آسم را با تغذیه کنترل کنید

آسم را با تغذیه کنترل کنید

نویسنده:آسیه محمد زاده*

اسم شامل تنگی نفس حمله ای همراه با خس خس سینه است و در اثر انقباض مجاری هوایی و یا تورم غشاء های مخاطی آنها ایجاد می شود. از میان بیماری های مزمن، آسم هفتمین بیماری شایع است که در دو سوم افراد، ارثی می باشد. علایم و عوارض آسم عبارتند از: دیسترس تنفسی، خس خس قابل شنیدن، افزایش ضربان قلب، سیانوز، کاهش فشار خون، اضطراب، ادم ریه، دهیدراتاسیون و سرفه خشک و سخت. در صورت عدم درمان آسم، این بیماری می تواند به آسم مقاوم تبدیل شود که فرد را نیازمند بستری شدن در بیمارستان کرده و زندگی وی را به خطر می اندازد.
توصیه های تغذیه ای
*از دریافت وعده های غذایی پر حجم اجتناب کنید. افزایش حجم معده می تواند باعث تشدید حملات آسم شود.
*به منظور رقیق شدن ترشحات، آب و مایعات بیشتری مصرف کنید.
*مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین های B6,A و روی را افزایش دهید.
*ویتامین C به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی نقش مهمی در بهبود عملکرد ریه ها دارد. بنابراین، مقادیر بیشتری کلم بروکلی، گریپ فروت، پرتقال، فلفل شیرین، کیوی، آب گوجه فرنگی و گل کلم مصرف کنید.
*برخی مواد غذایی از قبیل سیب، پیاز، مرکبات و توت ها به علت وجود ماده ای به نام کوئرستین، در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. سعی کنید در طول هفته ، پنج بار یا بیشتر از این مواد استفاده کنید.
*منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند مغزها را بیشتر مصرف کنید.
*در صورتی که مبتلا به آسم آلرژیک هستید، غذاهای آلرژیزا را حذف کنید. فقط ۴ درصد مبتلایان به آسم، دچار آلرژی غذایی هستند. غذاهایی که باید از رژیم غذایی این افراد ( البته بسته به اینکه به کدام یک حساس هستند) حذف شوند، عبارتند از: شیر، تخم مرغ، غذاهای دریایی و ماهی. بهتر است سولفیت ها نیز با احتیاط مصرف شوند. سالیسیلات ها به ندرت مشکل زا هستند، اما در ۲ درصد بیماران، آسم را تشدید می کنند.
*مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ مفید است. گردو و ماهی ازمنابع خوب این اسیدهای چرب می باشند. البته در صورت ابتلا به آلرژی غذایی به ماهی، مصرف ماهی باید از رژیم حذف شود.
*کافئین از طریق شل کردن ماهیچه ها، مجاری هوایی را باز می کند.
مصرف ۳-۲ لیوان چای در روز می تواند برای بزرگسالان مفید باشد.

پی‌نوشت‌ها:

* کارشناس ارشد تغذیه

منبع:دنیای تغذیه ش ۹۳

مطالب مشابه