آن خوفی که از خدا دارد؛ آن نمازهایی که واقعاً نیایش بود و واقعاً پرواز روح به سوی خدا بود… با خود می گوید این اسلام چیست؟(6)
نکته ها :

تحریف تاریخی
یکی از تحریف ها و باورهای نادرست، موضوع بیماری امام سجاد (علیه السلام) است که بیش از حد پررنگ است، به گونه ای که برای برخی، نام آن حضرت، یادآور بیماری، اسارت و ضعف است.این باور نادرست، برخی را از شناخت واقعی آن اسوه عبادت محروم کرده است.

آثار امام سجاد(علیه السلام)
1-صحیفه سجادیه: صحیفه سجادیه به اخت القرآن، زبور آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و انجیل اهل بیت شهرت دارد. سند صحیفه به امام محمد باقر (علیه السلام) و زید بن علی بن حسین(علیه السلام)می رسد. شرح های بسیاری به قلم دانشمندان بزرگ اسلامی بر صحیفه نوشته شده که شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعه حدود هفتاد شرح را نام برده است.
2-مناجات های پانزده گانه: این اثر از سرمایه های معنوی جهان اسلام است. علامه مجلسی این مناجات ها را در کتاب بحارالانوار آورده و شیخ عباس قمی آن را در کتاب مفاتیح الجنان نقل کرده است. این مناجات ها به برخی زبان ها ترجمه شده است. مناجات ها عبارتند از: مناجات تائبین، شاکین، خائفین، ارجین، راغبین، شاکران، مطیعان، مریدان، محبین،متوسلین، نیازمندان، عارفان، ذاکران، معتصمین و زاهدان.
3-رساله حقوق:امام سجاد(علیه السلام) در این رساله به تمام ابعاد زندگی و روابط انسان با آفریدگار و خویشتن و خانواده و جامعه و حکومت و معلم و دیگر کسان پرداخته است. این رساله را ابوحمزه ثمالی، شاگرد امام سجاد (علیه السلام)نقل کرده است.

پی نوشت :

1-به سبب سجده های طولانی آن امام، پینه ای در پیشانی آن حضرت نقش بسته بود. از این رو، این لقب را به وی دادند.
2-سیمای معصومین در اندیشه امام خمینی (ره) تبیان، دفتر دوازدهم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ، 1378، ص 287.
3-همان.
4-حدیث ولایت، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1376، ج 6، ص 84.
5-مرتضی مطهری، گفتارهای معنوی، تهران، صدرا، 1371، ص 125.
6-مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج18، ص32.
منبع: اشارات ،شماره 123

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید