ارزش‌های غذایی بادام زمینی

ارزش‌های غذایی بادام زمینی

منبع: راسخون

این مقاله بر ارزش غذایی بادام زمینی و فواید سلامتی مختلف مرتبط با آن تمرکز کرده است. بادام‌های زمینی می‌توانند به صورت خام سرخ شده و یا جوشانده شده خورده شوند. ارزش غذایی بادام زمینی چیزی است که آن را خیلی خاص ساخته است. آنها پر از پروتئین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
بادام زمینی‌ها هم چنین به طور عمده اشاره می‌کنند که آنها آجیل‌های حقیقی مثل بادام و غیره نیستند. آنها در واقع بنشن‌هایی نظیر لوبیای سیاه و یا عدس هستند. علاوه بر این که به بادام زمینی مشهور هستند، این آجیل‌ها هم چنین با نام‌های دیگری نیز چون آجیل میمون، آجیل زمینی و غیره شناخته می‌شوند. بادام زمینی در آمریکا بسیار محبوب است و در واقع این بنشن به روش‌های مختلف و متفاوت مثل شکل ساده نمک زده شده، شکل سرخ شده، در اسنک‌های کوکتل، به شکل کره‌‌ی بادام زمینی و غیره مصرف می‌شود. حتی برخی افراد بادام‌های زمینی‌های پوست دار را با کمی نمک می‌جوشانند و سپس وقتی می‌خواهند آنها را بخورند پوست‌شان را می‌کنند. یک پاد بادام زمینی شامل دو یا سه هسته است که با مقادیری از ارزش‌های غذایی بارگذاری شده‌ است. بیایید نگاهی به برخی از ارزش‌های غذایی بادام زمینی بیندازیم.
ارزش‌های غذایی بادام زمینی :
ارزش‌های غذایی بادام زمینی به ما کمک خواهد کرد تا درک کنیم این هسته‌های کوچک واقعاً چقدر مغذی هستند. جدول زیر ارزش‌های غذایی بادام زمینی را برای یک فنجان بادام زمینی به وزن ۱۴۵ گرم بیان می‌کند.

 

ماده مغذی

ارزش غذایی

پروتئین

۷ر۳۷ گرم

کربو هیدراتها

۵۰ر۲۳ گرم

خاکستر

۴ر۳ گرم

آب

۵ر۹ گرم

چربی‌

۹ر۷۱ گرم

کالری

۳۴۶۷ کیلو ژول

فیبر رژیمی

۴ر۱۲ گرم

کلسیم

۱۳۴ میلی گرم

آهن

۷ر۶ میلی گرم

منیزیم

۲۴۵ میلی گرم

فسفر

۵۴۹ میلی گرم

پتاسیم

۳۰ر۱ میلی گرم

منگنز

۸ر۲ میلی گرم

سدیم

۵۷ر۲۶ میلی گرم

فواید غذایی بادام زمینی :
تأمین کننده‌ی پروتئین :
از جدول بالا، ما به این نتیجه می‌رسیم که بادام زمینی‌ها پروتئین کامل و با کیفیت بالا را به وفور دارند. آنها از ۲۵ درصد پروتئین تشکیل یافته‌اند و از بیشتر آجیل‌ها و بنشن‌ها پروتئین زیادی دارند. پروتئین بلوک سازنده‌ی بدن است و برای متابولیسم بدن و ساختن سلولهای بدن الزامی و مورد نیاز است. گیاه خواران و کودکان به پروتئین بالایی در رژیم غذایی خود نیازمند هستند در نتیجه برای چنین افرادی بادام زمینی‌ها، منابع خوبی از پروتئین هستند. علاوه بر این، به کسانی که تحت رژیم لاغری هستند بادام زمینی داده می‌شود تا ماهیچه سازی کنند.
کاهش دهنده‌ی کلسترول خون :
بادام زمینی‌ها نه تنها عاری از کلسترول هستند بلکه هم چنین شامل چربی‌های تک اشباعی و چند اشباعی مفید هستند که مشهور هستند به این که سطوح کلسترول خون را کاهش دهند. علاوه بر این، مقدار فیتوسترول موجود در بادام زمینی‌ها، به پایین آوردن مقدار کلسترول بد در بدن کمک می‌کند. سطوح پایین کلسترول بد در بدن، خطر بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را که به خاطر انسداد عروقی و شریانی رخ می‌دهند، کاهش خواهد داد.
آنتی اکسیدان‌ها :
بادام زمینی‌ها به داشتن غلظت‌های بالایی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنولیکی مشهور هستند که با کاهش تولید نیترو سامین‌های سرطان زا و مضر، با کاهش خطر سرطان شکم مرتبط هستند. آنتی اکسیدان پلی فنولی دیگری به نام رسوراترول در بادام زمینی‌ها موجود است که به داشتن خواص مقابله با سرطان مشهور است. آن هم چنین توانایی مقابله با بیماری‌های عصبی فاسد کننده، عفونت‌های ویروسی و قارچی و بیماری آلزایمر را دارد. هم چنین ویتامین E موجود در بادام زمینی‌ها خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد که برای از بین بردن رادیکالهای آزاد مفید است که در غیر این صورت به غشاهای سلولی صدمه و آسیب خواهد زد.
تأمین کننده‌ی مواد معدنی :
بادام زمینی‌ها سرشار از مواد معدنی ضروری مختلفی نظیر مس، منیزیم، روی و فسفر هستند. بدن به علت اهداف مختلفی در بدنمان به این مواد معدنی نیازمند است. در واقع، برخی از این مواد معدنی حتی به حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.
ویتامین‌ها :
ویتامین‌ها برای رشد و گسترش سلولها و بافت‌های بدن مهم هستند. آنها به عملکرد روان بدن و هم چنین منظم کردن متابولیسم بدن کمک می‌کنند. آنها هم چنین نقش‌های متفاوتی در مقابله با عفونت‌ها، شکل گیری بافت و استخوان دارند. چون بادام زمینی‌ها اسید فولیک بالایی دارند، زنان بارداری که آنها را مصرف کنند خطر تولدهای ناقص و دیگر بیماری‌های مربوط به کم خونی را کاهش خواهند داد. دیده شده که مقدار ویتامین B3 (نیاسین) موجود در بادام زمینی‌ها سطوح تری گلیسرید را در خون کاهش خواهد داد. علاوه بر این، این ویتامین نیاسین به کاستن خطر بیماری آلزایمر و دیگر مشکلات مربوط به سن معروف است.
کربو هیدرات‌ها :
بادام زمینی‌ها مشهور هستند به این که شاخص گلیسیمیک پایینی دارند به همین خاطر سطح قند به طور سریع افزایش نمی‌یابد. کربو هیدرات‌هایی که به طور سریع هضم می‌شوند موجب افزایش سریع سطح قند خون می‌شوند. این کربو هیدراتها به عنوان کربو هیدراتهای بد عنوان می‌شوند و با شاخص گلیسیمیک بالا مرتبط هستند. اما بادام زمینی‌ها شامل کربو هیدرات‌های خوب با شاخص گلیسیمیک پایین هستند. به خاطر توانایی حفظ پایداری سطوح قند خون، بادام زمینی‌ها برای افراد دیابتی و مقاوم به انسولین مفید هستند.
مقدار چربی و کالری :
در حدود ۲۲ درصد کالری موجود در بادام زمینی‌ها با مقدار چربی مرتبط هستند اما این چربی همان طور که ما قبلاً دیدیم اکثراً چربی‌های تک اشباعی است. دیده شده افرادی که از بادام زمینی به عنوان میان وعده استفاده می‌کنند در طول روز احساس سیری بیشتری می‌کنند و پر خوری نمی‌کنند. این به این دلیل است که خوردن یک مشت بادم زمینی احساس سیری را منتقل می‌کند. اما فرد نباید بادام زمینی‌های نمک دار را مصرف بکند چون فقط مقدار نمک غیر ضروری را به بدن اضافه می‌کنند. هم چنین به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از یک مشت بادام زمینی در روز می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. بنابراین بهتر است که از پر خوری بادام زمینی اجتناب بکنید. بهتر است که به مصرف کم چند بار در هفته بسنده بکنید.
می‌توان بادام زمینی پوست کنده شده را یا به صورت فله‌ای و یا به صورت بسته بندی شده خریداری کرد. برای خرید بادام زمینی‌های تازه باید به سراغ انبارهای با تهویه خوب رفت. اگر هر گونه آسیب حشره و یا مقدار رطوبتی در بادام زمینی‌ها وجود داشت نباید آنها را بخرید. هنگام خرید بادام زمینی‌های پوست کنده شده هسته‌ها را تکان دهید تا کیفیت بنشن را تست کنید. اگر پاد تق تق کرد نباید آنها را بخرید چون هسته‌ها خشک شده‌اند.
مصرف منظم بادام زمینی‌ها شما را قادر خواهد ساخت تا بیشترین ارزش غذایی بادام زمینی را به دست آورید. هم چنین به خاطر داشته باشید افراد با مشکل کیسه صفرا و کلیه، باید از خوردن این بنشن اجتناب بکنند. افراد با بیماری‌های مختلف ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنند و چراغ سبز مصرف بادام زمینی را به دست آورند.

مطالب مشابه