سخنرانی امام حسین (ع)

سخنرانی امام حسین (ع)

سال 58 (یا 59) هجرت بود، معاویه بر سراسر نقاط اسلامی حکومت می کرد، و برای برقراری سلطنتش به بزرگترین ظلمها و کشتار شیعیان دست زد، و جلادانش دهها هزار از شیعیان و حامیان علی (ع) را کشتند، حتی از مردم برای ولایت عهدی پسرش یزید، بیعت گرفت ، و بسیاری را برای این موضوع ، کشت و تهدید به خطر کرد. سرور آزادگان امام حسین (ع) هر گز قبول اطاعت از معاویه نکرد و در هر فرصتی مردم را بر ضد دستگاه طاغوتی او می شورانید، امام حسین (ع) حتی در مراسم حج ، مردم را جمع کرد و سخنرانی نمود و معاویه را طاغوت زمان خواند و مساءله رهبری صحیح را مطرح کرد که متن تاریخی این جریان از این قرار است : دو سال (و بنقلی یکسال) قبل از مرگ معاویه ، امام حسین (ع) در مراسم حج شرکت نمود، افرادی مثل عبدالله بن عباس و عبد الله بن جعفر همراه آن حضرت بودند، امام حسین (ع) اعلام کرد تا همه بنی هاشم از مرد و زن و همه هواخواهان و شیعیان و انصار و مهاجر، در سرزمین منی اجتماع کنند، حدود دویست نفر از اصحاب پیامبر(ص) و هفتصد نفر از تابعین در سراپرده امام حسین (ع) به گرد هم آمدند، او نگفت حج مخصوص عبادت است ، بلکه عبادت و سیاست اسلامی را بهم آمیخت . و از مراسم حج و اجتماع مردم ، کمال استفاده سیاسی را نمود. امام حسین (ع) برخاست و پس از حمد و ثنا چنین فرمود:
اما بعد: این طاغوت (معاویه) را دیدید و دانستید که با ما و شیعیان ما چه کرد؟ و همگان رفتار ظالمانه او را با ما و پیروان ما مشاهده نمودید و یا اخبار آن به شما رسید، من امروز می خواهم پرسشهائی از شما کنم که اگر راست می گویم ، مرا تصدیق کنید، اگر دروغ می گویم ، مرا تکذیب کنید، اینک گفتار مرا بشنوید، و آن را بنویسید که وقتی به شهرها و بلاد خود باز گشتید و یا با افراد مورد اطمینان ملاقات نمودید، سخن ما را برای آنها نقل کنید، زیرا ترس آن است که حق ، کهنه و نابود و مغلوب گردد، ولی خداوند نور خود را تکمیل خواهد کرد، هر چند کافران آن را نپسندند. سپس امام حسین(ع) به ذکر بسیاری از آیات قرآن ، و گفتار پیامبر(ص) که در شاءن و مقام ائمه اهل بیت (علیهم السلام) بود، برای حاضران برشمرد و تفسیر کرد، و در هر فرازی که بیان می کرد، حاضران با گفتن اللهم نعم (خدا را شاهد می گیریم که سخن تو درست است) گفتار آن حضرت را تصدیق می نمودند، اصحاب می گفتند:ما دیدیم و شنیدیم ، تابعین می گفتند: افراد مورد اطمینان و امین از صحابه رسول خدا(ص) برای ما نقل کردند. تا اینکه امام حسین (ع) فرمود: انشد کم الله اتعلمون انّ رسول الله نصبه یوم غذیر خم فنادی له بالولایه و قال : لیبلغ الشّاهد الغائب ؟ :شما را به خدا سوگند می دهم ، آیا می دانید که رسول خدا(ص)، علی (ع) را در روز غدیر خم نصب کرد، و رهبری او را اعلام نمود، و سپس فرمود: حاضران به غائبان برسانند؟ حاضران همه گفتند:آری چنین است .
به این ترتیب امام حسین (ع) در مراسم حج ، به مسائل سیاسی در رابطه با حاکم بر حق پرداخت ، و در حضور اصحاب و تابعین ، معاویه را طاغوت و متجاوز خواند، و اعلام عمومی کرد تا حاضران مطالب را به غائبان برسانند.
داستان دوستان / محمد محمدی اشتهاردی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید