نکات اخلاقی از آیه اللّه‌ میرزا جواد تبریزی قدس‌سره (قسمت اول)

نکات اخلاقی از آیه اللّه‌ میرزا جواد تبریزی قدس‌سره (قسمت اول)

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم
لذت طلبگی از همه لذت‌ها بالاتر است. طلبه باید همت داشته باشد و خواب را رها کرده و در نیمه شب، خود را به معبود وصل کند که‌مزدها در نیمه شب تقسیم می‌شود. یک طلبه باید تا آخرین لحظه از آنچه که به دست آورده برای خدمت استفاده کند؛ چون دنیا جای استراحت نیست و معلوم نیست این‌فرصت‌ها دیگر حاصل شود.

در هر حال‌آخوندی، خالی از زحمت نمی‌شود؛ اگر بتوانید تحمل کنید، خداوند عنایت خواهد کرد واین چنین نیست که تا آخر با این گرفتاری‌ها و مشکلات مواجه باشید “ومن یتق اللّه یجعل له مخرجاً و یرزقه من‌حیث لایحتسب‌”طلاق/3‌؛ اگر مشکلات را برای خدا تحمل کنید، انشاءاللّه فرجی خواهد شد و به امید خدا به اجر و مقامات اخروی‌نایل خواهید شد.

دوران جوانی طلبه نقش اساسی در آینده او دارد؛ اگر طلبه‌خود را در آن دوران ساخت و از وقت خود به بهترین وجه استفاده‌نمود، آینده درخشانی خواهد داشت. خوب درس خواندن، کسب‌معنویت، تقرب به خدا و تهذیب نفس مراحلی است که اگر طلبه جوان در همان ابتدای طلبگی در کنار درس خواندن به آن اهمیت‌دهد، موفقیت او حتمی است.

طالب علمی که دارای استعداد مناسب باشد، با رعایت تقوا، داشتن استاد خوب، تحمل زحمت و پرهیز از تضییع‌اوقات، انشاءاللّه به موفقیت نائل می‌گردد. اگر طلبه از ابتدای امر با جدیت درس بخواند، تقوا را در کنار درس مراعات کند و در کارها رضای خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام را در نظر داشته باشد، کم کم نورانیتی حس خواهد کرد که او را در جهت آینده موفق سوق‌می‌دهد.

در کنار تحصیل تلاش کنید که بعضی از کتب اخلاقی و سیره اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام به‌خصوص اخلاقیات اهل‌‌بیت‌ علیهم‌السلام را مطالعه کنید تا با اخلاق حسنه و نیکو بتوانید علاوه بر تأثیر‌گذاری در جامعه، خود هم از منابع فیض بهره‌مند گردید. لذا در وقت فراغت مطالعه کتبی که در شما اثر مثبت داشته باشد، مانعی‌ندارد، اما از خواندن کتبی که ضایع کردن عمر است بپرهیزید که‌عاقبت خوبی ندارد.

در مجادلات علمی سعی کنید از جاده انصاف و اعتدال خارج نشوید و همیشه و همه جا استدلال و منطق را پایه مباحثات و گفت و شنودهای خویش قرار دهید و همت کنید تا از بروز اعمالی که موجب تفرقه و اختلاف بین مسلمانان می‌شود جلوگیری کنید و ضمن دفاع از مسلّمات مذهب تشیع، در مقابل آنها کوتاه نیایید که مسئولید.

بدون علم، داخل شدن در هر کاری‌پشیمانی دارد، لذا اگر می‌خواهید در آینده موفق باشید، ابتدا باید از نظر علمی پیشرفت‌کنید و کسب کمال نمایید و مسئولیت کاری را که هنوز عاقبت آن را نمی‌دانید قبول نکنید، چون کارهایی که با آگاهی و توجه کامل دنبال نشود، پشیمانی به دنبال دارد؛ لذا اگر با آگاهی کامل و معرفت کافی داخل کاری شدید انشاءاللّه مأجور خواهید بود.

هرکس نسبت به قدرت خود وظیفه دارد برای مذهب‌تشیع تبلیغ کند و کمترین کاری که از عهده یک مومن برمی‌آید آن‌است که مواظب رفتار و اعمال خود باشد و کاری نکند که دیگران به‌واسطه رفتار و اعمال او از مذهب روی بگردانند و خدای ناکرده نظر منفی‌ای نسبت به مذهب در ذهنشان خطور کند که اگر این طور شد همه ما فردای قیامت مسئول خواهیم بود. مومنین باید دقت کافی‌داشته باشند که وهن بر مذهب نشود و به حدیث شریف “کونوا لنا زیناً و لاتکونوا علینا شیناً” وسایل‌الشیعه/12/8 ؛ توجه داشته باشند، و در تمام حالات باید با دقت کامل به‌وظیفه خود عمل نماییم تا بتوانیم الگویی خوب برای دیگران باشیم و آنان به‌واسطه اعمال ما به دین رغبت‌پیدا کنند‌.

با عزاداری، مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام را زنده نگاه دارید و با تمام وجود از مظلومیت آنها دفاع نمایید و از کلمات بزرگانی که به واسطه آنان شعائر تقویت شده و همواره مدافع‌آن بوده‌اند الگو بگیرید و با شرکت در مجالس و دسته‌های عزاداری‌به وظیفه خود عمل کنید که فردای قیامت اجر و ثواب نصیب شما خواهد شد.

طلاب در مقابل نام اهل‌بیت علیهم‌السلام با تواضع و فروتنی کامل، بهترین الفاظ و القاب را به کار ببرند و با عرض ادب و اخلاص، ارادت خود را به آن خاندان ابراز دارند و در مقابل آن‌بزرگواران خود را هیچ حساب نکنند و درصدد آن باشند که همواره‌از مقام شامخ اهل‌بیت علیهم‌السلام دفاع کنند و به مردم یاد دهند که شأن و منزلت اهل‌بیت علیهم‌السلام به حدی است که رضای خدا تحقق نمی‌یابد مگر به رضایت آنان.

برخی از ادعیه و زیارات با زحمت و جهاد به ما رسیده است. ما همیشه در زمان تقیه زندگی کرده‌ایم و شیعیان در طول تاریخ در فشار بوده‌اند و ادعیه و زیارات سینه به سینه به ما نقل‌شده است و مضامین اکثر آنها در روایات موجود می‌باشد. اگر به‌بعضی نسخ خطی مراجعه کنید پی می‌برید که آنها مجبور بودند بعضی از فقرات ادعیه را حذف یا محو کنند تا بتوانند به دیگران‌برسانند. نسخه‌ای از زیارت عاشورا که از نظر سند و متن ثابت است و زمان آن به‌شیخ طوسی برمی‌گردد و شامل تمام فقرات زیارت می‌باشد، لذا جای شکی در آن نیست و هم‌چنین عمل علمای‌بزرگ و مجرب بودن زیارت، در اثبات آن کافی می‌باشد.

زیارت عاشورا پلی است به‌سوی استجابت دعا و ارتباط معنوی با پروردگار متعال و برائت‌جستن از اعداء اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام، لذا کسانی که در خصوص زیارت عاشورا تشکیک می‌کنند، از لذت عبادت به دورند و طعم‌شیرین عبادت را نچشیده‌اند؛ دستگاه سیدالشهداء ‌امام‌حسین‌ علیه‌السلام سفینه نجات است. متوسلین و عزاداران واقعی‌سیدالشهداء در آخرت در بهترین مکان‌ها منزل خواهند کرد.

بنابراین بر خواندن زیارت عاشورا مداومت کنید. لذا آنان که به خواندن‌زیارت عاشورا استمرار دارند، اثر خواندن این دعا را دیده و می‌بینند. زیارت عاشورا یادآور مصائبی است که بر اهل‌بیت علیهم‌السلام گذشته و هر کس به واسطه این‌زیارت به اهل‌بیت علیهم‌السلام توسل کند، مأجور است و انشاءاللّه گره‌کارهایش باز خواهد شد و در این دنیا اثر خواندن این دعا را خواهد دید. بدانید که ادعیه مشهور از جمله زیارت “جامعه”، و دعای “توسل”، و حدیث “کساء” و… مجرب هستند و وسیله‌ای برای ارتباط با پروردگار، به شمار می‌روند. بر آنها مداومت کنید که اثر آن را در همین دنیا خواهید دید.

هر کس بخواهد در آخرت خشنود باشد و حسرت نخورد، باید به معنای واقعی حسینی باشد، لذا هر گامی برای امام حسین‌ علیه‌السلام بردارید، اجر و ثواب دارد. حفظ شعائر سیدالشهداء علیه‌السلام مصداق بارز “من یعظّم شعائراللّه فانها من تقوی القلوب” حج/32 ؛ است و حقانیت تشیع موقوف بر واقعه کربلا است. امام حسین‌ علیه‌السلام هرچه داشت در راه خدا فدا نمود، شما هم تا آنجا که می‌توانید مجالس و دسته عزاداری را با شکوه برگزار کنید که انشاءاللّه عزادار امام حسین‌ علیه‌السلام محشور شوید.”

ما باید بدانیم که هدایت مردم در دست ما طلاب است لذا باید طریقه ابراز ارادت و محبت و برگزاری مجالس عزا و ابراز احساسات در مقابل مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام را به آنان تعلیم دهیم و باید تفهیم نماییم که گریه علاوه بر این‌که در مقابل مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام ادای وظیفه است، ذخیره‌ای بسیار گرانبها برای قبر و قیامت است؛ زیرا چشمی که بر مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام گریه کند، در آخرت گریان محشور نخواهد شد. ما تا فرصت داریم باید در دنیا برای خود ذخیره داشته باشیم و از جمله بهترین ذخیره‌ها اشک ریختن در مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد و امید است که به برکت این اشک‌ها خداوند رحمی نموده‌و ما را در آنچه تقصیر کرده‌ایم ببخشد و توفیق دهد. آن باشیم که او دوست دارد.

والسلام علیکم و رحمهاللّه و برکاته

منبع: وبسایت افق حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید