فواید آب گیلاس برای آرتروز

فواید آب گیلاس برای آرتروز

مترجم: امین حسین پور

گیلاس منبع غنی از ویتامین‌ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که گیلاس برای کاهش درد و التهاب آرتروز مفید است. ادامه‌ی مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری راجع به فواید آب گیلاس برای آرتروز به دست آورید.
همه‌ی ما می‌دانیم که داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف ایفا می‌کند و میوه‌ها یا آب میوه‌ها نیز جزء جدایی ناپذیری از یک رژیم غذایی سالم هستند. بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در این رابطه فواید مختلف میوه‌ها را نشان داده‌اند و گیلاس یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
فواید آب گیلاس برای آرتروز
آرتروز در واقع تنها یک نوع بیماری نیست بلکه آرتروز به چندین نوع بیماری گفته می‌شود که مفصل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آرتروز معمولاً با التهاب مفصل‌ها و درد و سفتی همراه است.
گیلاس به خاطر تأثیر احتمالی خود برای کاهش درد آرتروز موضوع مورد مطالعه‌ی بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان بوده است. برخی از این تحقیقات نشان داده‌اند که گیلاس دارای خاصیت ضد التهابی و غنی از موادی مانند آنتوسیانین است. بیش از 350 نوع آنتوسیانین وجود دارد و گیلاس حاوی ترکیب منحصر به فردی از چندین نوع آنتوسیانین است.
تحقیقات نشان داده‌اند که آنتوسیانین موجود در گیلاس می‌تواند آنزیم‌های سیکلواکسیژناز 1 و 2 را مهار کند. این‌ها می‌توانند پیام درد ارسال شده به مغز را مسدود کنند و بنابراین، بدن احساس درد نمی‌کند. آنتوسیانین مسکن طبیعی نیز هست. این نتیجه نشان داده است که از گیلاس می‌توان برای کاهش درد آرتروز استفاده کرد.
فواید آب گیلاس
بسیاری بر این باورند که بیشتر خواص آب گیلاس را می‌توان به آنتوسیانین موجود در آن نسبت داد. آنتوسیانین‌ها آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند که از سلول‌ها و بافت‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آب گیلاس علاوه بر کاهش درد آرتروز برای بیماری نقرس نیز مفید است. نقرس بیماری است که به خاطر مشکل در متابولیسم به وجود می‌آید. نقرس باعث التهاب پا و انگشتان پا می‌شود که این به نوبه‌ی خود باعث رسوب اسید اوریک و نمک‌های آن در جریان خون و مفصل‌ها می‌شود. آب گیلاس سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد و برای درمان نقرس مفید است.
مصرف گیلاس خاطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ، فشار خون بالا ، سر درد ، حمله‌ی قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. آنتوسیانین موجود در گیلاس همچنین برای پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ مفید است. نوشیدن آب گیلاس بعد از ورزش می‌تواند درد عضلانی را کاهش دهد و همچنین به ترمیم عضلات کمک می‌کند. گیلاس علاوه بر آنتوسیانین، غنی از ملاتونین است که به بهبود حافظه و یادگیری کمک می‌کند. بدن برای تحریک خواب به ملاتونین نیاز دارد. ملاتونین همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان کمک می‌کند. گیلاس همچنین سرشار از فیبر ، ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، C و E و مواد معدنی مهم مانند پتاسیم است.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید