آیا پای مرغ ارزش غذایی دارد؟

آیا پای مرغ ارزش غذایی دارد؟

چی؟!پای مرغ؟! منم میخوام!
بله، پای مرغ ارزش غذایی بسیار بالایی دارد چرا که دارای مقادیر زیاد پروتیین، انواع ویتامین و مواد معدنی است. بهبود سلامت پوست، تسکین آرتروز و ورم مفاصل، و کمک به تحرک مفاصل برخی از خواص درمانی معروف پای مرغ در بین مردم است.
آیا می دانید:
اضافه کردن پای مرغ به سوپ راهی ساده برای بدست آوردن فواید غذایی فراوان پای مرغ است.
وقتی داریم برای غذایمان گوشت مرغ تازه می‌خریم، خریدن پای مرغ حتی به ذهنمان هم خطور نمی‌کند. اغلب ترجیح می‌دهیم سینه‌ی مرغ یا گوشت پشت بازوی آن را بخریم چرا که این قسمت‌ها گوشت زیادی به خود دارند. پای مرغ چون هیچ ماهیچه‌ای بر روی خود ندارد کمترین محبوبیت را دارد. درست مثل استخوان‌ها و پوست مرغ. پس تعجبی هم ندارد که وقتی با مرغ غذا می‌پزند به پای مرغ را توجهی نکنند. اگرچه استفاده از پای مرغ برای مصارف آشپزی بسیار محدود است، واقعیت این است که پاهای مرغ منابغ بسیار غنی مواد غذایی هستند. این مقاله بیش از پیش به شرح و بست ارزش غذایی پای مرغ میپردازد.

مواد غذایی موجود در پای مرغ

مواد مغذی

موجود در پای مرغ جوشانده شده (۱۰۰ گرم)

به درصد

ویتامین A

 ۱۰۰ واحد

۲%

ویتامین E

 ۰.۳ میلی‌گرم

۱%

تیامین

 ۰.۱ میلی‌گرم

۴%

نیاسین

 ۰.۴ میلی‌گرم

۲%

ریبوفلاوین

 ۰.۲ میلی‌گرم

۱۲%

فولات

 ۸۶ میکروگرم

۲۱%

ویتامین B12

 ۰.۵  میکروگرم

۸%

فسفر

 ۸۳ میلی‌گرم

۸%

سلنیم

 ۳.۶ میکروگرم

۵%

کلسیم

 ۸۸ میلی‌گرم

۹%

آهن

 ۰.۹ میلی‌گرم

۵%

پتاسیم

 ۳۱ میلی‌گرم

۱%

مس

 ۰.۱ میلی‌گرم

۵%

منابع: USDA

سرشا ر از کلاژن
پای مرغ منبع بسیار عالی و غنی کلاژن و ساختارهای پروتئینی حاوی فیبر است که در استحکام و انعطاف پذیری پوست بدن نقش دارند. کلاژن عنصر بسیار مهمی است در ساختار پوست که از اپیدرم یعنی همان سطح رویی پوست محافظت میکند. کلاژن اپیدرم را نگه‌میدارد و نمی‌گذارد اپیدرم فروبریزد و در ماهیچه‌ها و استخوان‌ها فرو بپاشد. به طور حتم اضافه کردن غذاهای سرشار از کلاژن مثل پای مرغ به رژیم غذایی پوست را مقاوم‌تر می‌کند و ظاهر جوان‌تر و زیباتری به آن می‌دهد. شکی نیست که کلاژن موجود در مرغ بروز چین و چروک و خطوط عمیق چهره را به تاخیر میاندازد و حتی از آن پیشگیری می‌کند.

منبعی سرشار از غضروف
پایی مرغ همچنین غنی از کلسیوم، پروتئین، و غضروف است که به ساخت غضروف در مفاصل کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید پزشکان برای کاهش درد مبتلایان به ورم مفاصل برایشان مکمل‌های حاوی کلاژن تجویز می‌کنند. چرا که کلاژن ماده‌ی اصلی سازنده‌ی غضروف است . غضروف بافت نرم سفیدی است که انتهای استخوان‌ها را در مفاصل پوشش می‌دهد. ورم مفاصل با بالا رفتن سن و پیری غضروف‌ها در ارتباط است و به همین دلیل وارد کردن کلاژن به مکمل‌های غذایی به بازسازی غضروف مفاصل کمک می‌کند. البته کار درست‌تر دریافت کلاژن با مصرف منبغ طبیعی و غنی آن یعنی همان پای مرغ است. بنابراین اضافه کردن پای مرغ به رژیم غذایی کار ساده‌ای است که مواد غذایی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و مفاصل را سالم نگه‌می‌دارد و در نتیجه حرکت مفاصل را بهبود می‌بخشد.

پروتئین‌ها
پای مرغ سرشار از پروتئین‌های ماهیچه ساز است. هر ۱۰۰ گرم پای مرغ ۱۹.۴ گرم پروتئین دارد که ۳۹% از نیاز روزانه‌ی بدن انسان به پروتئین را فراهم می‌کند که خود میزان قابل توجهی است. اگر دوست دارید ماهیچه‌ای بشوید ورزش روزانه و مصرف پای مرغ در رژیم غذایی همان چیزی است که دنبالش هستید.

ریبوفلاوین (ویتامین B2)
هر ۱۰۰ گرم پای مرغ ۰.۲ میلیگرم از ریبوفلاوین مورد نیاز بدن (برابر با ۱۲% در روز) را تامین می‌کند. ویتامین B2 علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، برای شکل گیری گلبول‌های قرمز جدید و سوخت و ساز چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، و پروتئین‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی مصرفی بدن مفید است.

فولات (ویتامین B9)
فولات که برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز همان انرژی مصرفی بدن نیاز است نیز به میزان قابل توجهی در پای مرغ موجود است. فقظ ۱۰۰ گرم پای مرغ میل کنید و ۸۶ میکروگرم از فولات مورد نیاز که برابر با %۲۱ نیاز روزانه است را دریافت کنید.

ویتامین B12
هر ۱۰۰ گرم پای مرغ آب پز شده ۸% از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین می‌کند. بدن ما در طول روز به حدود ۰.۵ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد و در صورت کمبود دچار کمخونی و خستگی مفرد می‌شود.

فسفر
پای آب پز شده‌ی مرغ را از دست ندهید چرا که حاوی تراکم‌های بالایی از فسفر است. یک وعده‌ی ۱۰۰ گرمی فسفر شامل ۸۳ میلی‌گرم فسفر می‌شود، که ۸% از نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می‌کند.

سلنیوم
سلنیوم ماده‌ای معدنی و دارای آنتی اکسیدان‌ها است که در پای مرغ آب‌پز شده وجود دارد. فقط ۱۰۰ گرم پای مرغ آب پز شده به رژیم غذایی خود اضافه کنید و حدود ۳.۶ میکروگرم سلنیوم برابر با ۵% نیاز روزانه بدن خود را دریافت کنید.

کلسیوم
پای مرغ حاوی مقادیر بالای کلسیوم دوست صمیمی استخوان‌ها است. یک وعده ی ۱۰۰ گرمی پای مرغ دارای ۸۸ میلی‌گرم کلسیوم برابر با ۹% نیاز روزانه است. از آنچه گفته شد معلوم می‌شود که خوردن پای مرغ آب پز شده مناسب کسانی است که می‌خواهند استخوان‌هایی محکم و پرقدرت داشته باشند.

آهن
خوردن ۱۰۰ گرم پای مرغ آب پز شده ۰.۹ میلی‌گرم برابر با ۵% از آهن مورد نیاز بدن شما تامین می‌کند. وجود آهن در غذا برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم ضروری است. بعلاوه، آهن باید به مقدار کافی در بدن موجود باشد چرا که مسئولیت حمل اکسیژن را در گلبول‌ها برعهده می‌گیرند.

نتایج پژوهش‌ها
پژوهشی که چند دهه پیش بوسیله‌ی دکتر هری رابرتسون صورت گرفت نشان داد که پای مرغ وسیله‌ای موثر در درمان و بازسازی عصب‌ها است. آماده سازی پای مرغ در پودر نشان داد که پای مرغ نه تنها می‌تواند استخوان‌ها یا ماهیچه‌ها را بازسازی کند بلکه در بازسازی عصب‌ها نیز نقش موثری ایفا می‌کند. ممکن است با استفاده از همین قابلیت بازسازی بتوان جراحت‌های ستون فقرات را بهبود بخشید. دکتر هری رابرتسون ادعا می‌کند با مشتقاتی که از پای مرغ بدست می‌آید همچنین می‌توان سوختگی‌ها، آکنه، قانقاریا، زخم معده و زخم جای گلوله را بهیود بخشید. با وجود این سازمان غذا و دارو از وضعیت بهداشتی و روش‌های آزمایشی به کار رفته در این تحقیق رضایت چندانی نداشت. پیش از عرضه‌ی هرگونه مکمل غذایی برای بیماری‌های گوناگون به تحقیقات جامع و شاملی نیاز است که اثر آن را تایید کند.
قبل از پختن پای مرغ حتما ناخن‌ها را با چاقوی تیزی از سر پنجه‌ها جدا کنید. رعایت بهداشت در تهیه و پخت غذا اهمیت بسیاری در پیشگیری از بیماری‌ها دارد. همچنین باید پای مرغ را خوب با آب بشویید و سپس به مدت یک دقیقه در آب در حال جوش بیندازید. و در ادامه آن را در آب یخ قرار دهید. پس از این مرحله پوسته ی زرد آن را جدا کنید. در مجموع جدا کردن و گرفتن سر پنجهها پیش از پخت ضروری و حائز اهمیت است.

مطالب مشابه