تقویت قوای جنسی در کلام معصومین

تقویت قوای جنسی در کلام معصومین

منبع : راسخون

قوه جنسی یک نیروی طبیعی در بدن ماست که ارتباط روح و جسم در این قوه به وفور دیده می‌شود. گاهی شهوت را به روح نسبت می‌دهیم و گاهی به جسم اما آنچه که در اینجا امری پذیرفته است اینست که این قوه جنسی قابلیت جسم است که در مرحله تکامل و رشد خود بروز می‌کند و البته روح و نفس بر آن تاثیر گذار هستند.
معمولا دستورات دین درباره قوای جنسی و مخصوصا قوه باه شامل توصیه های غذایی و طبی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) است که ما سعی کردیم به مهمترین توصیه‌های ایشان توجه کنیم و در اینجا ذکرکنیم. إن شاء الله مورد استفاده و درمان قرار گیرد :

احادیث رسول اللّه‌ صلی الله ‌علیه و ‌آله و سلّم :

– اللَّحمُ بِالبَیضِ یَزیدُ فِی الباءَهِ ؛ گوشت با تخم‌مرغ ، بر توان جنسی می‌افزاید.(۱)

– فی خَواصِّ التَّمرِ البَرنِیِّ: هذا جَبرَئیلُ یُخبِرُنی أنَّ فی تَمرَتِکُم هذِهِ تِسعَ خِصالٍ : تَخبُلُ الشَّیطانَ ، وتُقَوِّی الظَّهرَ ، وتَزیدُ فِی المُجامَعَهِ ؛ درباره خواص خرمای بَرْنی: اینک این جبرئیل است که به من خبر می‌دهد که در این خرمایتان ، نُه ویژگی است: [از آن جمله] شیطان را سرگشته می‌کند، پشت را قوی می‌سازد و بر توان نزدیکی می‌افزاید.(۲)

– قالَ جَبرَئیلُ : التَّمرُ البَرنِیُّ . . . یَزیدُ فی ماءِ فَقارِ الظَّهرِ ؛ جبرئیل می‌گوید : «خرمای بَرْنی . . . بر آبِ ستون فقرات می‌افزاید.(۳)

– کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَالیابِسَ ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ ، ویَقطَعُ البَواسیرَ ، ویَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَالإِبرِدَهِ ؛ انجیر ، تازه و خشک ، بخورید ؛ چرا که بر قدرت همبستری می‌افزاید، بواسیر را ریشه‌کن می‌کند و برای درمانِ نقرِس و سردی مزاج، سودمند است.(۴)

– إنَّ الرّیحَ الطَّیِّبَهَ تَشُدُّ القَلبَ ، وتَزیدُ فِی الجِماعِ ؛ بوی خوش ، قلب را استواری می‌بخشد و بر توان همبستری می‌افزاید.(۵)

– کَثرَهُ تَسریحِ الرَّأسِ تَذهَبُ بِالوَباءِ ، وتَجلِبُ الرِّزقَ ، وتَزیدُ فِی الجِماعِ ؛ فراوان شانه زدن موها ، وَبا را از میان می‌بَرَد ، روزی می‌آورد و بر قدرت انسان برای نزدیکی می‌افزاید.(۶)

– عَلَیکُم بِسَیِّدِ الخِضابِ ؛ فَإِنَّهُ یُطَیِّبُ البَشَرَهَ ، ویَزیدُ فِی الجِماعِ ؛ بر شما باد مِهتَر همه خضاب‌ها ، که پوست را پاکیزه می‌کند و قدرت همبستری را می‌افزاید.(۷)

– عَلَیکُم بِالحِنّاءِ ؛ فَإِنَّهُ یُنَوِّرُ رُؤوسَکُم ، ویُطَهِّرُ قُلوبَکمُ ، ویزَیدُ فِی الجِماعِ ؛ بر شما باد حنا ؛ چرا که [دیده‌های] سرتان را روشن می‌سازد، دل‌هایتان را پاک می‌کند و بر توان جنسی می‌افزاید.(۸)

***

احادیث الإمام الصادق علیه‌السلام :

– إنّ نَبِیّاً مِنَ الأَنبِیاءِ شَکا إلَی اللّه‌ِ عز و جل الضَّعفَ ، وقِلَّهَ الجِماعِ ، فَأَمَرَهُ بِأَکلِ الهَریسَهِ ؛ یکی از پیامبران ، از ضعف و کمىِ توان آمیزش به درگاه خداوند عزّوجلّ اظهار ناراحتی کرد، خداوند او را به خوردن حلیم، فرمان داد.(۹)

– شُربُ السَّویقِ بِالزَّیتِ یُنبِتُ اللَّحمَ ، ویَشُدُّ العَظمَ ، ویُرِقُّ البَشَرَهَ ، ویَزیدُ فِی الباهِ ؛ خوردن سویق با روغن زیتون ، گوشت می‌رویانَد، استخوان را استحکام می‌بخشد، پوست را نازک می‌کند و بر توان جنسی می‌افزاید.(۱۰)

– مکارم الأخلاق عن بعض أصحاب الإمام الصادق علیه‌السلام ، قال له : جُعِلتُ فِداکَ ! إنّی أشتَرِی الجَوارِیَ فَاُحِبُّ أن تُعَلِّمَنی شَیئاً أتَقَوّی عَلَیهِنَّ . قالَ : خُذ بَصَلاً وقَطِّعهُ صُغاراً صُغاراً وَاقلِهِ بِالزَّیتِ ، وخُذ بَیضاً فَافقِصهُ فی صَحفَهٍ وذُرَّ عَلَیهِ شَیئاً مِنَ المِلحِ ، فَاذرُرهُ عَلَی البَصَلِ وَالزَّیتِ وَاقلِهِ شَیئاً ، ثُمَّ کُل مِنهُ . قالَ : فَفَعَلتُ ، فَکُنتُ لا اُریدُ مِنهُنَّ شَیئاً إلاّ قَدَرتُ عَلَیهِ ؛ به نقل از یکی از یاران امام صادق علیه‌السلام: به امام علیه‌السلام گفتم : فدایت شوم! من کنیزانی می‌خرم . دوست دارم چیزی به من تعلیم فرمایی که بر [آمیزش با] آنها توانایی یابم. فرمود : «پیاز را ریز کرده ، در روغن سرخ کن ، تخم‌مرغی هم در سینیای بشکن و قدری نمک بر آن بپاش. آن‌گاه، این تخم‌مرغ را روی پیاز و روغن زیتون بریز و اندکی بجوشان و سپس از آن ، بخور». راوی گوید : این کار را انجام دادم و از آن پس ، هر گاه قصد آمیزش با آن کنیزان می‌کردم ، بر آن توانایی داشتم.(۱۱)

– کُلُوا البِطّیخَ ؛ فَإِنَّ فیهِ عَشرَ خِصالٍ مُجتَمِعَهً : هُوَ شَحمَهُ الأَرضِ لا داءَ فیهِ ولا غائِلَهَ ، وهُوَ طَعامٌ ، وهُوَ شَرابٌ ، وهُوَ فاکِهَهٌ ، وهُوَ رَیحانٌ ، وهُوَ اُشنانٌ ، وهو اُدمٌ ، ویَزیدُ فِی الباهِ ، ویَغسِلُ المَثانَهَ ، ویُدِرُّ البَولَ ؛ خربزه بخورید ؛ چرا که در آن ، ده ویژگی است : پیه زمین است ؛ نه دردی در آن هست و نه فسادی ؛ خوراک است ؛ آب است ؛ میوه است ؛ سبزی خوش است ؛ شست و شو دهنده است ؛ خورش است ؛ توان جنسی را میافزاید ؛ مثانه را میشوید؛ و ادرارآور است.(۱۲)

– الجَزَرُ أمانٌ مِنَ القولَنجِ ، وَالبَواسیرِ ، ویُعینُ عَلَی الجِماعِ ؛ زردک ، مایه ایمنی از قولنج و بواسیر است و به جماع ، کمک می‌کند.(۱۳)

– أکلُ الجَزَرِ یُسَخِّنُ الکُلیَتَینِ ، ویُقیمُ الذَّکَرَ ؛ خوردن زردک ، کلیه‌ها را گرم می‌کند و آلت را بر می‌خیزاند.(۱۴)

– اِتَّخِذوا فی أسنانِکُمُ السُّعدَ ؛ فَإِنَّهُ یُطَیِّبُ الفَمَ ، ویَزیدُ فِی الجِماعِ ؛ مُشکَک به لابه‌لای دندان‌های خویش در آورید ؛ چرا که دهان را خوشبو میکند و بر توان همبستری می‌افزاید.(۱۵)

– الکُحلُ یَزیدُ فِی المُباضَعَهِ ؛ سرمه ، توان همبستری را افزون می‌سازد.(۱۶)

***

احادیث الإمام الکاظم علیه‌السلام :

– مَن أکَلَ البَیضَ وَالبَصَلَ وَالزَّیتَ ، زادَ فی جِماعِهِ ، ومَن أکَلَ اللَّحمَ بِالبَیضِ ، کَبُرَ عَظمُ وَلَدِهِ ؛ هر کس تخم‌‌مرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد، بر توان جنسی او افزوده شود و هر کس گوشت و تخم‌‌مرغ بخورد، استخوان فرزندش درشت باشد.(۱۷)

– الکافی عن عمر بن أبی حسنه الجمّال : شَکَوتُ إلی أبِی الحَسَنِ علیه‌السلام قِلَّهَ الوَلَدِ فَقالَ لی : اِستَغفِرِ اللّه‌َ ، وکُلِ البَیضَ بِالبَصَلِ ؛ الکافی- به نقل از عمر بن ابی حسنه جمّال: نزد امام کاظم علیه‌السلام، از کمىِ فرزند ، اظهار ناراحتی کردم . به من فرمود : «از خداوند ، آمرزش بطلب و تخم‌مرغ با پیاز بخور».(۱۸)

– مَن تَغَیَّرَ عَلَیهِ ماءُ ظَهرِهِ ، یَنفَعُ لَهُ اللَّبَنُ الحَلیبُ بِالعَسَلِ ؛ هر کس آبِ کمرش بر وی دیگرگون شود ، شیر تازه با عسل برایش سودمند است.(۱۹)

– شَعرُ الجَسَدِ إذا طالَ قَطَعَ ماءَ الصُّلبِ ، وأرخَی المَفاصِلَ ، ووَرَّثَ الضَّعفَ ، وَالسِّلَّ ، وإنَّ النّورَهَ تَزیدُ فی ماءِ الصُّلبِ ، وتُقَوِّی البَدَنَ ، وتَزیدُ فی شَحمِ الکُلیَتَینِ ، وتُسمِنُ البَدَنَ ؛ موی سر ، چون بلند شود ، آب کمر از جریان می‌افتد ، مفاصل ، سست می‌شوند و ضعف و سِل به دنبال می‌آورد. امّا نوره ، آب کمر را افزون می‌سازد ، بدن را تقویت می‌کند، بر پیهِ کلیه‌ها می‌افزاید و بدن را چاق می‌کند. (۲۰)

نمایش پی نوشت ها:
۱. دعائم الإسلام، جلد ۲ ، ص۱۴۵ ، ح۵۱۱ ؛ السرائر، جلد ۳ ، ص۱۳۸ وفیه «روی أنّ أکل اللحم . . .» ؛ بحار الأنوار، جلد ۶۲ ، ص۲۷۳ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۴
۲. المحاسن ، جلد ۱ ، صفحه ۷۶ ، حدیث ۳۷ عن الحسین بن علوان. انظر تمام الحدیث وتخریجه فى: خواصّ التمر جلد ۲ ، صفحه ۲۴۸ ، حدیث ۱۶۰۵ ، دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۰ . براى دیدن متن کامل روایت و منابع آن ، ر .ک : خواصّ خرما ج۲ ، صفحه ۲۴۹، حدیث ۱۶۰۴.
۳. المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۴۵ ، حدیث ۲۱۸۹ ، بحار الأنوار ، جلد ۱۰۴ ، صفحه ۸۲ ، حدیث ۳۱ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۰
۴. مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۷ ، حدیث ۱۲۵۴ عن کعب ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۸۶ ، حدیث ۶ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۰
۵. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۱۰ ، حدیث ۳ ، قرب الإسناد ، صفحه ۱۶۷ ، حدیث ۶۱۰ وفیه «الصلب» بدل «القلب» وکلاهما عن علیّ بن رئاب عن الإمام الصادق علیه‌السلام ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۴۰ ، حدیث ۱ ، دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۸ در قرب الإسناد به جای «قلب» ، «صلب» آمده است.
۶. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۸۹ ، حدیث ۶ ، ثواب الأعمال ، صفحه ۴۰ ، حدیث ۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۱۱۸ ، حدیث ۷ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۰
۷. صحیفه الإمام الرضا علیه‌السلام ، صفحه ۲۷۷ ، حدیث ۲۴ عن الإمام الرضا عن آبائه علیهم‌السلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۸۹ ، حدیث ۵۵۹ ؛ کنز العمّال ، جلد ۶ ، صفحه ۶۶۸ ، حدیث ۱۷۳۱۶ نقلاً عن ابن السنی وأبی نعیم عن أبی رافع وزاد فیه : «الحنّاء» بعد «الخضاب» دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۰
۸. تاریخ دمشق ، جلد ۴۳ ، صفحه ۵۶۶ ، حدیث ۹۴۱۲ عن واثله بن الأسقع ، کنز العمّال ، جلد ۱۰ ، صفحه ۴۵ ، حدیث ۲۸۲۸۲ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۲
۹. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۱۹ ، حدیث ۲ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۱۶۹ ، حدیث ۱۴۶۸ کلاهما عن عبد اللّه‌ بن سنان ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۸۶ ، حدیث ۱ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۶
۱۰. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۷ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۷ ، حدیث ۱۹۳۷ کلاهما عن عبد اللّه‌ بن مسکان ، بحار الأنوار ، جلد ۱۰۴ ، صفحه ۸۰ ، حدیث ۱۵ ، دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۶ سویق ، آرد گندم و جو بو داده است. توضیح بیشتر درباره سویق ، در ج۲ ، ص۳۷۵ آمده است.
۱۱. مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۴۲۵ ، حدیث ۱۴۵۲ ، بحار الأنوار ، جلد ۱۰۴ ، صفحه ۸۴ ، حدیث ۴۲ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۲
۱۲. الخصال ، صفحه ۴۴۳ ، حدیث ۳۵ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۴۰۰ ، حدیث ۱۳۶۴ ، روضه الواعظین ، صفحه ۳۴۱ ولیس فیه «وهو اُشنان» ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۹۶ ، حدیث ۱۲ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۹۲
۱۳. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۷۲، حدیث ۲ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱، صفحه ۳۹۹، حدیث ۱۳۵۸ ، بحار الأنوار، ج۶۶، ص۲۱۹، حدیث ۳ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۲۸
۱۴. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۷۲ ، حدیث ۱ عن داوود بن فرقد دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۰
۱۵. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۷۹ ، حدیث ۴ عن أبی عزیز المرادی ، الخصال ، صفحه ۶۳ ، حدیث ۹۱ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۰۳ ، حدیث ۱۶۰۱ کلاهما عن فضیل بن عثمان ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۰۲ ، حدیث ۹۵۲ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۳۷ ، حدیث ۶ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۸
۱۶. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۴ ، حدیث ۸ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۰۹ ، حدیث ۲۳۶ ، طبّ الأئمّه لابنی بسطام ، صفحه ۱۳۰ وفیه «المضاجعه» بدل «المباضعه» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۵ ، حدیث ۱۱ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۰
۱۷. مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۴۲۵ ، حدیث ۱۴۵۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۱۰ ، صفحه ۸۴ ، حدیث ۴۱ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۴
۱۸. الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۲۴ ، حدیث ۲ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۷۶ ، حدیث ۱۸۸۵ عن محمّد بن عمر بن أبی حسنه الجمّال ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۴۶ ، حدیث ۱۱ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۴
۱۹. مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۵۸ ، حدیث ۱۱۶۴ ، بحارالأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۹۰ ، حدیث ۲ ، دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۳۸ علاّمه مجلسی میگوید : در قاموس آمده است: حلیب ، یعنی شیر دوشیده شده ، یا شیری که هنوز مزه‌اش تغییر نیافته است. همچنین دیگرگون شدن آب کمر ، کنایه از عدم انعقاد نطفه فرزند از آن است.
۲۰. مستطرفات السرائر ، صفحه ۵۷ ، حدیث ۱۸ عن علیّ بن یقطین ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۱ ، حدیث ۱۲ دانشنامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۲

مطالب مشابه