از کید شیطان به خدا پناه ببریم

از کید شیطان به خدا پناه ببریم

در محضر آیت الله احمدی میانجی

امام سجاد علیه‌السلام در دعایى مى‌فرماید: اللهم انا نعوذ بک من نزعات الشیطان الرجیم و کیده و مکایده خدایا، به تو پناه مى‌بریم از وسوسه‌هاى شیطان و حیله و مکرهایش.

با مطالعه در روایات معصومین علیهم‌السلام این مطلب فهمیده مى‌شود که این وسوسه‌هاى شیطانى حال عبادت و دین‌دارى را از انسان مى‌گیرد و در این راه کسى محفوظ مى‌ماند که به خدا پناه ببرد.

بعضى از علما گفته‌اند که ذکر لاحول ولا قوه الا بالله؛ کید شیطان را دفع مى‌کند. ما چاره‌اى نداریم جز اینکه به درگاه خدا پناه ببریم.

کید و مکاید شیطان، همان حیله شیطان است. شیطان هیچ وقت به شما نمى‌گوید که بیا راه ضلالت برویم، بلکه همیشه ضلال را به صورت هدایت جلوه مى‌دهد. وقتى شیطان مى‌خواست حضرت آدم علیه‌السلام را وسوسه کند، گفت: یاآدم هل ادلک على شجره الخلد و ملک لایبلى، طه120؛اى آدم! آیا مى‌خواهى تو را به درخت زندگى جاوید، و ملکى بى‌زوال راهنمایى کنم؟!

همیشه عیبى را که در دیگران مى‌بینید، زود به خودتان توجه کنید که آیا آن عیب را دارید یا خیر؟

وقتى کسى پشت سر شما غیبت یا بهتانى صورت داده، ببین تو همین سخنان را نگفته باشى. ما معمولا به خودمان حسن نظر داریم و کید شیطان همین است که انسان را به راه‌هایى مى‌برد که خیال مى‌کند به راه حق مى‌رود، گناه را به صورت عبادت جلوه و زینت مى‌دهد، کسى مى‌خواهد فردى را تایید کند و بگوید که این آقا حق مى‌گوید و حرفش حق است، اما شیطان گولش مى‌زند که نگو، چون مردم از تو دور مى‌شوند! در جلسه درس به استاد نمى‌گوید که این‌جا را نفهمیدم، چون این را براى خود نقص مى‌داند! شیطان هم وسوسه مى‌کند که حفظ آبرو لازم است!

مرحوم حضرت آیهاللّه سیداحمد زنجانى قدس‌سره در مدرسه فیضیه نماز مى‌خواند، مأمومین در سجده ماندند و بعد از مدتى خودشان سر از سجده برداشتند و دیدند که آقا نماز را ترک کرده و براى وضو رفته است!

خلاصه، اعتراف کردن به حق، از مشکلاتى است که خیلى گرفتارش هستیم.

مرحوم علامه طباطبایى قدس‌سره مى‌فرمود: یک شخصى کتاب مرا به نام خودش چاپ کرد و اسم خودش را روى کتاب نوشت و یک نسخه هم براى من هدیه فرستادمى‌گفت: او با این حال گلایه کرده بود که من براى طباطبایى کتاب فرستادم، ولى از من تشکر نکرد

این‌که ما مطلب مردم را به نام خودمان چاپ کنیم و هیچ اظهار نکنیم، خیلى بد است. آقا به مقام و سواد مردم اعتراف کن تا حق آنها از بین نرود.

حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه مى‌فرماید: لعن‌اللّه الامرین بالمعروف التارکین له و الناهین عن المنکر العاملین به؛ پناه برخدا؛ همیشه از مکاید شیطان به خدا پناه ببرید، چنان کلاه درست مى‌کند و چنان به ظاهر راه نشان مى‌دهد که حساب ندارد. گاهى یک نفرى که سواد ندارد، از فردى که خیلى باسوادتر است، جلو مى‌افتد.

مرحوم حاج شیخ عباسعلى اسلامى سبزوارى، آن وقت‌ها که جامعه تعلمیات اسلامى داشت، مى‌گفت: بنده خدایى مى‌خواست زمینى را به جامعه بدهد، مساحت زمین زیاد بود، شاید دو هزار، سه هزار متر و پولش هم آن وقت خیلى زیاد بود. در دفتر ثبت اسناد نشستیم که درست بشود و ثبت کنیم، دیر درست مى‌شد. گفتم: حاج آقا برویم فردا بیاییم. گفت: نه، نمى‌شود. فردا ممکن است شیطان نگذارد! معامله سنگین است. (باید) الان امضا کنم که دیگر از اختیار من بیرون برود. و گرنه بروم خانه، زن یک چیز بگوید، پسرم یک چیز بگوید، شیطان یک چیز بگوید و نمى‌شود

الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشاء؛ بقره268، در قیامت بین شیطان و اتباع شیطان مرافعه مى‌شود، مى‌گویند چرا ما را گول زدى؟ شیطان به آنها مى‌گوید شما چرا حرف خدا را قبول نکردید و حرف مرا قبول کردید؟ شیطان هم در حرف زدن خیلى استاد است؛ ان اللّه وعدکم و عد الحق و وعدتکم فاخلفتکم فلاتلومونى و لوموا انفسکم؛ ابراهیم22، شیطان مى‌گوید چرا مرا ملامت مى‌کنید؟ خودتان را ملامت کنید.

خداوند انشاءاللّه همه ما را به صراط مستقیم خودش که راه ائمه معصومین علیهم‌السلام است، هدایت فرماید.

و السلام علیکم و رحمهاللّه

________________________________________

بخشی از سخنرانی آیهالله احمدی میانجی (ره)

تنظیم حسن رضایی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید