منت کشی هم اصولی دارد

منت کشی هم اصولی دارد

نویسنده: زین العابدین حیدری آشتیانی

مجادله دربین اعضای یک خانواده، بخصوص زوج های جوان امری اجتناب ناپذیر است. زوج ها در ابتدا تصور می کنند که یک زندگی ایده آل به دور از هر نوع مجادله یی شکل می گیرد و این طرز تفکر کاملا اشتباه است.
در هر مجادله یی هر دوی شما تصور می کنید حق با شماست و مشکل مربوط به طرف مقابل است، به ویژه اگر قبلاً نیز بر سر موضوع فعلی بحث کرده اید. در این شرایط می خواهید موی سر خود را بکنید و واقعا دیگر راه حلی به ذهن تان نمی رسد؛ عذرخواهی از همسر یا نامزدتان هم ممکن است مشکل به نظر برسد؛ بخصوص زمانی که بر سر مسأله یا موضوعی با هم چندین بار مخالفت کرده باشید و ممکن است در خود توان گفتن «متأسفم» را نبینید، هر چند هر کاری را فکر می کردید به او می فهمانده از کرده ی خود پشیمان هستید انجام داده اید. در این مقاله چندین روش جهت عذرخواهی مطرح شده است. این روش ها به حل و فصل کردن اختلافات و عبرت گرفتن از تجارب خواهد انجامید.

1 ـ انتقاد را با گشاده رویی بپذیرید.

در هر مجادله یی که بین شما اتفاق می افتد، لطفا انتقاد همسرتان را با روی باز و به راحتی گوش کنید.

2 ـ آنتراک دهید

در اوج بحث فشار خون تان بالا می رود، تپش قلب تان اوج می گیرد و ممکن است چیزهایی بگویید که لزوما از بیان آنها منظوری نداشته اید. همیشه به مکانی خلوت نیاز دارید که در آن از هم جدا شوید، آرام بگیرید و افکار خود را جمع کنید.

3 ـ گذشته را یادآوری نکنید.

به چیزی که اکنون در حال روی دادن است توجه کنید. آتش آور معرکه شدن راه به جایی نخواهد برد و با فراموش کردن گذشته زودتر به توافق می رسید.

4 ـ به او بگویید که دشمنش نیستید.

اگر به آرامی در مورد موضوعی بحث می کنید و همسرتان یکباره صدایش را بالا می برد و از کوره در می رود، کافی است به طرفش رفته و او را نوازش کنید. دست خود را به آرامی در دستش قرار دهید تا بهفمد که این مجادله بی اهمیت است.

5 ـ محیط دور و برتان را درست کنید.

محیط اطراف تأثیر مستقیمی روی احساسات ما دارد، پس به این نکته همیشه توجه کنید تا بر روی مجادله کنترل مثبت داشته باشید.

6 ـ مشکل ترین کلمه را به زبان بیاورید.

یک عذرخواهی واقعی می تواند یکی از دشوارترین پیشنهاداتی باشد که ما ارایه می دهیم! بر خلاف تصور عموم همه ی افراد قادرند که این کلمه را بر زبان بیاورند و تا به حال هیچ کس بعد از گفتن آن غش نکرده است.

7 ـ ببخشید و فراموش کنید.

عذرخواهی تنها به این معنا نیست که بگویید متأسفید، بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنید. در حقیقت فراموشی باعث می شود که مسأله ی مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه تان را نداشته باشد.

8 ـ جمله یی دلپذیربه او بگویید.

گاهی اوقات فراموش کردن حرف های آزاردهنده ی کسی که دوستش دارید مشکل به نظر می رسد، اما اگر چیزی قابل تعریف را با آن بیاموزید، رو به روی شدن با مسایل بسیار آسان تر خواهد شد.

9 ـ بگویید که دوستش دارید.

هنگامی که می خواهید به حالت آشتی و صلح برگردید به همسرتان بگویید که دوستش دارید. اطمینان دادن در مورد این موضوع که احساس شما نسبت به همسرتان هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد، بسیار خوب است.

10 -برای عصر برنامه ریزی کنید.

بعد از اینکه در خانه اوضاع آرام شد، جهت آزاد شدن فکرتان از مجادله برای انجام فعالیت تفریحی آماده شوید. اگر همسر یا نامزدتان قبلا برای رزرو بلیت سینما یا هر چیزی اقدام می کرد این بار شما پیش قدم شوید و این کار را انجام دهید.
منبع:نشریه 7روز زندگی، شماره100.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید