خانواده خوشبخت رویایی دست یافتنی

خانواده خوشبخت رویایی دست یافتنی

کمک بخواهید

اگر خودتان نمی توانید مسائل مالی تان را مدیریت کنید، از کسی که در این کار ماهر است، مثلاً یک مشاوره مالی کمک بخواهید.

به خودتان هم بپردازید

اگر زن و شوهر هر کدام برای خودشان پول ذخیره کنند چندان کار خوبی نیست؛ ولی آنها گاهی می خواهند پولی برای خودشان داشته باشند که به دلخواه و برای دل خودشان خرجش کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می توانید هر ماه مقداری پول برای خود یا همسرتان کنار بگذارید و به تنهایی یا همراه همسرتان آن را برای خوشحالی خودتان جمع کنید.

روابط ریاضی در ازدواج موفق

در ازدواج موفق یک رابطه ریاضی هم وجود دارد. دکتر جان گوتمن، استاد روانشناسی در دانشگاه واشنگتن و رئیس انستیوتوی تحقیقاتی روابط انسانی معتقد است برای اینکه ازدواج پایدار بماند باید به قانون پنج به یک توجه کرد. این قانون می گوید درمقابل هر تعامل منفی ( اعتراض، غرغر، مخالفت یا جرو بحث) باید حداقل پنج تعامل مثبت خلق شود ( تحسین، لبخند، نوازش، خنده، اشاره به یک واقعه شادی آور یا ابراز قدرشناسی). او می گوید:« این لحظه های شاد نشان می دهد که زن و شوهر سخت تلاش می کنند به جای خلق فضایی پر انتقاد و خرده گیری، فضایی مملو از احترام و تحسین به وجود آورند. با ابراز محبت هایی چنین ساده زن و شوهر چیزی را خلق می کنند که دکتر گوتمن به آن «سرمایه عاطفی در بانک» می گوید. این سرمایه پولی است که می تواند پس از تیره شدن رابطه، آن را از نو بازسازی کند. دکتر گوتمن اضافه می کند، حتی زوج هایی که گاه به گاه با هم جر و بحث می کنند هم می توانند با هم خوشبخت باشند؛ به شرطی که تعاملات مثبت آنها همچنان بر تعاملات منفی سنگینی کند. راه های ساده ای هستند که شما با آنها می توانید همسرتان را شاد کنید. مثلاً هنگامی که صبح سر کار می روید، به گرمی از او خداحافظی کنید، از یکدیگر به خاطر انجام کارهای ساده و عادی منزل تشکر کنید، هر وقت او وارد اتاق می شود سرتان را بلند کنید و به او لبخند بزنید و از کنار چیزهای ساده بگذرید و اتفاقات ناراحت کننده ای را که قبلاً بین شما افتاده و می دانید باعث خجالت و ناراحتی همسرتان می شود، دوباره بازگو نکنید.

نکات دیگری که در استحکام یک رابطه زناشویی مؤثرند:

سختی ها و لذت های بچه دار شدن را با هم بچشید.
خیلی از زوج های جوان فکر می کنند که گام بعدی پس از تشکیل زندگی مشترک این است که صاحب فرزند شوند؛ در حالی که این طور نیست. در واقع بچه دار شدن کار بسیار دشواری است. به گفته دکتر گوتمن و همسرش جولی، در 69 درصد ازدواج ها، رضایت از ازدواج پس از به دنیا آمدن بچه کاهش می یابد که به خاطر استرس های فراوان مالی و فیزیکی است و اینکه زن و شوهر به گونه ای متفاوت بچه دار شدن را تجربه می کنند. گوتمن رفتارهایی را مشخص کرده که پدر و مادر با انجام آنها می توانند دوران سخت مراقبت از یک نوزاد کوچک را بهتر پشت سر بگذارند. یکی از توصیه های او به پدران جوان این است که وقتی مادر نیمه شب بیدار می شود تا به نوزاد شیر دهد یا پوشکش را عوض کند، حتماً به او کمک کنند. به خصوص که هیچ کاری برای مادر سخت تر از این نیست که نیمه شب پوشک کثیف نوزاد را عوض کند. درباره همین موقعیت توصیه او به مادران جوان این است که بگذارند پدر به روش خودش این کار را انجام دهد و مثلاً از اینکه پوشک را قدری شل بسته به او غر نزنند.

و چند نکته آخراینکه ایده آل گرا نباشید

شما نمی توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید و اگر هم بتوانید، انجام همه آنها به طور عالی و ایده آل ممکن نیست. پس در کارهای خانه از همه افراد خانواده کمک بگیرید و آنها را در انجام انواع کارها شریک کنید. یک چرخه کاری تعیین و کارهایی مثل مرتب کردن اتاق خواب ها، شستن لباس ها، شستن ظرف ها، چیدن میز غذا و جارو کردن را بین همه افراد خانواده تقسیم کنید. به این ترتیب وظایف بین آنها تقسیم شده و بدون اینکه کسی از انجام کارها کسل شود، همه کارهای خانه انجام می شود. همچنین از وسواس بیجا بپرهیزید. نخواهید که در سرتاسر خانه حتی یک ذره غبار هم نباشد یا حتماً شام سر ساعت مشخصی بدون 5 دقیقه دیر یا زود صرف شود.

با فرزندان خود صادق باشید

اگر ازپدر و مادر پیرتان در منزل نگهداری می کنید، با فرزندتان درباره همه ویژگی ها و نیازهای آنها صحبت کنید و پیش از هر چیز احترام به آنها را به فرزندتان بیاموزید. این صداقت باعث می شود که آنها به پدر بزرگ و مادربزرگ خود احترام بگذارند و در صورت لزوم نیازهای آنها را برآورده کنند.

به فکرخودتان باشید

ممکن است شما در مقام پدر و مادر فکر کنید که نباید از مشکلات جسمی یا روانی خود حرفی بزنید؛ چرا که با این کار مزاحم دیگران خواهید شد.
اما این کار نوعی خیانت به خود و خانواده تان است؛ چون اگرشما جسم و روانی سالم نداشته باشید، سلامت و امنیت خانواده تان هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت. پس با دیدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید. هیچ وقت علائم جسمی و روانی خود را نادیده نگیرید. اگر می بینید که مسائلی همچون مشکلات بچه ها، مسائل و درگیری های شغلی، فشارهای ناشی از شرایط اجتماعی یا مسائل دیگر، استرس فراوانی به شما تحمیل می کند و نمی توانید آنها را مدیریت کنید و بر کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی شما تأثیر منفی گذاشته است، نزد مشاور بروید و مشکلات خود را مطرح کنید. در این حالت شما به کمک حرفه ای نیاز دارید؛ آن را از خودتان دریغ نکنید.
منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره55.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید