رازهای شادی و آرامش در زندگی

رازهای شادی و آرامش در زندگی

اشاره
در دنیای پر اضطراب امروز ، آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند اما برای رسیدن به آن تنها آرزو کافی نیست ، بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد . آنچه در پی می آید برخی تکنیکهای روان شناختی است . که ضمن کمک به رفع تشویش و نگرانی ، آرامش و نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد .

راز اول : با خدا ارتباط برقرار کنید
حداقل نیاز انسان به روح خدایی ، مانند احتیاج نوزاد به مادر است . به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به هوا و غذا نیاز مند است ، روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است . آرامش جان ، زمینی حاصل خیز است که دانه های «خواست و نیاز» در آن به خوبی می روید . نیازهای به حق را ، در یاد خداوند که آرامش جان و قلب است بکارید ، تا به خوبی تحقق یابند . خداوند همراه کسی است که او همراه خداوند باشد با توجه به خداوند و خواندن نامهای او همراهی و پیشتیبانی خدا را به سوی خود جلب کنید . پس به خداوند توجه کنید تا الهی شوید . به خدا توکل کنید هرچه ارتباط شما با خدا، این نیروی عظیم و خرد لایتناهی ، بیشتر شود ، آرامش و نشاط بیشتری را درخود تجربه می کنید و هرچه ارتباط شما با خدا محدود تر شود ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می شود . خداوند فرموده است اگر مرا یاری کنید شما را یاری می کنم و قدمهایتان را استوار می گردانم یا خدا بودن یعنی بر اساس قوانین الهی رفتار کردن، گناه نکردن ، کمک به دیگران ، نرنجاندن دیگران ، احترام به والدین و در واقع یار خدا بودن همان یاری کردن به خود است .

راز دوم : از آنچه هستید راضی باشید .
بدن وسیله زندگی است نه جوهر آن . آن قدر که ما انسان ها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم یک درخت با تنه اش مشخص نمی شود . تجربیات ما باید مثل درخت به ما شکل بدهد ولی این کار را نمی کند فقط جوهره وجودمان است که با شرایط محیط از بین نمی رود ، شکسته نمی شود و یا در معرض دید و بررسی دیگران قرار نمی گیرد . وجود داشتن پر معنا و پر مفهوم است من وجود دارم ، من هستم ، من اینجا هستم ، من در حال شدن هست ، تنها من هستم که زندگی را می سازم و هرکدام از ما انسان ها در این دنیا مأموریتی خاص داریم . با کمک به دیگران و مهرورزی به آنان باعث تکامل روحمان می شویم . رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار کردن است و زندگی ما به منزله یک سفر است و هدف نیست . منظور از بیداری فعال شدن در همه ابعاد وجود و همه زوایای زندگی است . مانند بیداری جسمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و … خلاصه در یک کلام بیداری الهی .

راز سوم : مثبت فکر کردن
یاد بگیرید که احساس هایتان را از طریق افکار مثبت مهار کنید و به دقت افکارتان را زیر نظر بگیرید و هنگامی که یک فکر منفی هجوم می آورد ، خودتان را وارسی و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید . ذهن مثبت اوضاع مثبت را به خود جلب می کند به خاطر داشته باشید که عالم به نیات ما پاسخ می دهد .
افکار و عقاید ما به صورت انرژی از وجودمان ساطع می شود و به جهان بیرون راه می یابد . و محیط سعی می کند آنچه را می خواهیم به ما هدیه کند . راز توفیق آن است که میزان انرژی خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم تو برای خود و دیگران همیشه بهترینها را بخواهیم چرا که حتی اگر در مورد دیگران نیت بد و منفی داشته باشیم آثار مخرب آن گربانگیر خودمان می شود . چه زیباست که بهترین نیابت و آرزوها و افکار را برای خود و دیگران داشته باشیم تا به اوج آرامش و شادی برسیم .

راز چهارم : بر آرامش درونی تمرکز کنید
در دل توفان هم آرامش ، نهفته است . مهم نیست که در هر زمانی از روز چه اتفاقی بیفتد . هرچه مسایل به نظر مشکل و پر درد سر بیایند و هر چه قدر که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد ، انجام دهیم باید فقط به خلوتگاه درون خویش برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم . برای دسترسی به خلوتگاه درونی چشمهایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور کنید . این فضا جایی است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد. به آن جا بروید و از دور دست استاد معنویتان از راه می رسد در گوشتان زمزمه می کند ؛ هرجا می توانید خوبی کنید در هر چه می توانید به هر شکل که می توانید هر وقت که می توانید به همه اشخاصی که می توانید و تا زمانی که می توانید نور سفیدی فضای دلتان را آرام می کند سپس بر این آرامش حاصل شده تمرکز کنید .

راز پنجم : قضاوت خود را به تأخیر بیندازید .
در این جهان ، هیچ حادثه ای بر حسب تصادف اتفاق نمی افتد و در همه وقایعی که روی می دهند لطف تو رحمت الهی نهفته است . تمام حوادث برای ما پیامهایی دارند که سبب تکامل روحمان می شوند . مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید متوجه نشوید . زیرا بسیاری از این وقایع ، فرا سوی درک ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حکمت خداوند با هوش محدودمان ، مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است . همچنین در ذهن الهی ، از دست دادنی ای وجود ندارد و اگر شما به ظاهر چیزی را از دست می دهید، معادل آن شی و یا حتی بالاتر از آن را به دست خواهید آورد . و تمام این اشیاء وسیله ای برای تکامل و زیبایی شما هستند . بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب ، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد . ساقی هر چه ریزد لطف اوست .

راز ششم : صفتهای مثبت خود را افزایش دهید .
از غیبت ، تهمت و صفتهای نسنجیده درباره افراد یا حوادث، حسادت ، کینه ، دروغ ، جرو بحث کردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز کنید ؛ زیرا کسی که با انجام دادن این گونه اعمال تراکمی ، از نیروهای منفی غذاب می کشد، خودتان هستید زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنید تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می آورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی ما می شوند . هنگامی که وضو می گیرید الکتریسته های ساکن را به سطح بدن خود می آورید . آب نیز رسانا است و شما امواج الفا امواج آرامش بخش تولید می کنید با کشیدن مسح سر این امواج را به کورتکس مغز انتقال می دهید و باعث می شوید که ناحیه شلوغ ذهن آرام گیرد . با مسح پا امواج آلفا را در اندامهای پائینی سرعت می بخشید . بیشترین منطقه ای که در کره زمین امواج آلفا دارد ، کعبه است زمانی که شما نماز می خوانید و در جهت خانه خدا قرار می گیرد و هفت قسمت بدن شما با زمین تماس پیدا می کند ، امواجی را دریافت می کنید ، که باعث آرامش شما می شوند ، برای افزایش نیروهای مثبت خود می توانید در یک وان حمام ، پر از آب و نمک به مدت بیست دقیقه قرار بگیرید . در بطری های رنگی آب خوراکی بریزید و به مدت دو ساعت در معرض نور شدید آقتاب قرار دهید ، سپس آنها را در یخچال بگذارید و در موقع لزوم بنوشید . بدون کفش و جوراب روی چمن راه بروید زیرا طبیعت منبع انرژی نیروهای مثبت است .

راز هفتم : به دستورات اخلاقی احترام بگذارید .
از کنجکاوی کردن در زندگی دیگران دوری کنید از خواندن نامه های شخصی و دفتر خاطرات محرمانه دیگران و گوش دادن به مکالمات خصوصی آنها اجتناب کنید . بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد هر مکانی نشوید سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید . تلاش نکنید که به زور افکار و عقاید دیگران را تغییر دهید ؛ زیرا در صورت رعایت نکردن این دستورات آرامش خود برهم می زنید . به پدر و مادر خود نیکی کنید با آنان با صدای بلند صحبت نکنید .
بتی جی ایدی می گوید : از زمانی که شما به درگاه خداوند دعا می کنید این دعاها به صورت شعاع های نورانی به طرف آسمان بالا می روند . و فرشته ها برای اجابت به زمین می آیند و لی در میان این شعاعهای نورانی ، یکی از همه فوق العاده قطور تر و نورانی تر است و فرشتگان به محض مشاهده آن سریع به آن رسیدگی می کنند . این پرتو قدرتمند و خیره کننده ، مربوط به دعای پدر و مادر در حق شماست دعای مادرخالصانه ترین دعاهاست . چه زیباست به والدین خود از صمیم قلب احترام بگذارید و نیازهای آنان را تأمین کنید زیرا که مهر و نیکی به آنان سبب آرامش و نشاط در شما می شود .

راز هشتم : حس ها را از یکدیگر جدا کنید .
اغلب ما به این مسئله توجه چندانی نداشته ایم که حواس پنجگانه خود را از یکدیگر تفکیک و آنها را به صورت مجزا از یکدیگر حس کنیم ، ذهنتان را برای بالا بردن آگاهی حسی ، پژوهش دهید امروز بر بینایی تمرکز کنید ، فردا بر مزه ، روز بعد بر بویایی و … مثلاً زمانی که در حال دوش گرفتن در حمام هستید قطرات آب را روی بدن خود احساس کنید و از اینکه باعث تمیزی و آرامش شما می شود ، لذت ببرید . موقعی که در حال غذا خوردن هستید فقط به طمع و مزه غذا تمرکز کنید . وقتی در حال ریختن چای در استکان هستید به صدای ریزش آن گوش دهید به این ترتیب شروع به جدا کردن تجربیات حسی تان از یکدیگر کنید و از هر کدام لذت ببرید.

راز نهم : دید جدیدی پیدا کنید .
پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامی که از زوایه ای خاص به آنها نگاه می کنید ، درخشش و زیبایی بی نظیری دارند . خیلی از مسائل در زندگی هنگامی ارزش خود را نشان می دهند، که از زاویه درست دیده شوند . ولی نگرش های مشابه و کلیشه ای ، دیدن این زیبایی ها را مشکل می سازد . اگر به هر مسئله ای از زاویه ای درست نگاه کنید در آن چیزهای با شکوه و زیبایی خواهید دید . سعی کنید همه چیز و همه کس را با چشمهای تازه ای ببینید که از طریق عادت تیره و تار نشده اند با این روش شما می توانید ثروتهای نامحدودی را کشف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه کنید هر شخص یا هر شی ء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.

راز دهم : وسایل اضافی را از محیط زندگیتان خارج کنید.
اشیاء درون خانه تان را لمس کنید و از خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم ؟ کتابها را از درون قفسه بیرون بیاورید و ببینید آیا دوباره قصد خواندن این کتابها را دارید هر شی یادگاری را بررسی کنید و از خودتان بپرسید آیا هنوز لحظه ای را که این شی به یادم می آورد برایم مهم و با ارزش هستند ؟ لباسهایتان را باز کنید و توجه کنید که آیا به تمام این لباسها احتیاج دارید و از آخرین باری که آنها را پوشیده اید چه قدر زمان می گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آنها دارید ؟ بعد از این بررسی کامل که به عمل می آورید تمام وسایل و لباسهای اضافی تان را به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج کنید ؛ زیرا که هر شی انرژی خودش را دارد و اگر به کار نرود در خانه به آب راکد تبدیل می شود همچنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ها می گردند پس مراقب باشید و بگذارید انرژی آزادانه جریان یابد و آب جاری گردد. اگر کهنه ای را نگه دارید تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابند . پس برای چرخش انرژی و پیشرفت در زندگی تان وسایلی را که احتیاج ندارید از محیط خارج سازید .

منابع:

قرآن کریم
نهج البلاغه
محمد تقی فلسفی ، «اخلاق»
دیل کارنگی : «آیین زندگی»
مرتضی مجتهدی : «اسرار موفقیت»
جعفر سبحانی : «رمز پیروزی مردان بزرگ»
دار الحدیث : «حدیث زندگی»
ساموئل اسمایلز : «اعتماد به نفس»
امانوئل کانت : «تعلیم و تربیت»
پاول ویلسون «کتاب کوچک آرامش»
هربرت بنس «آرامش بیکران»
منبع: فصلنامه ی یادگاران ماندگار 13

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید