روغن ماهی جهت درمان آسم

روغن ماهی جهت درمان آسم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آیا عزیزتان به طور مداوم سرفه می‌کند، دچار مشکلات تنفسی است و یا احتمالاً از آسم رنج می‌برد؟ دیدن آنها که دچار حمله‌ی آسم می‌شوند، رنج آور است. اگر در چنین مواقعی در کمک و تسکین درد آنها درمانده می‌شوید، در این صورت مقاله‌ی پیش رو را مطالعه نمایید چرا که در آن حقایقی از روغن ماهی برای کمک به آسم آورده شده است که به کاهش دفعات و شدت حملات آسم در آینده کمک می‌کند.
آسم یک بیماری مزمن انسدادی ریه بوده که افراد را در سنین کودکی تحت تأثیر قرار داده و در طول زندگی‌شان باقی مانده و توسط عوامل ارثی، آلاینده‌های زیست محیطی، عادات غذایی ناسالم، سیگار کشیدن، استرس و یا دیگر آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) حمله‌ی آسم آغاز می‌شود. این بیماری ریه‌ها، حلق و حنجره از سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در طول حمله‌ی آسم، ریه‌ها شروع به ترشح مخاط از غشای سلولی کرده که دستگاه تنفسی را پر کرده و همچنین باعث سرفه شده و نفس کشیدن را دشوار می‌سازد. آسم یکی از بیماریهای مهمی است که امروزه آمریکایی‌های زیادی را مبتلا ساخته و هزینه‌ای معادل 13 میلیارد دلار هر ساله صرف این بیماری می‌شود. سالانه در ایالات متحده تقریباً 5000 مرگ و میر تنها توسط آسم رقم می‌خورد. علاوه بر آن، این بیماری درمان ندارد. علائم آن تنها می‌توانند با اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب به همراه مکمل‌های خاص و درمان‌های جایگزین کاهش یابند.

روغن ماهی
روغن ماهی غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بوده که دارای خواص ضد التهابی می‌باشند و وجود آنها برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است. اجزای اصلی تشکیل دهنده آن دوکوساهگزائنوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) بوده که توسط بدن برای ترمیم و تولید سلول‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا می‌دانستید؟ وقوع آسم در اسکیموها نسبت به آمار سراسر جهان، به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر می‌باشد. این امر می‌تواند به رژیم غذایی آنها که سرشار از امگا 3 و امگا 6 بدست آمده از ماهی‌های آب سرد است، نسبت داده شود.
ماهی‌های روغنی خاصی که برای درمان آسم مفید می‌باشند، ماهی آزاد اقیانوس اطلس، هوکی (Hoki)، ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی قزل آلای رنگین و رافی نارنجی را شامل می‌شوند. آنها حاوی بیش از 2 درصد چربی بوده و بایستی حداقل 4 مرتبه در هفته مصرف شوند.

مزایای استفاده از روغن ماهی برای آسم
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تکمیل رژیم غذایی فرد مبتلا به آسم با روغن ماهی موجب کاهش علائم التهاب ریه می‌شود. متوسط مصرف روزانه روغن ماهی توصیه شده برای درمان، که بهبود قابل توجهی در تنفس ایجاد می‌کند، 3ر3 گرم در هر روز است. مقدار توصیه شده نه تنها وضعیت بیماران مبتلا به آسم را بهبود می‌بخشد بلکه در صورت مصرف روزانه‌ در طول دوران کودکی، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه می‌تواند از حملات شدید آسم با کاهش تنگ شدگی برونشیول‌ها یا نایژک‌ها جلوگیری کرده و تسکین شما را فراهم سازد. نتایج آن را در ظرف 2 ماه مشاهده خواهید کرد.
تحقیقات علمی به اثبات رسانده‌اند که برای بهره بردن از مزایای‌ آن نمی‌توانید این روغن را با مکمل‌های امگا 3 و امگا 6 جایگزین کنید. بدن مجبور است به منظور استفاده از آنها، این مکمل‌ها را به زنجیره طولانی اسیدهای DHA و EPA تبدیل سازد. بنابراین، این روغن نسبت به روغن تخم کتان ارجحیت دارد. این تنها اسیدهای چرب نیستند که نقش مهمی در پیشگیری یا کاهش آسم دارند، بلکه دیگر اجزای موجود در روغن ماهی که هنوز ناشناخته می‌باشند، نقش عمده‌ای در مبارزه با آسم دارند. با این حال، اگر نسبت به ماهی آلرژی دارید، و یا از خوردن ماهی بدتان می‌آید، می‌توانید در عوض از کپسول‌های آن استفاده کنید.
در حیدرآباد هند، جشنواره سالانه‌ای در ماه ژوئن برگزار می‌شود که در آن خانواده‌ای ماهی زنده‌ی فرو برده در نوعی رب یا خمیری از گیاهان دارویی خاص را به هزاران بیمار مبتلا به آسم می‌دهند. گفته می‌شود این «درمان» خاص موجب بهبود آسم در میان افرادی می‌شود که از یک رژیم غذایی دقیق و سختگیرانه تجویزی برای 45 روز بعد پیروی می‌‌کنند. این خانواده عنوان می‌کنند که این نوع درمان، دستور عجیب و قدرتمندی است که نسلهاست دست به دست گشته و به عنوان درمان آسم بکار می‌رود و از در اختیار قرار دادن این دستور به شرکتهای داروسازی امتناع می‌کنند. این روغن خصوصاً برای کودکان و زنانی که در اواخر دوران بارداری خود قرار دارند، مفید می‌باشد.
با این حال بایستی از خوردن ماهی سرخ شده خودداری کنید. ماهی کبابی یا بریان و گریل شده انتخاب خوبی برای سلامتی شما بوده به این دلیل که سرخ کردن می‌تواند مواد مغذی آن را بیرون آورد. روغن ماهی برای درمان آسم کاملاً طبیعی بوده و بنابراین می‌تواند با داروهای ثابت آسم مصرف شود و هیچگونه عوارض جانبی برجای نمی‌گذارد. لطفاً توجه داشته باشید که استفاده از روغن ماهی برای افرادی که دارای بیماری افسردگی، اختلال دوقطبی، ایدز یا اچ آی وی و دیابت می‌باشند، توصیه نمی‌شود، به این دلیل که موجب رقیق شدن خون می‌گردد. مصرف بیش از حد آن همچنین ممکن است موجب استفراغ و تهوع شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید