در محضرآیت الله بهجـت ؛ یگــــآنـــه راه سعـــادت

در محضرآیت الله بهجـت ؛ یگــــآنـــه راه سعـــادت

کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.

آنچه را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود.

رهنمودهایی به جوانان و نوجوانان
نوجوان‌ها و جوان‌ها باید ملتفت باشند که هم‌چنانی که خودشان در این سن هستند و روز به روز به سن بالا می‌روند، علم و ایمانشان هم باید همین جور باشد، مطابق این باشد، معلوماتشان، از همان کلاس اول علوم دینیه، به بالا برود، ایمانشان ملازم با همین علمشان باشد. باید بدانید این‌که ما مسلمان‌ها، امتیازی از غیرمسلمان‌ها نداریم الا به قرآن و عترت، و الا ما هم مثل غیرمسلمان‌ها می‌شویم. اگر ما قرآن نداشته باشیم، مثل غیرمسلمان‌ها هستیم، اگر ما عترت را نداشته باشیم، مثل مسلمان‌هایی که اهل ایمان نیستند هستیم. باید ملتفت باشیم روز به روز در این دو امر ترقی بکنیم. همچنان که سنّ ما به بالا می‌رود، معلومات ما هم در همین دو امر، بالا برود. این طرف، آن طرف نرود و الا گم می‌شود، گمش نکنند؛ گمراهش نکنند؛ این دو اصل اصیل را از این‌ها نتوانند بگیرند.

بندگى روز، راه توفیق بیدارى شب
ما براى اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا براى نماز شب بیدار نمی‌شویم. در صورتى که اوقات بیدارى را به غفلت می‌گذرانیم! زیرا اگر در بیدارى به توجه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجد و خواندن نافله‌ شب و تلاوت قرآن پیدا می‌کردیم.

اعتدال و میانه‌روی
هر چیز از حد میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند، عکسِ نتیجه مطلوب را خواهد داشت. “کلّ شىءٍ جاوز حدّه، إنقلب إلى ضدّه” هر چیز از حدش بگذرد، به ضد آن تبدیل می‌گردد.

بنابراین، میانه‌روى در غضب، شهوت، خواب، خوراک و هر کار دیگر، مُنجى و نافع است، و دو طرف زیاده و نقیصه آن مُضرّ و مُهْلِک. مگر امرى لا حد له، که ذکر و یاد خدا است.

چند نکته برای جلوگیری از گناه
از غذای خود از نظر کم و کیف، کم کنید و از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید، خصوصاً شب‌ها، و بین‌الطلوعین مقداری قدم بزنید، ورزش در هوای آزاد نمایید و از نظر فکر و نظر در مناظر مهیج خودداری نمایید و برای ازدواج به نحو آسان اقدام کنید و با توبه و تضرع به درگاه خداوند مهربان و توسل به امام عصر(عج) از خداوند بخواهید که شما را از گناه حفظ فرماید.

راه لذت بردن از نماز
احساس لذت در نماز، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد و یک سری مقدمات در خود نماز، آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود، این است که انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند و معصیت، روح را مکدر می‌کند و نورانیت دل را می‌برد و در هنگام خود نماز نیز او را از غیر خدا منصرف کند و توجهش با غیر خدا مشغول نشود‌، اگر به طور اتفاقی منصرف شد، به محض التفات پیدا کردن باید قلبش را متوجه خدا کند.

بدون اصلاح نفس به جایی نمی‌رسیم
باید بدانیم که علاج ما اصلاح نفس است در همه مراحل؛ و از این مستغنی نخواهیم بود و بدون آن، کار ما تمام نخواهد شد. با اعتراف به این‌که عمل خود ما است که بر سر ما آمده و می‌آید، تا خودمان را اصلاح نکنیم و با خدا ارتباط نداشته باشیم و با نمایندگان خدا ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی‌شود.

دعای تعجیل فَرج، دوای همه دردها است
در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان(عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی‌شود انکار کرد! با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عین‌الله‌الناظره است، آیا می‌توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟! هرچند حضرت حجت(عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن‌حضرت را می‌دانیم؛ و این‌که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی -هرچند ضعیف- خدمتش می‌فرستیم؛ و یا آن‌حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می‌کنیم.

منبع: وبسایت افق حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید