فوائد پاپایا در سلامت

فوائد پاپایا در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

میوه‌ی پاپایا که توسط کریستف کلمب «میوه‌ی فرشتگان» نامگذاری شد، شیرین و گوشت‌دار بوده و طعم و مزه خوش مُشکبار مانند داشته که شبیه به طعم نوعی طالبی بنام ماسک ملون (muskmelon) (musk از واژه فارسی مُشک گرفته شده که به معنای خوشبو است) می‌باشد. اگر چه این گیاه در تمام طول سال میوه می‌دهد، اما پاپایا را عمدتاً در اوایل تابستان و پاییز مصرف می‌کنند، و همچنین این میوه از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است.

ذکر نکته‌ای مفید در مورد تغییر رنگ پاپایا
یک پاپایای رسیده نرم بوده و رنگ پوست آن زرد مایل به نارنجی است. این میوه حاوی آنزیمهای مفیدی برای بدن انسان می‌باشد، هرچند، هنگامی که این میوه می‌رسد، این آنزیمها از میان می‌روند. بنابراین، به منظور برخورداری از فوائد آن در سلامت، این میوه را هنگامی که هنوز سبز است، بچینید.
منشاء میوه‌ی پاپایا
گیاه پاپایا با نام علمی کاریسا پاپایا (Carica papaya)، در اصل از مناطق گرمسیری امریکا سرچشمه می‌گیرد. این میوه نخستین بار در مکزیک کشت می‌شد، و اکنون، کشت آن تقریباً در تمامی مناطق گرمسیری جهان انجام می‌شود. در عرض سه سال از کشت و زرع آن، این گیاه شروع به میوه دادن می‌کند. به دلیل آنکه نسبت به آب و هوای سرد مقاومت آن کم و یا در حد صفر است، از اینرو بیشتر در مناطق گرمسیری پرورش داده می‌شود.

فوائد باور نکردنی آنزیم‌های موجود در پاپایا
پاپائین (papain ) و کیموپاپائین (chymopapain) دو آنزیم مهم پاپایا می‌باشند، که از میان این دو پاپائین نسبتاً فراوان‌تر و فعال‌تر می‌باشد. این آنزیم‌ها به هضم پروتئین در بدن کمک کرده و به درمان ورم یا اِدم، التهاب، و زخم کمک می‌نمایند. این آنزیمها همچنین از تغییر شکل اسکار قرنیه جلوگیری کرده و به درمان نیش حشرات کمک می‌کنند.
کمک پاپایا به درمان آرتروز
مواد مغذی آنتی اکسیدانی در پاپایا، مانند ویتامین C، ویتامین E، و بتا کاروتن به کاهش علائم التهابی کمک می‌کنند، و به همین دلیل است که این میوه برای افرادی که از بیماری‌های آرتروز، آرتریت روماتوئید، و حتی آسم رنج می‌برند، مفید می‌باشد.
فوائد دانه‌های پایاپا در سلامت
دانه‌های پاپایا می‌توانند به جلوگیری از عفونتهای اشریشیا کلی (E. coli)، سالمونلا و استاف، و بیماریهای خاص کلیوی کمک ‌کنند. معروف است که عصاره‌ی بدست آمده از دانه‌های پاپایا به سم زدایی کبد و از بین رفتن انگل‌های روده‌ای کمک می‌کند.
فوائد پاپایا در کمک به هضم و مسائل مربوط به
با توجه به اینکه پاپایا سرشار از فیبر خوراکی است، از آن به عنوان درمانی طبیعی جهت مشکلات معمول گوارشی مانند یبوست بهره می‌برند. مواد تشکیل دهنده فعال موجود در این میوه به خلاص شدن از شر سموم بدن، از جمله دستگاه گوارش کمک می‌کنند. دیگر فوائد آن در سلامت شامل کنترل تهوع، و ایجاد اثری مقوی در معده و روده می‌باشد.

فوائد پاپایا برای سرطان
مصرف منظم پاپایا به لطف محتوای فولات، ویتامین C، بتا کاروتن، ویتامین E موجود در آن و همچنین سرشار بودن آن از ویتامین Aممکن است به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کرده و به جلوگیری از مشکلات ریوی کمک نماید. افرادی که مستعد ابتلا به سرطان ریه می‌باشند، بایستی افزودن این میوه را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشند. آقایانی که پاپایا را همراه با چای سبز مصرف می‌نمایند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها کمتر از مردان دیگر خواهد بود.
همکاری پاپایا در مبارزه با کلسترول
پاپایا با پایین آوردن سطوح کلسترول و جلوگیری از عوارضی، مانند آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی به بدن کمک می‌کند. یکی از علل عمده سکته، اکسیداسیون کلسترول می‌باشد. هنگامی که کلسترول اکسید می‌شود، در دیواره‌های رگ‌های خونی بدن شروع به تجمع می‌کند. این تجمع می‌تواند پلاک‌هایی را تشکیل دهد که می‌توانند مانع از رسیدن خون به مغز شده و موجب سکته مغزی گردد. پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول کمک کند.
نقش پاپایا در درمان عفونت
عفونت‌های روده بزرگ را می‌توان با نوشیدن آب میوه پاپایا مورد نظارت قرار داد. مواد مغذی موجود در این میوه، مانند ویتامین C و ویتامین A، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بیماری‌ها و عفونت‌های راجعه، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را دور نگاه می‌دارند. به طور کلی، پاپایا به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
اهمیت پاپایا در ناتوانی جنسی مردان
پاپایا حاوی آنزیم ال ـ آرژینین بوده، که به درمان بیماری ناتوانی جنسی مردان (erectile dysfunction) کمک می‌کند. و توانایی بدن در تولید اکسید نیتریک، که باعث تحریک نعوظ می‌شود را افزایش می‌دهد. اکسید نیتریک یک ماده‌ی شیمیایی است که به عنوان پاسخ به محرک‌های جنسی در بدن منتشر شده، که باعث شل شدن عضلات آلت تناسلی که به طور معمول منقبض شده‌اند، گشته، و رگهای خونی در آلت تناسلی مرد را گشاد ساخته، که باعث افزایش گردش خون و موجب نعوظ می‌گردد.
فوائد پاپایا در اختلالات وابسته به سن
دژنراسیون ماکولا یک بیماری وابسته به سن بوده و عامل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن به حساب می‌آید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اضافه نمودن پاپایا به رژیم غذایی خود ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌های چشمی کمک کند.

سلب مسئولیت
اگر چه بسیاری از شواهد نامعتبر، پاپایا را ضد درمان مشکلات مربوط به سلامتی مانند مواردی که در بالا ذکر شد، می‌دانند، اما این گفته‌ها فاقد شواهد آزمایشی بالینی کافی و یا سازمان یافته و یا توصیه‌های مربوطه است. با این حال، اطلاعات ارائه شده در بالا را نبایستی جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص نمود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید