آزادى و آزادگى
امام صادق علیه السلام :
خَمسُ خِصالٍ مَن لم تَکُنْ فیهِ خَصْلَهٌ مِنها فلَیس فیهِ کَثیرُ مُسْتَمْتَعٍ ، أوَّلُها : الوَفاءُ ، و الثّانیهُ : التَّدْبیرُ ، و الثّالثهُ : الحَیاءُ ، و الرّابعهُ : حُسنُ الخُلقِ، و الخامِسهُ ـ و هِی تَجْمَعُ هذهِ الخِصالَ ـ : الحُرِّیّهُ .
پنج خصلت است که در هر کس یکى از آنها نباشد خیر و بهره زیادى در او نیست : اول : وفادارى ، دوم تدبیر ، سوم : شرم و حیا ، چهارم : خوش خویى و پنجم ـ که چهار خصلت دیگر را نیز در خود دارد ـ : آزادگى .
( الخصال : ۲۸۴/۳۳)
همه مردم آزادند
امام على علیه السلام :
أیُّها الناسُ ، إنّ آدمَ لَم یَلِدْ عَبدا و لا أمَهً ، و إنّ النّاسَ کلَّهُم أحْرارٌ .
اى مردم ! آدم نه بنده اى زایید و نه کنیزى . مردم همه آزادند .
( نهج السعاده : ۱/۱۹۸ )
امام على علیه السلام :
لا تَکُونَنَّ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ سُبْحانَه حُرّا .
بنده دیگران مباش که خداوند سبحان تو را آزاد آفریده است .
( نهج السعاده : ۱/۱۹۸ )
امام على علیه السلام :
لا یَسْتَرِقَّنَّکَ الطّمَعُ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ حُرّا .
طمع ، تو را به بندگى نگیرد، که خداوند تو را آزاد آفریده است .
( غرر الحکم : ۱۰۳۷۱ )
امام على علیه السلام :
لا تَکُنْ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ حُرّا، و ما خَیرُ خَیرٍ لا یُنالُ إلاّ بِشَرٍّ ، و یُسرٍ لا یُنالُ إلاّ بعُسْـرٍ؟! .
بنده دیگرى مباش، که خدا تو را آزاد آفرید . در آن نیکى که جز با بدى و آن آسانى که جز با سختى به چنگ نیاید، چه خیر و برکتى است؟
( غرر الحکم : ۱۰۳۱۷)
امام حسین علیه السلام ـ خطاب به دشمنانش ـ :
وَیلَکُم إنْ لمْ یَکنْ لَکُم دِینٌ فَکُونُوا أحرارا فی الدُّنیا .
واى بر شما! اگر دین ندارید ، در دنیا آزاده باشید.
( نهج البلاغه : الکتاب ۳۱ )
آزاده همیشه آزاده است
امام على علیه السلام :
الحُرُّ حُرٌّ و لَو مَسَّهُ الضُّرُّ .
آزاده ، آزاده است گر چه سختى و گزند بیند .
( مطالب السؤول : ۵۶ )
امام على علیه السلام :
الحُرُّ حُرٌّ و إنْ مَسَّهُ الضُّرُّ ، العَبدُ عَبدٌ و إنْ ساعَدَهُ القَدَرُ .
آزاده ، آزاده است هر چند سختى و مرارت بیند ؛ و بنده ، بنده است هرچند تقدیر یاریش کند .
( غرر الحکم : ۱۳۲۲)
امام صادق علیه السلام :
إنَّ الحُرَّ حُرٌّ على جمیعِ أحْوالِهِ : إنْ نابَتْهُ نائبَهٌ صَبرَ لَها ، و إنْ تَداکَّتْ علَیهِ المَصائبُ لَم تَکْسِرْهُ و إنْ اُسِرَ و قُهِرَ و اسْتُبْدِلَ بالیُسرِ عُسرا، کما کانَ یُوسُفُ الصِّدِّیقُ الأمینُ صلواتُ اللّه ِ علَیهِ : لَم یَضْرُرْ حُرِّیَّتَهُ أنِ اسْتُعِبدَ و قُهِرَ و اُسِرَ .
آزاده در همه حال آزاده است . اگر بلا و سختى به او رسد شکیبایى ورزد و اگر مصیبتها بر سرش فرو ریزند او را نشکنند هرچند به اسیرى افتد و مقهور شود و آسایش را از دست نهاده به سختى و تنگدستى افتد . چنان که یوسف صدیق امین، صلوات اللّه علیه ، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسیر گشت اما این همه به آزادگى او آسیب نرساند .
( الکافی : ۲/۸۹/۶ )
خوى آزاد مرد
امام على علیه السلام :
الطَّلاقَهُ شِیمَهُ الحُرِّ .
گشاده رویى، خصلت آزاد مرد است .
( غرر الحکم : ۴۶۷ )
امام على علیه السلام :
حُسنُ البِشْرِ شِیمَهُ کُلِّ حُرٍّ .
خوشرویى، خوى هر آزاده اى است .
( غرر الحکم : ۴۸۵۸ )
امام على علیه السلام :
إنَّ الحَیـاءَ و العِفَّـهَ مِن خَلائـقِ الإیمانِ ، و إنّهُما لَسَجِیّهُ الأحْرارِ و شِیمَهُ الأبْرارِ
حیا و عفت از خصلتهاى ایمان است . این دو، سرشت آزادگان و خوى نیکان است.
( غرر الحکم : ۳۶۰۵ )
امام على علیه السلام :
جَمالُ الحُرِّ تَجَنُّبُ العارِ .
زیبایىِ آزاد مرد، به دورى کردن از ننگ است .
( غرر الحکم : ۴۷۴۵ )
امام على علیه السلام :
مَن قَضى ما اُسْلِفَ مِن الإحْسانِ فَهُو کامِلُ الحُرِّیّهِ .
هر که به وعده احسانى که در گذشته داده است عمل کند، آزادگى اش کامل است .
( غرر الحکم : ۸۷۲۱ )
امام على علیه السلام :
الحُرِّیّهُ مُنَزَّهَهٌ مِن الغِلِّ و المَکْرِ .
آزادگى، از کینه توزى و نیرنگ منزّه است .
( غرر الحکم : ۱۴۸۵ )
امام على علیه السلام :
لَن یُتَعَبَّدَ الحُرُّ حتّى یُزالَ عَنهُ الضُّرُّ .
آزاده هیچگاه بنده نگردد، مگر آن دم که کسى گرهى از کار او بگشاید .
( غرر الحکم : ۷۴۱۴ )
امام على علیه السلام :
مِن تَوفیقِ الحُرِّ اکْتِسابُهُ المالَ مِن حِلِّهِ .
از توفیقات آزاده، به دست آوردن مال از راه حلال است .
( غرر الحکم : ۹۳۹۳ )
امام على علیه السلام :
ابْذِلْ مالَکَ فی الحُقـوقِ ، و واسِ بهِ الصَّدیقَ ؛ فإنَّ السَّخاءَ بالحُرِّ أخْلَـقُ .
دارایى خود را در آنجا که حقّ است ببخش، و دوستت را در آن سهیم کن، که جامه بخشندگى بر تن آزاده مرد زیبنده تر است .
( غرر الحکم : ۲۳۸۴ )
امام باقر علیه السلام :
إنَّ قَوما عَبَدوا اللّه َ شُکْرا فتِلکَ عِبادَهُ الأحْرارِ .
گروهى خداوند را از روى سپاسگزارى مى پرستند و این پرستش آزادگان است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۱۸۷/۲۹ )
آنچه آزادگى مى آورد
مَن تَرکَ الشَّهَواتِ کانَ حُرّا .
امام على علیه السلام : هرکه خواهشهاى نفس را فرو گذارد، آزاده است .
( تحف العقول : ۹۹ )
امام على علیه السلام :
لَیس مَنِ ابْتاعَ نَفْسَـهُ فأعْتَقَـها کمَنْ باعَ نَفْسَهُ فأوْبَقَـها
آن که خود را خرید و آزاد ساخت، همچون کسى نیست که خویش را فروخت و اسیر ساخت.
( الإرشاد : ۱/۲۹۸ )
امام على علیه السلام :
العَبدُ حُرٌّ ما قَنِعَ ، الحُرُّ عَبدٌ ما طَمِعَ .
بنده قانع، آزاد است و آزاد طمعکار ، بنده .
( غرر الحکم : ۴۱۳ )
امام على علیه السلام :
مَن زَهِدَ فی الدُّنیا أعْتَقَ نَفْسَهُ و أرْضى رَبَّهُ .
هرکه به دنیا پشت کند، خویش را آزاد کرده و پروردگار خود را خشنود ساخته است.
( غرر الحکم : ۸۸۱۶ )
امام على علیه السلام :
الدُّنیا دارُ مَمَرٍّ ، و النّاسُ فیها رجُلانِ : رجُلٌ باعَ نَفْسَهُ فأوْبَقَها ، و رجُلٌ ابْتاعَ نَفسَهُ فأعْتَقَها .
دنیا سراى گذر است و مردم در آن دو دسته اند : مردى که خود را فروخت و اسیر کرد، و مردى که خویش را خرید و آزاد ساخت .
( تنبیه الخواطر : ۱/۷۵ )
امام صادق علیه السلام :
إنَّ صاحِبَ الدِّینِ ··· رَفضَ الشَّهَواتِ فصارَ حُرّا .
دیندار ··· خواهشها را کنار گذاشت و آزاده شد .
( الأمالی للمفید : ۵۲/۱۴ )
عیسى علیه السلام :
بما ذا نَفعَ امرؤٌ نَفْسَهُ باعَها بجمیعِ ما فی الدُّنیا ثُمَّ ترَکَ ما باعَها بهِ مِیراثا لغَیرِهِ ؟! أهلَکَ نفسَهُ، و لکنْ طُوبى لامْرئٍ خَلّصَ نَفْسَهُ و اخْتارَها على جَمیعِ الدُّنیا .
چه سودى مى برد آن که خود را به همه آنچه در دنیاست بفروشد و سپس آنچه را به بهاى نفس خویش خریده است، براى دیگران به ارث گذارد ؟ چنین کسى خود را تباه کرده است . خوشا به حال کسى که جان خویش را برهاند و آن را بر همه دنیا برگزیند.
( تنبیه الخواطر : ۲/۱۱۵ )
به جا آوردن شرایط آزادگى
امام على علیه السلام :
مَن قامَ بشَرائطِ العُبودِیَّهِ اُهِّلَ للعِتْقِ ، مَن قَصّرَ عَن أحْکامِ الحُرِّیّهِ اُعِیدَ إلى الرِّقِّ .
هر که شرایط بندگى را به جا آورد، سزاوار آزادى شود و هر که در احکام و شرایط آزادگى کوتاهى ورزد، به بندگى باز گرفته شود .
( غرر الحکم : ۸۵۲۹ ـ ۸۵۳۰ )
کشته شدن در راه آزادى
امام باقر علیه السلام :
إنّ یَزیدَ بنَ معاویهَ دَخلَ المَدینَهَ و هُو یُریدُ الحَجَّ، فبَعثَ إلى رجُلٍ مِن قُریشٍ فأتاهُ، فقالَ لَهُ یَزیدُ: أ تُقِرُّ لی أنَّکَ عَبدٌ لی، إنْ شِئتُ بِعْتُکَ و إنْ شِئْتُ اسْتَرَقَّیتُکَ؟ فقالَ لَهُ الرّجُلُ: و اللّه ِ یا یَزیدُ، ما أنتَ بأکْرَمَ مِنّی فی قُریشٍ حَسَبا، و لا کانَ أبوکَ أفْضَلَ مِن أبی فی الجاهِلیَّهِ و الإسلامِ، و ما أنتَ بأفْضَلَ مِنّی فی الدِّینِ و لا بخیرٍ منّی، فکیفَ اُقِرُّ لکَ بما سألتَ؟! فقالَ لَهُ یَزیدُ: إنْ لَم تُقِرَّ لی و اللّه ِ قَتَلْتُکَ، فقالَ لَهُ الرّجُلُ: لَیس قَتْلُکَ إیّایَ بأعْظَمَ مِن قَتْلِکَ الحسینَ بنَ علیٍ علیهما السلام ابنَ رسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله ، فأمَرَ بِه فقُتِلَ .
یزید بن معاویه به قصد حج وارد مدینه شد و در پى مردى از قریش فرستاد و او آمد. یزید به او گفت: آیا اعتراف مى کنى که تو بنده منى ؛ اگر بخواهم مى فروشمت و اگر بخواهم تو را به بردگى مى گیرم؟ آن مرد گفت: به خدا سوگند اى یزید! تو در میان قریش از من نژاده تر و والا تبارتر نیستى و پدرت نیز، چه در زمان جاهلیت و چه در زمان اسلام، از پدر من برتر نبود. در دیندارى نیز از من برتر و بهتر نیستى. پس چگونه به خواست تو گردن نهم؟ یزید گفت: به خدا سوگند اگر اعتراف نکنى تو را مى کشم. مرد گفت: کشتن من بالاتر و مهم تر از کشتن حسین بن على علیه السلام ، فرزند رسول خدا، نیست. یزید دستور داد او را کشتند.
( الکافی : ۸ / ۲۳۴ / ۳۱۳ )
گوناگون
امام على علیه السلام :
إیّاکَ و کُلَّ عمَلٍ یُنَفِّرُ عَنکَ حُرّا ، أو یُذِلُّ لَک قَدْرا ، أو یَجْلِبُ علَیکَ شَرّا ، أو تَحْمِلُ بهِ یَومَ القِیامَهِ وِزْرا .
مبادا کارى کنى که آزاده اى را از تو گریزان کند ، یا قدر تو را بکاهد ، یا شرّ و بدى برایت به بار آورد ، یا در روز رستاخیز، بار گناهى بر دوشت کشى .
( غرر الحکم : ۲۷۲۷ )
امام على علیه السلام :
بالبِرِّ یُمْلَکُ الحُرُّ .
با نیکى، آزاده به بندگى درآید.
( غرر الحکم : ۴۲۱۳ )
امام على علیه السلام :
خَیرُ البِرِّ ما وَصلَ إلى الأحْرارِ .
بهترین نیکى آن است که به آزادگان برسد .
( غرر الحکم : ۴۹۵۵ )
امام على علیه السلام :
قَد یُضامُ الحُرُّ .
گاه باشد که در حقّ آزاده ستم شود .
( غرر الحکم : ۷۴۹۱ )
امام على علیه السلام :
لَیس للأحْرارِ جَزاءٌ إلاّ الإکْرامُ .
آزادگان شایسته پاداشى جز احترام و بزرگداشت نباشند.
( غرر الحکم : ۶۶۴۴ )
امام على علیه السلام :
مَن أوْحَشَ النّاسَ تَبَرّأ مِن الحُرِّیّهِ .
آن که مردم را به وحشت اندازد، از آزادگى بدور است .
( غرر الحکم : ۲۷۲۸ )
امام على علیه السلام :
أفْضَلُ الکُنوزِ مَعروفٌ یُودَعُ الأحْرارَ ، و عِلْمٌ یَتَدارَسُهُ الأخْیارُ .
بهترین گنجها، احسانى است که به آزادگان سپرده مى شود و دانشى است که نیکان فرا مى گیرند .
( غرر الحکم : ۳۲۸۱ )
امام على علیه السلام :
إذا مَلَکْتَ فأعْتِقْ .
هر گاه [بنده اى را] مالک شدى آزاد کن .
( غرر الحکم : ۳۹۹۰ )
امام على علیه السلام :
أ لا حُرٌّ یَدَعُ هذهِ اللُّماظَهَ لأهْلِها ؟! إنّه لَیس لأنفُسِکُم ثَمَنٌ إلاّ الجَنّهَ،فلا تَبیعوها إلاّ بِها .
آیا آزاد مردى نیست که این خرده غذاى لا به لاى دندانها (دنیا) را براى اهلش وا گذارد ؟ بدانید که جانْ بهاى شما جز بهشت نیست ؛ پس آن را جز به بهشت مفروشید.
( نهج البلاغه: الحکمه ۴۵۶، تحف العقول: ۳۹۱ )
میزان الحکمه، جلد سوم.