در زندگی بذر عشق بپاش

در زندگی بذر عشق بپاش

نویسنده:فاطمه رستمی

هیچ کس نیست که در زندگی ناراحتی ، گرفتاری و درد دل نداشته باشد . هر کسی دوست دارد غمخوار و محرم رازی پیدا کند ، گرفتاری های خویش را برایش شرح بدهد و به این وسیله غمی از دلش برداشته و آرامش خاطری بدست آورد . لیکن هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد . برای درد دل نیز موقعیت مناسب لازم است .در هر جا و هر زمان و با هر شرایطی نباید شکایت را شروع کرد .خانم هایی که از رموز معاشرت و آداب شوهرداری بی اطلاعند ، آن قدر ظرفیت و حوصله ندارند که مشکلات را تحمل کنند و درد دل شان را تا موقع مناسب به تأخیر بیندازند. خانم گرامی ، برای رضای خدا و برای حفظ همسر و خانواده ات از شکایت های بی جا دست بردار ، زیرک ، دانا و وقت شناس باش . اگر هم واقعاً درد دل داری قدری صبر کن تا شوهرت استراحت کند، آن گاه که موقعیت مناسبی پیدا شد می توانی مطالب لازم و ضروری را به عنوان مشورت نه اعتراض ،با او در میان بگذاری و در صدد چاره جویی برآیی. پیغمبر (ص) فرمود :«هر زنی که به وسیله زبان ، شوهرش را اذیت کند نمازها و سایر اعمالش قبول نمی شود و لو هرروز روزه باشد و شب ها را برای تهجد و عبادت برخیزد و بنده هایی آزاد وثروتش را در راه خدا انفاق کند. زنی که بد زبان باشد و بدین وسیله شوهرش را بیازارد نخستین کسی است که داخل دوزخ می شود.»
ایجاد ارتباط رضایت بخش با همسر موجب خواهد شد که زن یا مرد در مقابله با مشکلات قدرت و توان بیشتری داشته باشند. اگر خانم ها می خواهند توجه شوهرشان را جلب کنند و خودشان را محبوب ، زحمتکش و خیرخواه جلوه دهند، مطمئن باشند که نتیجه ی معکوس خواهند گرفت . آنها نه تنها محبوبیتی پیدا نمی کنند، بلکه مبغوض شوهر واقع خواهند شد. یک پزشک در دادگاه می گوید :«در تمام مدت زندگی ، همسرم حتی یک بار رفتاری که شایسته ی یک زن خوب و کدبانو است از خود نشان نداد. خانه ی ما همیشه نامرتب و درهم است . فریادها و بهانه جویی ها و دشنام های زننده ی او مرا به ستوه آورده است. راستش را بخواهید اگر تمام ثروت وحتی مدرک پزشکی ام را می خواست می دادم تا زودترخلاص شوم .» زن و شوهری که با شور و شوق به تداوم زندگی مشترک شان فکر می کنند ،باهمدیگر یکرنگ و صادق اند . اما یکی از مواردی که موجب آسیب های جدی به ارتباط زن و شوهر می شود ، این است که زن یا مرد یا هر دو طرف احساس کنند همسرشان نسبت به وی بی توجه یا علاقه اش کم شده است . چنین تصوری احساس بی ارزشی و پوچی را در افراد به وجود خواهد آورد. بسیاری از افرادی که به همسر خود بی توجهی نشان می دهند دلیل رفتارهای شان را گرفتاری های روزمره می دانند. در حالی که ایجاد ارتباط رضایت بخش با همسر موجب خواهد شد که زن یا مرد در مقابله با مشکلات ، قدرت و توان بیشتری داشته باشد . در این میان و برای جلوگیری از ایجاد تنش و اختلافات ، ابراز علاقه ی زوجین نسبت به یکدیگر بسیار مهم و حیاتی است . البته ابراز علاقه در هر دوره یی می تواند شکلی متفاوت داشته باشد . مثلا شاید زمانی این امکان فراهم بوده که زن و شوهر هر هفته با یکدیگر به میهمانی بروند، اما شاید امروز زن و شوهر دوست داشته باشند که بیشتر با همدیگر حرف بزنند. اگر می خواهید لذت بیشتری از زندگی مشترک تان ببرید. به نکات زیر توجه داشته باشید:
1 ـ از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشید.ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان است.
2 ـ هیچ گاه نگویید علاقه ام را با رفتارم نشان می دهم، برای ابراز علاقه باید از کلمات زیبا و محبت آمیز استفاده کرد.
3 ـ هرگز اجازه ندهید مشکلات زندگی ، شما را از همسرتان دور کند .مشکلات همیشه وجود خواهند داشت.
4 ـ در هرحال و در هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر،بهترین و والاترین هدیه به اوست .این هدیه را از وی دریغ نکنید.
در این میان زن و شوهر بایدبه اصل تفاوت های فردی نیزاعتقاد داشته و بر این باور باشند که زن و مرد دو موجودند که از نظر هوش ، استعداد،علایق ،خصایص جسمانی و اخلاقی تفاوت هایی با هم دارند. زن و مرد باید بیشترین توافق را میان خصایص خود و همسرشان برقرار کنند و وجود هم را مکمل و متمم یکدیگر بدانند.
برای اینکه همسران مدام به یکدیگر مهر بورزند ،باید به تمایزات خود با طرف مقابل شان به دیده ی احترام بنگرند.همه ی انسان ها به یک هویت مستقل که همانا تفاوت های فردی میان آنها است نیاز دارند.
همسران می توانند زندگی بسیار شیرین و لذت بخشی داشته باشند،به شرط اینکه از داد و ستد عاطفی به شیوه های قلبی ، کلامی وعملی استفاده کنندو به همسر وشریک زندگی خود ابراز محبت کرده . همسرشان را قلباً دوست داشته باشند. با زبان و عمل این امر را ثابت کنند. هر جا قدم می گذارید بذر عشق بپاشید و قبل از همه در خانه ی خودتان .به فرزندان و به همسر خود ، عشق بورزید… نگذارید که او شما را ترک کند ، مگر اینکه خوشتر و امیدوارتر از وقتی باشد که نزد شما بسر می برد.
منبع:نشریه 7 روز زندگی ،شماره 91

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید