همسران در چهارراه تفاهم

همسران در چهارراه تفاهم

4 توصیه برای این که رابطه بهتری با همسرتان برقرار کنید
هیچ‌کس، چه زن و چه مرد نمی‌تواند به‌عنوان یک جزیره و دور از دیگران باشد. مطالعات و بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که تنهایی و منزوی بودن، عامل خطری برای ابتلا به بیماری است و روابط افراد با یکدیگر، تاثیر مثبتی بر همه چیز، از سلامت قلب گرفته تا مسایل مرتبط با سلامت در دوران پیری دارد.
هنگامی که سرتان به کار گرم است و یا به دنبال کارهای مربوط به بچه‌ها هستید و یا برای رفع سایر تقاضاها و خواسته‌ها می‌کوشید، همیشه آسان نیست که بتوانید ارتباطات و روابط خانوادگی و دوستانه را مستحکم و قوی نگه دارید. در این قسمت به نکاتی اشاره می‌کنیم تا بتوانید با رعایت آنها، روابط سالم راحتی را در زمان‌های بحرانی حفظ کنید:
• به دیدن دوستان و افراد فامیل بروید: این کار ساده اما بسیار مهم است. وقتی برای تلفن زدن، فرستادن ایمیل یا نوشتن یک نامه بگذارید.
• دوستان جدیدی پیدا کنید: ایجاد تماس‌های جدید با مردم و سعی در برقراری رابطه با کسانی که شیوه زندگی مشابه با شما را داشته باشند، می‌تواند به شما کمک کند تا حس کنید که یک نفر به تلاش‌ها و چالش‌های روزانه‌تان توجه داشته و آن را درک می‌کند.
• اگر احساس می‌کنید که برای صحبت یا برقراری ارتباط با کسانی که در نظر شما مهم هستند بیش از حد احساس خستگی و وارفتگی می‌کنید در این صورت این موضوع را به آنها بگویید.
• احساس‌تان را به طرف مقابل ابراز کرده و آن را بیان کنید. این برقراری ارتباط می‌تواند به هر دو نفر شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
چهارراه تفاهم
بسیاری از ما مهم‌ترین ارتباط را در زندگی‌مان با همسرمان داریم که برایمان اهمیت دارد. در ضمن حتی موقعی که با یکدیگر زندگی می‌کنیم، کار ساده‌ای است تا به طور جدا و دور از یکدیگر باشیم. در اینجا به پنج نکته مهم اشاره می‌کنیم که از سوی متخصصان و کارشناسان و برای نزدیک باقی ماندن به یکدیگر عنوان شده است:

1) تلویزیون را خاموش کنید و خوب به حرف همسرتان گوش بدهید!

گوش دادن می‌تواند به کاهش کشمکش‌ها و تضادها، تقویت اعتماد و اطمینان منجر شده و به یک رابطه راضی‌کننده‌تر بینجامد. ارسال این علامت که با خاموش کردن تلویزیون شما متوجه فرد مقابل‌تان هستید، حاکی از توجه شما بوده و به ارتباط و تماس چشمی منجر می‌شود و فراموش نکنید که در صدد پیگیری آن چیزهایی برآیید که می‌شنوید. این مساله به خصوص هنگامی مصداق دارد که طرف مقابل‌تان، ناراحت و رنجیده‌ خاطر باشد. اگر شما به دقت گوش بدهید، در این صورت بیشتر امکان دارد تا مشکل را درک کرده و راهی برای کمک کردن پیدا کنید.

2) نکات مثبت همسرتان را پررنگ کنید.

پروفسور کیت واش، استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی شیکاگو در ایالات متحده آمریکا و مولف کتب متعدد اظهار می‌دارد: «هنگامی که برای اولین بار کسی را ملاقات می‌کنید، به تمام چیزهایی که دوست دارید، توجه می‌کنید و به مرور زمان تغییر موضع داده و بر آن چیزهایی که شما را می‌آزارد، تاکید و توجه خواهید کرد. اگر رابطه بیش از آنچه مثبت باشد، منفی گردد، در این صورت شما قافیه را می‌بازید.» راه‌حل این مساله این است که یک تلاش دقیق و ظریف داشته باشید تا بر چیزهایی تاکید و توجه کنید که دوست دارید در طرف مقابل‌تان وجود داشته باشد.
کارشناسان و متخصصان می‌گویند که طرف مقابل‌تان بسیاری از خصوصیات خوب را دارد و نیز چیزهایی دارد که ممکن است شما را دیوانه کند به شرط آنکه به چیزهای مثبتی که وی دارد، توجه کنید. برای این کار بهتر است آنها را یادداشت کنید و به خاطر بسپارید.

3) در انتقاد از همسرتان زیاده‌روی نکنید.

عیب‌جویی و خرده‌‌گیری نه فقط به ایجاد فشار و استرس می‌انجامد بلکه به طور معمول شما را به ناکجاآباد می‌برد! پروفسور کیت واش می‌گوید: «اگر خرده‌گیری و عیب‌جویی کنید، در این صورت طرف مقابل‌تان از دست شما عاصی می‌شود؟ اگر اوضاع خوب پیش نمی‌رود، به جای آن چه کار می‌توانید انجام دهید؟ با هم صحبت کنید. به جای گفتن اینکه چه چیزهایی را دوست ندارید، بگویید چه چیزهایی را ترجیح می‌دهید و امکان انتخاب‌های جایگزین را هم در نظر بگیرید.» به یاد داشته باشید که هرگونه انتقاد و سرزنش را با مقادیر بسیاری از نکته‌های مثبت، به تعادل برسانید. هنگامی که تقاضاهایی را مطرح می‌کنید که می‌تواند به عنوان عیب‌جویی یا خرده‌گیری تلقی شود، در این صورت با ابراز تشکر از نکات مثبت و نقاط قوت طرف مقابل‌تان آن را بپوشانید.

4) اوقات بیشتری را با همسرتان بگذرانید.

توجه به این مساله که زمان خاصی را صرف با هم بودن کرده و این کار را در تقویم برنامه‌هایتان قرار دهید، می‌تواند موجب تقویت احساس تعلق خاطر شما به یکدیگر شود. پروفسور پیتر ویش، استاد روان‌شناسی بالینی در دانشگاه ایالتی شیکاگو می‌گوید: «زوجین هنگامی که احساس تعهد و تعلق به یکدیگر داشته باشند، از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. ایجاد اوقات و ساعات خاصی برای با هم بودن بدون دیگران، می‌تواند بسیار خاص و ویژه باشد.» اما این اشتباه را نکنید که ارتباط‌تان را با یکدیگر فقط محدود به همین ایام خاص کنید بلکه سعی کنید به مدت حداقل چند دقیقه در هر روز و به خصوص صبح اول وقت و در پایان کار روزانه با هم باشید. صحبت درباره نکات مثبت یکدیگر در این زمان‌ها، تاثیر بسیار چشم‌گیری دارد. در پایان روز کاری، خوشامد و استقبال خاصی از همدیگر داشته باشید. اگر شما قبل از او در خانه هستید، دست از انجام کارتان بردارید و به استقبال همسرتان بروید و اوقاتی را با هم سپری کنید. به نحوی عمل کنید که نشان دهید همسرتان مهم است.
منبع:www,salamat, com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید