احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): جایگاه اهل البیت علیهم السلام

احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): جایگاه اهل البیت علیهم السلام

حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:

نَحنُ وَسیلَتُهُ فی خَلقِهِ، وَ نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحَلُّ قُدسِهِ وَنَحنُ حُجَّتُهُ فی غَیبِهِ و نَحنُ وَرَثَهُ أنبیائهِ؛
ما وسیله ی تقرب به خدا در میان بندگان اوییم، ما بندگان ویژه و برگزیده ی او و جایگاه قدس الهی ایم، ما حجت خدا در غیب او و وارثان پیامبران اوییم.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211
شرح حدیث:

انسانهای پاک و متقی نزد خدا آبرو دارند.

می توان با «وسیله» قرار دادن آنان در درگاه خدا به حاجات رسید.

این نکته در آموزه های دینی ما «توسّل» نام دارد. خود خداوند در قرآن فرموده است که برای رسیدن به رحمت الهی در پی «وسیله» باشید.

اهل بیت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در علم و ایمان، در تقوا و فضیلت، در کرم و رأفت، در احسان و سخاوت از همه برترند. در میان بندگان خدا «وسیله» و راه رسیدن به رحمت الهی و قرب پروردگارند، از امتیازات و خصایص فراوانی برخوردارند، قدس و پاکی و عظمت پروردگار در وجود آنان تجسّم یافته است، آنان از سوی خدا «حجّت» معرفی شده اند و سند دین و برهان حق به شمار می روند.

خط طولانی معارف آسمانی که به دست پیامبران به بشر رسیده است، به آنان منتهی می شود و عترت پیامبر وارث فرهنگ انبیایی و نورانیّت راه خدایند.

وقتی فضایل و مناقب این خاندان را بشناسیم، این معرفت ما را به محبّت می رساند و محبت آنان ما را به همراهی و تبعیّت می کشاند. اگر خود آنان هم به بیان فضایل و ویژگیهای خود پرداخته اند، برای آن است که انسان این حجتهای خدایی را بشناسد و از علوم و کمالاتشان بهره برد.

باشد که ما نیز وارث مکارم و خوبیهای آنان باشیم!

منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه علیها السّلام)، جواد محدثی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید