فوائد روغن ماهی در افسردگی

فوائد روغن ماهی در افسردگی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

به چه علت جهت رفع افسردگی روغن ماهی توصیه می‌شود؟ روغن ماهی منبع بزرگی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است که عملکردهای شناختی و رفتاری مغز را افزایش می‌دهد. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا اطلاعاتی در خصوص علت درمان افسردگی با روغن ماهی بدست آورید…
مشکل افسردگی یک مشکل شایع است و درمان آن به یک معضل برای متخصصین پزشکی درآمده است. این روزها، علائم افسردگی معمولاً در مردان و زنان سالمند، جوانان، و حتی در کودکان دیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که نه تنها استرس بیش از حد، بلکه کمبود مواد مغذی نیز یکی از علل اصلی افسردگی به حساب می‌آید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تمرینات منظم که به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند، قطعاً می‌تواند به جلوگیری از افسردگی کمک نماید. مواد غذایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند شامل اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین های B، D وE، مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن و سلنیوم، کربوهیدرات‌ها، آب، و غیره می‌باشند. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. کسب اطلاع در مورد منافع روغن ماهی در سلامت به شما کمک خواهد کرد پی ببرید که به چه علت مصرف روغن ماهی جهت درمان افسردگی توصیه می‌شود.

فوائد روغن ماهی در سلامت
در سال ۱۹۹۸، گزارشی از مطالعه‌ای در خصوص سطوح ناکافی اسیدهای امگا ۳ در سلول‌های قرمز خون بیماری مبتلا به افسردگی در «مجله‌ی اختلالات عاطفی (Affective Disorders)» منتشر شد. گزارشی از مطالعه‌ی دیگری در سال ۱۹۹۹ در «آرشیو روانپزشکی عمومی» منتشر شد که عنوان می‌کرد که بیماران مبتلا به افسردگی، هنگامی که با روغن ماهی تحت درمان قرار گرفتند، بهبودی قابل توجهی را از خود نشان دادند. کارشناسان مختلفی عنوان کرده‌اند افرادی که به منظور کاهش وزن چربی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، عمدتاً از افسردگی رنج خواهند برد.
روغن ماهی منبع نسبتاً زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ و یا چربی سالم بوده، که وجود آن جهت تقویت غشای سلولی و افزایش نفوذپذیری سلول ضروری است. ماهی یا روغن ماهی حاوی مواد مغذی ضروری، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)است که به بالا بردن عملکرد مغز کمک می‌کنند. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند که مقدار ناکافی از EPA و DHA در بدن می‌تواند به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، بیماری ام. اس (MS)، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون منجر شود. این بیماری‌ها به عدم اعتماد به نفس، گوشه گیری اجتماعی، و افسردگی می‌انجامند. مصرف منظم روغن ماهی به بهبود تمرکز، خلاقیت، و حافظه کمک می‌کند.
مغز ما متشکل از ۶۰٪ چربی است. فقدان چربی در بدن می‌تواند عوارض متعددی را برای سلامتی بوجود آورد. لازم است که حداقل سطح چربی سالم را جهت عملکرد مناسب تمام دستگهاهای بدن خود تأمین سازید. مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند سطوح EPA و DHA (چربی‌های سالم) خون را بالا ببرند، و در نتیجه می‌توانند به مبارزه با علائم افسردگی کمک کنند. از این رو پزشکان جهت درمان افسردگی، روغن ماهی تجویز می‌کنند. اسیدهای امگا ۳ موجود در روغن ماهی تولید سروتونین، هورمونی که باعث می‌شود احساس شادی کنید را تحریک می‌کنند. بنابراین، فردی که دارای اسیدهای امگا ۳ کافی است، می‌تواند با مسائل عاطفی بهتر و مؤثرتر برخورد کند.
اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین D می‌تواند به افسردگی منجر شود. روغن کبد ماهی کاد (Cod) حاوی مقدار نسبتاً زیادی ویتامین Dاست که به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. مصرف منظم روغن ماهی به افزایش سطوح انرژی کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که سلامت کلی شما را به طرق مختلفی بهبود می‌بخشد. آنگاه می‌توانید، تمرینات فشرده‌ی ورزشی را انجام داده و می‌توانید وزن کم کنید. مشاهده شده است که چاقی و افسردگی دست به دست یکدیگر پیش می‌روند. اسیدهای امگا ۳، سطوح نرمال کلسترول نرمال را ایجاد کرده، و در نتیجه به جلوگیری از چاقی کمک می‌کنند. روغن ماهی موجب کاهش وزن گشته، و نیز به جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند.
روغن ماهی خواص ضد التهابی با خود دارد. خواص درمانی روغن ماهی شامل کاهش علائم بیماری‌های مزمنی مانند آرتریت، کولیت اولسراتیو، مشکلات التهاب دستگاه گوارش، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این روغن خطر و احتمال ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن اغلب با مشکل افسردگی روبرو هستند. کاهش دادن علائم و نشانه‌های این بیماری‌ها به جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند.
بسیاری از زنان از نوسانات شدید خلقی و افسردگی قبل یا در دوران قاعدگی رنج می‌برند. روغن ماهی کمک می‌کند تا درد لگن، گرفتگی‌های قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی، از جمله نوسانات خلقی و افسردگی کاهش یابند. اسیدهای چرب امگا ۳ روغن ماهی از اثرات مضر استرس، اضطراب، افسردگی، و دیگر بیماری‌های روحی جلوگیری می‌کند. ماهی، سخت پوستان، روغن ماهی، و غیره، حاوی روی، یعنی عنصری ضروری است که به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. کمبود روی یکی از علل اصلی افسردگی به حساب می‌آید. مصرف روغن ماهی می‌تواند به غلبه بر کمبود روی کمک کند. ناباروری نیز یکی از علل اصلی افسردگی است. مصرف روغن ماهی تعداد اسپرم در مردان را بهبود می‌بخشد. بنابراین به طور غیر مستقیم و به طرق بسیار دیگر به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. پزشک ممکن است مکمل‌های روغن ماهی را همراه با دیگر داروهای ضد افسردگی در طول درمان افسردگی تجویز کند.
روغن ماهی بسیار عالی در جهت کمک به درمان افسردگی عمل می‌کند، اما ثابت شده است که مصرف بیش از حد مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. مصرف بیش از حد روغن ماهی می‌تواند موجب خونریزی داخلی و سکته شود. عوارض جانبی خفیف روغن ماهی شامل ناراحتی معده، تهوع، سوزش سردل، احساس طعم ماهی در دهان، و غیره می‌شود. مصرف بیش از حد اسیدهای امگا ۳ ممکن است فشار خون را پایین آورد. بنابراین اگر می‌خواهید از شر علائم افسردگی خلاص شوید، و اگر می‌خواهید برای افسردگی و اضطراب به مصرف روغن ماهی روی آورید، بایستی با یک پزشک در این خصوص مشورت کرده و صادقانه دستورات او را دنبال کنید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه