به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشید!

به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشید!

بخشش هدیه‌ای است که شما به خود می‌دهید؛ رمز رهایی از زنجیرهای خشم و درد و انتخاب زندگی در زمان حال و آینده به جای زیستن در گذشته. با این همه خود به خود در شما به وجود نمی‌آید بلکه باید آن را انتخاب کنید.
زمانی که برای یافتن معنی بخشش به سراغ فرهنگ لغت می‌روید، با این معانی روبه‌‌رو می‌شوید: «کنارگذاشتن خشم در برابر آنچه آرزوی تنبیه شدنش را دارید، گذشت، توقف خشم در برابر و…»
تمام سوره‌های قرآن کریم با برترین صفت پروردگار آغاز می‌شود؛ خداوندی که بخشنده است و بی‌دلیل نیست اگر بخشیدن را امری خدایی بدانیم. بخشش به معنی فراموش‌کردن نیست بلکه به این معنی است که آنچه را موجب آزار شما شده رها کنید، خود را سبکبار کنید و به راه خود ادامه دهید. همچنین بخشیدن به معنی ادامه رابطه با کسی که موجب آزار شما شده هم نیست. اگر کسی شما را آزرده است، بخشیدن او به سادگی به شما کمک می‌کند که فشار ناشی از آزردگی را در زندگی خود کاهش دهید. بخشیدن او ضمن آنکه باعث می‌شود فاصله خود را با او کماکان حفظ کنید و ضمن حفاظت از شما، موجب می‌شود که فواید حاصل از بخشش را نیز در اختیار داشته باشید.
زمانی که می‌بخشید، خود را از حصار گذشته‌ رها می‌کنید و پوسته‌های رنج‌آور، آزار، درد، خشم و تنهایی را دور می‌اندازید و می‌توانید به راستی از برخی مشکلات روحی و روانی شفا پیدا کنید. زمانی که می‌بخشید، به کسی که از او گذشت کرده‌اید، ارزش داده‌اید و این ممکن است او را هم تغییر دهد. اگر این شخص خود شما باشید، به خود هدیه زندگی‌کردن در آرامش را بخشیده‌اید و قدرت و توانایی تغییریافتن برای بهترشدن.

بخشش در چهار مرحله

برای ترمیم آرامش از دست رفته، توصیه‌های زیر را به کار ببرید:

۱) ناکامی را دور بیندازید.

داستان موضوعی را که سبب آزار شما شده با چند نفر از دوستان نزدیکتان در میان بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید به بررسی احساس خودتان در این باره بپردازید و تصویری روشن و واضح از ابعاد و جنبه‌های گوناگون احساس خود پیدا کنید.

۲) به این مساله فکر کنید که بخشش در این باره چه فوایدی برای شما به همراه دارد.

به اینکه حق با چه کسی است، فکر نکنید. به خودتان یادآوری کنید که بخشیدن برای ادامه و پیشبرد زندگی، شما را آزاد و رها می‌کند. برای خودتان روشن کنید که بخشش وحشت، ناراحتی و عذاب شما را کم خواهد کرد و به همین دلایل است که خواهید توانست بهتر از آنچه بوده زندگی کنید. خوب‌تر زندگی‌کردن، بهترین دستاوردی است که شما بعد از آن به دست خواهید آورد.

۳) به آرامی و عمیق نفس بکشید.

به جای در فشار گذاشتن روان خود و یا خودخوری، به آرامی و عمیق تنفس کنید؛ دمی طولانی‌ و بازدمی طولانی‌‌تر. اگر به روش‌های دیگری خود را آرام می‌کنید، آن روش‌ها را به کار ببرید تا آرامش به وجود شما بازگردد.

۴) زمانی که مورد رنجش خود را ارزیابی کردید، جزییات داستان را دور بیندازید.

انسان‌های متعالی بر سرنوشت خود تسلط دارند اما قربانیان تسلطی بر زندگی خود ندارند. قهرمان زندگی خود باشید. فکر کنید که ممکن است کسی شما را به وادی درماندگی و بیچارگی پرتاب کرده باشد اما این شما هستید که باید خود را از این وادی بیرون بکشید. اگر در آن باقی بمانید تنها تقصیر شماست.

بار سنگین رنجش

ممکن است شما برای کاری که همسرتان انجام داده، آزرده خاطر شده باشید. ممکن است رنجش شما به دلیل برآورده‌ نشدن توقعی باشد که از کسی داشته‌اید. ممکن است فکر کنید کسی که برای او کاری انجام داده‌اید، ارزش انجام آن را نداشته است و احساس ناراحتی کنید. اگر تمام مدت بار سنگین درد و رنج ناشی از این رنجیدگی را به دوش خود حمل کنید، هر لحظه به سنگینی آن اضافه می‌شود. با هر یادآوری، به حجم آن افزوده می‌شود و زمانی که بسیار سنگین شد، در شخصیت شما نفوذ می‌کند، روابط شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وقت شما را صرف خودش می‌کند و شما را به صورتی که خودش بخواهد تغییر می‌دهد. به این ترتیب، دیوار بلندی میان شما و آنچه نیازمندید یعنی صمیمیتی هوشیارانه به وجود می‌آورد که زندگی شما را خراب خواهد کرد. چاره این است که بار را زمین بگذارید و بگذرید. بخشش نیرویی است که به شما در پایین ‌گذاشتن سنگینی این بار کمک خواهد کرد.
به یاد داشته باشید که بخشش به معنی فراموش‌کردن نیست. درد ناشی از آزردگی به سرعت از بین نمی‌رود. یک نفر می‌تواند بخشیده باشد اما هنوز احساس غم داشته باشد و یا سوزش ناشی از این زخم را در روح خود احساس کند. در واقع به یاد داشته باشید که آنچه ویرانه شده است، برای ساخته‌شدن و ترمیم زخم‌های به وجود آمده به گذشت زمان نیاز دارد. ببخشید، صبور باشید و بگذارید زمان بگذرد.
بخشش به معنی سرباز‌زدن از پذیرفتن مسوولیت رفتارهای نادرست نیست. فقط شما به سادگی تصمیم می‌گیرید او را ببخشید و کسی را زیر دین آزردگی خود قرار ندهید.

تمرین یک نفره بخشش

با یک مداد روی تکه کاغذ سفیدی تمام کارهای اشتباهی را که انجام داده‌اید، بنویسید. نوشتن این اشتباهات الزامی است.
فهرستی را که تهیه کرده‌اید، چند بار بخوانید.
بعد از این کار به خود بگویید: «این کار تمام سعی من در انجام آن بوده است. با توجه به دانایی که در آن هنگام داشته‌ام، اشتباه کرده‌ام. حالا خودم را می‌بخشم و رها می‌شوم.
فهرست را نابود کنید، آن را بسوزانید یا پاره پاره کنید.
همین کار را درباره کسانی که شما را آزار داده‌اند، انجام دهید.
حالا آماده یک زندگی بدون بار سنگین تنفر و درد شدید. برای آنچه نمی‌ارزد، رنج نکشید.

چگونه خود را ببخشیم

ریشه رنجش‌ها از خودمان در قضاوتی است که کارهایمان را می‌سنجد. از اینکه درباره خود قضاوت کرده‌اید و خود را شایسته عشق، شادمانی و آرامش در زندگی نمی‌دانید، خود را ببخشید.
شما ارزش عشق را دارید، ارزش شادمانه زیستن و لذت‌بردن از زندگی را دارید. از قضاوت بدبینانه خود دست بردارید. در خودتان شهامت و قدرت پذیرش اشتباهاتتان را به وجود بیاورید. فکر کنید که شما می‌توانید به سادگی اشتباه کنید و می‌توانید کاملا آسیب‌پذیر باشید. تمرین کنید تا نگاه مثبت به زندگی در شما جان بگیرد. با این نگاه است که می‌توانید زندگی خود را به جهت مطلوبی هدایت کنید. تمام اینها بستگی به انتخاب شما دارد. بخشیدن خود را انتخاب کنید تا راه تازه‌ای برای پیشبرد زندگی در برابر خود بگشایید.
برای حال زندگی کنید و از گذر بی‌بازگشت زندگی‌ لذت ببرید.

چگونه یکدیگر را ببخشیم

زمانی که فکر می‌کنید آماده‌اید که با کسی که شما را رنجانده است، به گفتگو بنشیند، این کار را انجام دهید. باید طرف مقابل هم برای گفتگو آماده باشد.
از روش‌های گفت و شنود مثبت استفاده کنید. اگر لازم است، قوانینی برای گفتگویتان بگذارید و آنها را رعایت کنید. در گفتگویتان انصاف را رعایت کنید. هدف از گفتگو این است که طرف مقابل با جنبه‌های تاثیری که بر شما گذاشته است، آشنا شود. حرف‌های خود را شفاف بزنید و احساس خود را تشریح کنید. بگذارید تا او بداند که به چه دلایلی شما را آزرده است و احساس شما از این آزردگی‌ها چیست. با انگشت او را خطاب قرار ندهید. در حرف‌هایتان ملامتش نکنید. سعی کنید شرایط به وجود آمده در اثر رفتارش را به او نشان بدهید. در عین حال مراقبت و احترام خود را نسبت به او از دست ندهید.
فرد مقصر باید درخواست بخشش کند. معذرت‌خواهی وسیله بسیار موثر و قدرتمندی برای انجام این کار است، اگر گفتگو به صورتی منطقی پیش برود، او درخواست بخشش خواهد کرد. اگر شما مقصرید، وضعیت فرد رنجیده را درک کنید. خودتان را به جای او بگذارید. آنکه رنجیده است، از بخشیدن خرسند می‌شود. هرگز او را زیر دین خود نگه ندارید. آنچه را موجب رنجش شده است دور بیندازید و به گذشته بسپارید و از آن سلاحی برای برخوردهای آینده درست نکنید.
کسی که موجب آزار شما شده است، رفتارهای خود را اصلاح می‌کند، در صورتی که گفتگو به شکل درستی پیش رفته باشد از او بپذیرید که رفتارهایش را تغییر خواهد داد و هر دوی شما متعهد شوید که آینده بهتری را در روابط خود ایجاد خواهید کرد.
منبع:salamat ,c0m

مطالب مشابه