احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): وصیت پیامبر به پیروی از اهل بیت

احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): وصیت پیامبر به پیروی از اهل بیت

حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:

قَد اَوصاکُم رَسُولُ اللهِ بِاتِّباعِنا وَ مَوَدَّتِنا وَ التَّمَسُّک بنافقال اللّه‏:« قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى»؛
پیامبر خدا شما را به تبعیّت از ما، دوستی با ما و تمسّک و اطاعت از ما وصیت کرده است.خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:(ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى ‏کنم جز دوست ‏داشتن اهل بیتم»

العوالم، ج 11، ص 612
شرح حدیث:

تداوم خطّ رسالت در سایه ی ولایت و وصایت است.

این که «مودّت اهل بیت» در قرآن اجر رسالت حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار گرفته است، برای آن است که امت محمدی با تمسّک به ولایت این خاندان و مهرورزی با عترت پاک پیامبر راه طهارت و هدایت را بپویند و به بیراهه ی ضلالت نیفتند.

کلام حضرت زهرا(علیها السّلام) نکوهش آنانی است که بر خلاف توصیه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به خاندان رسالت بی مهری کردند و به جای آن که پیرو آنان باشند، در پی دیگران رفتند و تکلیف واجب و الهیِ «مودّت ذی القربی» را به فراموشی سپردند.

چگونه می توان دم از سنّت نبوی زد و فرمان او را از یاد برد؟ چگونه می توان مدّعی دوستی حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم بود و وصیت او را درباره ی اهل بیت علیه السّلام عمل نکرد؟

در این سخن تکیه بر سه عنصر «تبعیّت»، «مودّت» و «تمسّک» است و این سه گواه صداقت افراد در مسلمانی و حبّ خدا و رسول است.

آن که پیرو اهل بیت باشد، به بیراهه نمی رود.

آن که مودّت این خاندان را داشته باشد، هدایت یافته است.

و آن که تمسّک به عترت پاک پیامبر بجوید، به شفاعت آنان خواهد رسید.

منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه علیها السّلام)، جواد محدثی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید