میوه و سبزیجات اورگانیک

میوه و سبزیجات اورگانیک

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

با بالا رفتن آگاهی و حساسیت افراد نسبت به خوردن مواد غذایی سالم، علاقه‌ی روز افزونی به میوه و سبزیجات اورگانیک پیدا شده است. برای آنکه بدانید یک محصول اورگانیک دقیقاً چیست و فوائد سلامتی خوردن مواد غذایی اورگانیک چه می‌باشند، این مقاله را مطالعه نمایید.
حتماً دیده‌اید که بر روی بعضی از میوه و سبزیجات درون سوپر مارکت‌ها برچسب «اورگانیک» زده شده است و حتماً از خود پرسیده‌اید که این مواد غذایی چه تفاوتی با محصولات همیشگی و مرسوم دارند. پس مواد غذایی اورگانیک چه هستند؟ مواد غذایی ارگانیک آندسته مواد غذایی می‌باشند که بدون استفاده از کودهای شیمیایی، آفت کش‌ها و مواد مصنوعی پرورش یافته‌اند. به علاوه، همچنین این بدان معنا است که محصولات ارگانیک نبایستی حاوی هیچ گونه ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی باشند. مواد غذایی اورگانیک مانند نمونه‌های مرسوم، تولید انبوه نمی‌شوند و از این رو قیمت آنها کمی بیشتر است. خوردن میوه و سبزیجات اورگانیک فوائد بسیاری در سلامت داشته و بسیاری از افراد معتقدند که طعم و مزه‌ی آنها بسیار بهتر از محصولات مرسوم است. مواد غذایی اورگانیک همچنین حاوی مواد مغذی و مواد معدنی بیشتری نسبت به محصولات معمولی می‌باشند. سطح آفت کش مورد استفاده در تولید مواد غذایی اورگانیک کمتر از میوه و سبزیجات معمولی است. در این بخش قصد داریم برخی از مزایای مصرف مواد غذایی اورگانیک را مورد بحث قرار دهیم.

فوائد مصرف محصولات ارگانیک
همه ما می‌دانیم که پیروی از یک رژیم غذایی سالمی که حاوی میوه و سبزیجات تازه باشد جهت داشتن بدنی سالم و متناسب ضروری است. اما آیا می‌دانستید که اکثر میوه و سبزیجاتی که به روش ارگانیک پرورش داده نمی‌شوند، حاوی سطوح بالایی از آفت کش‌ها می‌باشند. شستن آنها به طور کامل به خلاصی از تنها مقدار مشخصی آفت کش باقیمانده در محصولات تازه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر میوه و سبزیجات اورگانیک از سطوح بسیار پایین آفت کش‌ها و حشره کش‌ها برخوردار هستند، به این دلیل که از کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها در طول این فرایند کشاورزی استفاده نمی‌شود. افزایش آفت کش‌ها در بدن ما، طی یک دوره‌ی زمانی، ممکن است به مشکلات مختلفی در سلامت مانند تضعیف سیستم ایمنی بدن، نقص مادرزادی، سردرد و تأخیر در رشد و اختلالات رفتاری در کودکان منجر ‌شود.
طعم و مزه‌ی میوه و سبزیجات اورگانیک بسیار بهتر از میوه و سبزیجات معمولی است. طعم و بافت میوه و سبزیجات اورگانیک بسیار بر محصولات معمولی ارجحیت دارند. این یکی از دلایل اصلی است که رستوران‌ها و هتل‌های گران قیمت و درجه یک، بر استفاده از تنها محصولات اورگانیک جهت تهیه‌ی غذاهای خود اصرار داشته و مشتریان بیشتری را نیز جذب می‌کنند. در حالی که قصد خرید محصولات ارگانیک را دارید، مطمئن شوید که از محصولات فصلی و تازه خریداری نمایید. تنها به این خاطر که میوه‌ها به نظر سالم و لذیذ می‌رسند، بدان معنا نیست که طعم خوبی خواهند داشت و یا به شیوه‌ی اورگانیک پرورش یافته‌اند. سبزیجات اورگانیک نیز مانند میوه‌ها حاوی مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری از میوه و سبزیجات معمولی هستند. سبزیجات و همچنین میوه‌های اورگانیک حاوی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان‌ها و ریز مغذی‌هایی (micronutrients) بوده که برای عملکرد مناسب بدن مورد نیاز می‌باشند. این محصولات حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین‌های A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B و مواد معدنی مانند روی، پتاسیم و منیزیم می‌باشند که وجود آنها برای سلامتی ضروری است.
شاید یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف محصولات ارگانیک اثر آنها بر محیط زیست است. روش کشاورزی اورگانیک که جهت پرورش این محصولات بکار می‌رود، نسبت به روش‌های کشاورزی معمولی و مرسوم، کمتر به محیط زیست ضرر می‌رساند. کشاورزی ارگانیک از روش‌های کشاورزی پایدار جهت پرورش محصولات استفاده می‌کند. این کار با استفاده از کودهای اورگانیک یا آلی، اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی و توسط سیستم تناوب زراعی که مواد مغذی خاک را از بین نمی‌برند، انجام می‌شود. بر خلاف روش کشاورزی مرسوم که باعث فرسایش خاک، کاهش مواد مغذی ضروری خاک، افزایش مقاومت به آفات و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، کشاورزی ارگانیک انتشار گلخانه‌ای را کاهش داده و مواد مغذی خاک را حفظ می‌کند. مهمتر از همه، روش‌های کشاورزی ارگانیک جهت رشد میوه و سبزیجات اورگانیک، هیچ خطر آلودگی بدنه‌های آبی و آب آشامیدنی را که به دلیل استفاده از سموم و مواد شیمیایی زائده ایجاد می‌شود، در برنخواهد داشت.
انتخاب خوردن میوه و سبزیجات اورگانیک فواید بسیاری دارد؛ از فوائد مرتبط با سلامتی گرفته تا فوائدی که برای محیط زیست دارد. به همین دلیل است که افراد بیشتر و بیشتری به مصرف محصولات اورگانیک تغییر رویه داده و روی می‌آورند. مرتبه‌ی بعد که از قسمت سبزیجات سوپرمارکت عبور می‌کنید، سبزیجات اورگانیک را برای خرید انتخاب کنید. اگرچه این نوع سبزیجات کمی گرانتر از میوه و سبزیجات معمولی هستند، اما فوائد آنها ارزش گران بودن‌شان را دارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید