اطلاعات تغذیه‌ای آرد شاه بلوط

اطلاعات تغذیه‌ای آرد شاه بلوط

 

شاه بلوط آجیل یا میوه‌ی مغزدار غنی از مواد مغذی است که برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرد آن از مغز خشک شده‌ی این میوه بدست می‌آید. اطلاعات بیشتری در مورد حقایق تغذیه‌ای و فواید آرد شاه بلوط در ادامه‌ی مطلب ارائه شده است.

توجه
کسانی که به آجیل‌ درختی آلرژی دارند، بایستی از مصرف آرد شاه بلوط خودداری کنند، به این دلیل که ممکن است منجر به ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.
شاه بلوط یک محصول آجیلی است که در منطقه‌ی معتدل شمالی بدست می‌آید. و از زمانهای طولانی در چین، ژاپن، کره، و منطقه مدیترانه از یک دوره طولانی پرورش داده می‌شده است. شاه بلوط ژاپنی از قرن یازدهم، شاه بلوط چینی به مدت 6000 سال و نوع منطقه‌ی مدیترانه از 3000 سال پیش کشت می‌شده‌اند. اعتقاد بر این است که یونانیان برای اولین بار شاه بلوط اروپایی را در اروپا کشت کردند.
شاه بلوط آجیل درختی منحصر به فرد از جنس کاستانِئا (Castanea) از گونه‌های مختلف درختان برگریز می‌باشد. و دارای رنگ قهوه‌ای تیره خوشرگ بوده و بر روی درخت درون یک پوسته‌ی خاردار پوشانده شده است. این آجیل‌ها یا مغزها تنها به صورت فصلی و به عبارت دیگر در فصل‌های پاییز و زمستان در دسترس قرار دارند و از اینرو به عنوان یک ماده‌ی غذایی زمستانی در نظر گرفته می‌شوند. گونه‌های زیادی از شاه بلوط وجود دارد. معروف‌ترین آنها انواع اروپایی و آسیایی است.
شاه بلوط را می‌توان به طرق بسیاری مصرف کرد، و این امر علت برتری آن از دیگر آجیل‌ها می‌باشد. شاه بلوط در فرم خام را می‌توان به طریق بوداده، بخار پز، آب پز، سرخ شده، و یا مایکروویو در آورد. هنگامی که شاه بلوط خشک می‌شود، می‌توان آن را آب پز کرده و یا جهت پخت انواع خوراکی‌ها از آن آرد تهیه کرد. آرد شاه بلوط می‌تواند به جای آرد بادام، آرد بر پایه گندم و یا آرد همه منظوره در دستور العمل‌های خواسته شده مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعات تغذیه‌ای

ارزش در هر 100 گرم

کالری

371 کالری

چربی کل

67ر3 گرم

چربی اشباع شده

7ر0 گرم

چربی اشباع نشده پلی

6ر1 گرم

چربی اشباع نشده مونو

4ر1 گرم

کلسترول

کمتر از 1 میلی گرم

کربوهیدرات کل

78 گرم

فیبر خوراکی

2ر9 گرم

پروتئین

55ر6 گرم

کلسیم

35 میلی گرم

آهن

97ر2 میلی گرم

اسیدهای چرب (%)

اسیدهای چرب اشباع شده

87ر17%

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو

13ر38%

اسیدهای چرب اشباع نشده پلی

01ر44%

موارد استفاده
آرد شاه بلوط بسیار متفاوت از آرد بادام، آرد فندق و یا دیگر آردها است. به طوریکه آردی عالی جهت کار با آن بوده و استفاده‌های مختلفی هم در خوراکی‌های شیرین و هم غیر شیرین دارد. بر خلاف بسیاری از آردهای آجیل، که چرب می‌باشند، آرد آن نشاسته‌ای و کم چرب می‌باشد. همچنین فاقد گلوتن و کلسترول بوده و منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، فیبر و ویتامینC می‌باشد، همچنین حاوی ویتامین D، E، K، B6 و B12 و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. طبق مطالعات صورت گرفته آرد شاه بلوط حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب حیاتی است که برای عملکرد قلبی عروقی و رشد سیستم عصبی در نوزادان مفید می‌باشند. آرد آن می‌تواند در سس‌های غلیظ، و پخت نان، پنکیک، کیک اسفنجی، دامپلینگ، سوپ، کلوچه، کیک، ماکارونی و پولنته (حریره جو و شاه بلوط) مورد استفاده قرار گیرد.
شاه بلوط، منبع مهم مواد غذایی در چین، کره، ژاپن و فرهنگ‌های مدیترانه‌ای بوده است. و سالیان سال است که در چین و اروپا کشت می‌شود.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید