غذاهای سالم برای کودکان

غذاهای سالم برای کودکان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

سبزیجات برگ سبز تازه، غذاهای دریایی (ماهی)، تخم مرغ، و فراورده‌های لبنی مانند شیر به عنوان غذاهای سالم برای کودکان در نظر گرفته می‌شوند.
اطلاع از فهرست مواد غذایی سالم می‌تواند این ایده را به والدین بدهد که چه چیزهایی می‌توانند در وعده‌های غذایی مغذی برای کودکان وارد شوند. این موضوع در ذیل مورد بحث قرار گرفته است.

محصولات لبنی

شیر منبعی از مواد مغذی ضروری است. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که شیر حاوی 9 ماده‌ی مغذی از جمله ویتامین A و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، روی و پتاسیم است. برای سلامت استخوان‌ها و دور نگاه داشتن مشکلات چشمی، کودکان بایستی روزانه دو فنجان شیر بنوشند. به کودکان غیر از شیر، بایستی ماست خانگی که منبعی عالی از باکتری‌های «مفید» می‌باشد، داده شود. محصولات لبنی مانند پنیر و کره نیز منابعی بسیار خوبی از کلسیم به حساب می‌آیند.

غذاهای دریایی

ماهی علاوه بر اینکه منبعی غنی از پروتئین‌ها به شمار می‌رود، مشخص شده است که سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 نیز می‌باشد. به منظور عملکرد بهینه‌ی مغز، وارد نمودن منابع امگا 3 ضروری است. جای تعجب نیست که ماهی به عنوان غذای مغز در نظر گرفته می‌شود. گونه‌های مختلفی از ماهی وجود دارد اما پزشکان انواعی را توصیه می‌کنند که دارای سطوح جیوه‌ی پایینی باشند. هنگامی که نوبت به آماده کردن غذا برای کودکان می‌رسد، ماهی سالمون انتخاب بهتری خواهد بود. والدین می‌توانند با افزودن چند وعده ماهی سوشی به ناهار کودکان دو مرتبه در هفته، ارزش غذایی غذای آنها را بالا ببرند.

تخم مرغ

مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ به منظور حفظ سلامتی کودکان ضروری می‌باشد و پروتئین‌ها نقشی کلیدی در ساخت عضلاتی قومی و نیز کمک به رشد مو ایفاء می‌کنند. با این حال، به این دلیل که تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است، نباید هر روز به کودکان داده شود. بنابراین، افزودن یک تخم مرغ آب پز به ناهار یا صبحانه به صورت یک روز در میان توصیه می‌شود.

گوشت

تکه‌هایی از گوشت لخم که مرغ بدون پوست و بوقلمون را شامل می‌شود، چربی پایینی داشته و منابع بسیار خوبی از پروتئین‌ به حساب می‌آیند. وعده‌های غذایی که از مرغ همراه با سوپ سبزیجات، سیب زمینی پخته شده با ماهی سالمون و یا ساندویچ سالمون تشکیل شده باشند، برخی از سالم‌ترین غذاها برای کاهش وزن به شمار می‌روند.
گزینه‌های دیگر گوشت سالم برای کودکان در ذیل آورده شده‌اند:
• میت‌بال یا کوفته‌ی مرغ
• سینه مرغ با یک عدد نان باگت کوچک
• ساندویچ مرغ حاوی مقدار کمی مایونز
• برنج حاوی تکه‌های گوشت لخم مرغ
• ماهی سوخاری

میوه و سبزیجات

سبزیجات برگ سبز مدت‌ زمان طولانی است که به عنوان منبع اصلی ویتامین و مواد معدنی مورد ستایش قرار داشته و بخشی جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آیند. همچنین می‌توانند به کاهش چربی و مبارزه با چاقی در کودکان کمک کنند. غذاهای تهیه شده از سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، هویج، کلم، کلم بروکسل در واقع برای سلامتی مفید می‌باشند.
میوه نیز می‌تواند به افزایش جذب ویتامین در کودکان کمک کرده و کاهش وزن را تسهیل سازد. چند وعده پاپایا، آووکادو، گواوا، انبه، پرتقال و توت فرنگی مواد مغذی کافی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازند. میوه‌هایی مانند آناناس، سیب و هلو برای روده مفید بوده و می‌توانند به جلوگیری از اجابت مزاج دردناک در کودکان کمک کنند. گل کلم یا کلم بروکلی بخارپز و برش‌هایی از خیار و هویج و یا یک سالاد سبز می‌توانند افزودنی بسیار عالی به ناهار کودکان باشند. سالاد برای کودکان نه تنها خوارکی خوشمزه‌ای به حساب می‌آید، بلکه فوائد سلامت زیادی را فراهم می‌سازد. بنابراین، سالاد خواه در ناهار و خواه شام بایستی جزء جدایی ناپذیر وعده‌ی غذایی کودکان باشد.

فراورده‌های غلات کامل

فراورده‌های غلات کامل که برنج قهوه‌ای، سبوس جو دو سر، جو دوسر، نان گندم کامل، و غلات سبوس دار را شامل می‌شوند، سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر بوده و همچنین حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم و پتاسیم می‌باشند. کربوهیدرات‌ها منابع اصلی انرژی بدن بوده، در نتیجه صبحانه‌ی فرزندانتان بایستی به طور اخص از مواد غذایی با انرژی بالا، بدست آمده از غلات کامل تشکیل شده باشد. این امر تضمین خواهد ساخت که کودکانتان دچار خستگی نشده و در تمام طول روز فعال و پرانرژی باقی بمانند.
من حیث‌المجموع، مواد غذایی سالم به افزایش ظرفیت‌های فکری و قدرت درک کودکان کمک کرده، در نتیجه آنها را قادر می‌سازد با دنیای پر از رقابت بدون هیچ گونه مقاومتی مواجه شوند. همچنین مصرف مواد غذایی سالم به صورت روزانه برای کودکان به نظر آنها را شادتر و سرزنده‌تر ساخته و در نتیجه رسیدگی و کار با کودکان را برای والدین آسان‌تر می‌سازد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید