مواد غذایی که اسید اوریک بالایی دارند

مواد غذایی که اسید اوریک بالایی دارند

اطلاع از مواد غذایی سرشار از اسید اوریک می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی همچون نقرس و سنگ کلیه که به دلیل بالا رفتن غلظت آن در بدن ایجاد می‌شوند، کمک کند. به همین دلیل، به فهرست مواد غذایی که حاوی سطوح بالای اسید اوریک می‌باشند، نگاهی دقیق بیاندازید.
اسید اوریک محصول زائد متابولیسم پورین می‌باشد. بدن انسان اسید اوریک را از شکستن بازهای پورین موجود در DNA، RNA و مولکول‌های انرژی تولید می‌کند. اسید اوریک برای بدن مفید می‌باشد. این اسید به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به محفاظت از عروق خونی کمک می‌نماید. تحت شرایط عادی، اسید اوریک زیادی توسط کلیه‌ها از بدن دفع می‌شود.
با این حال، چنانچه کلیه‌ها قادر به سوخت و ساز پورین نباشند، نتیجه‌ی آن تجمع اسید اوریک در بدن می‌شود. بالا بودن سطوح اسید اوریک، که همچنین تحت عنوان هیپراوریسمی (hyperuricemia) شناخته شده، نوعی بیماری است که می‌تواند منجر گردد بلورهای اسید اوریک در مفاصل، کلیه‌ها، رباطها و اندام‌های دیگر رسوب کنند.
این امر موجب التهاب مفاصل، همراه با درد، تورم، و حساسیت به لمس می‌گردد. به منظور جلوگیری از چنین مشکلات مربوط به هیپراوریسمی، توصیه می‌شود برخی مواد غذایی که سرشار از اوریک اسید است را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.
در این بخش برای کسانی که مبتلا به مشکلات مربوط به اسید اوریک مانند نقرس و سنگ کلیه می‌باشند، مواد غذایی را که بایستی کاملاً از مصرف آنها خودداری کرده و نیز موادی که می‌توانند در حد اعتدال استفاده کنند، معرفی نموده‌ایم.
مواد غذایی که بایستی از مصرف آنها کاملاً خودداری کرد
مواد غذایی که در این فهرست آورده شده از اسید اوریک بالایی برخوردار بوده و در هر 3 اونس (85 گرم) حاوی حدوداً 1000 میلی گرم پورین می‌باشند.

گوشت اندام بدن (Organ Meat)
گوشت اندام بدن که همچنین به آن احشاء خوراکی (دل‌ و جگر و کله‌ پاچه‌ و غیره‌) گویند، اندام‌های داخلی بدن حیوان را شامل می‌شود. این گوشتها حاوی سطوح بالای پورین بوده و می‌توانند منجر به بروز نقرس گردند.

کبد (جگر)

کلیه (قلوه)

مغز

لوزوالمعده (sweetbreads)

طحال

شکمبه (معده)

محصولات گوشتی
گوشت قرمز و گوشت حیوانات شکاری مانند گوشت گوزن و آهو و اردک دارای سطح بالایی از پورین می‌باشند.

گوشت گاو

گوشت خوک

گوشت آهو

گوشت غاز

گوشت اردک

گوشت بره

محصولات گوشتی فراوری شده

سالامی (نوعی کالباس یا سوسیس)

بیکن

سوسیس دودی

سوسیس

باریکه‌های گوشت خشک شده

پپرونی (نوعی کالباس ایتالیایی)

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی مانند ماهی تن و ماهی خال مخالی یا ماکرل برای سلامتی شما مفید می‌باشند، به این دلیل که حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 می‌باشند. با این حال، این ماهی‌ها پورین فراوانی نیز داشته و از اینرو بایستی از خوردن آنها خورداری شود.

ماهی خال مخالی

ماهی تن

شاه ماهی

ماهی کولی یا آنچووی

صدف

ماهی ساردین

ماسل یا صدف دو کپه‌ای

لابستر یا خرچنگ دریایی

میگو

مواد غذایی سرشار از مخمر
مواد غذایی مانند نان، آبجو و نوشیدنی‌های الکلی که حاوی مخمر می‌باشند، مقادیر فراوانی اسید اوریک را در خود دارند. الکل، به طور اخص، معروف است که مانع دفع مواد زائد کلیوی از کلیه‌ها گشته، در نتیجه منجر به بالا رفتن سطوح اسید اوریک در بدن می‌شود.

انواع شیرینی

مخمر آبجو

کیک

نان

نان شیرینی حلقوی

نوشیدنی‌های الکلی

مواد غذایی که می‌توان در حد اعتدال مصرف کرد
برخی مواد غذایی حاوی پورین را می‌توان در حد اعتدال مصرف نمود. این مواد غذایی حاوی حدوداً 5 تا 100 میلی گرم پورین در هر 3 اونس (85 گرم) وعده غذایی می‌باشند.

 

سبزیجات
سبزیجات از جمله مواد غذایی بسیار سالمی برای همه‌ی افراد به شمار می‌آیند. با این حال، برخی از سبزیجات حاوی مقدار متوسطی پورین بوده، و به منظور پیشگیری از ابتلا به نقرس، بایستی از خوردن آنها خودداری شود و یا در حد بسیار کم مصرف گردند.

مارچوبه

گل کلم

قارچ

بادمجان

هویچ

سیب زمینی

ریواس

اسفناج

نخود فرنگی

عدس و لوبیا

لوبیای لیما

لوبیا قرمز

لوبیا خشک

عدس

لوبیا سفید

سویا

گوشت سفید

مرغ

بوقلمون

بلدرچین

دیگر  مواد غذایی

جو دو سر

مربا و ژله

شکلات

نوشیدنی‌های گازدار

ترشی‌های غیر خانگی

آب میوه‌های پاکتی

پایین آوردن سطوح اسید اوریک
به منظور اجتناب از خوردن غذاهای سرشار از اسید اوریک، رژیم غذایی بایستی به گونه‌ای تنظیم گردد که تمام مواد غذایی که پورین بالایی دارند را از رژیم حذف کرده و بجای آن مواد غذایی که مقدار پورین موجود در آنها کم و یا متوسط می‌باشد، را وارد آن نمود. این رژیم غذایی بایستی مصرف کربوهیدرات فراوان، مانند ماکارونی و برنج، و مواد غذایی با میزان پایین پروتئین و چربی را شامل شود. خوردن مقادیر فراوانی میوه‌ و سبزیجات خام مانند گوجه فرنگی و کلم که میزان آب آنها بالاست، نیز مشخص گردیده است که جهت کاهش سطوح اسید اوریک مفید می‌باشند. کم شدن آب بدن عملکرد کلیه را کاهش داده و امکان افزایش اسید اوریک را میسر می‌سازد و از اینرو نوشیدن مقادیر زیادی مایعات خصوصاً آب به حفظ آب اندامها و رقیق ساختن میزان اسید اوریک کمک خواهد کرد. آب میوه‌هایی که از آلبالو، کرفس، برگ درخت غان (birch leaf)، و جعفری تهیه شده باشند، در درمان نقرس بسیار موثر می‌باشند، به گونه‌ای که اسید اوریک را از بافتها دفع می‌کنند.
انسان می‌تواند با تغییرات لازم در رژیم غذایی، سطوح اسید اوریک در بدن را به طور چشمگیری تنظیم کرده و متعادل سازد. افرادی که هیپراوریسمی در آنها تشخیص داده شده است نیاز دارند که عادات غذایی خود را بهبود بخشیده، و همچنین از دستورالعمل‌های درمانی داده شده، پیروی نمایند. به منظور کمک به بدن در فرونشاندن مسائل به وجود آمده در اثر تجمع بیش از حد اسید اوریک، ایجاد تغییر در رژیم غذایی بایستی توأم با تغییرات دیگر در شیوه زندگی باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید