نصایح آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ؛ شیطان در کمین دعاهای ما!

نصایح آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ؛ شیطان در کمین دعاهای ما!

انسان نباید خالق را به مخلوق قیاس کند. قانون کلی‌‌ای داریم که خداوند خوش ندارد و این‌که مورد سخط هم هست که اگر محتاج شدم و گره به کارم افتاد، ابتدا سراغ مخلوقی مثل خودم بروم؛ بلکه عکس آن است، دوست دارد که اول به سراغ او بروی.

چرا خدا عنایت نمی‌‌کند؟
خیلی به خدا می‌‌گوییم: تو فرمودی که وقتی گرفتاری برایت پیش آمد و حاجت داشتی اول پیش من بیا، چون من از این کار لذت می‌‌برم و دعا را مستجاب می‌‌کنم. حالا که در خانه خدا رفتیم و گفتیم: خدایا! ما این گرفتاری و حاجت را داریم، اما عنایت و مرحمت نفرمود.

بیشتر از سه بار بخواه
در باب مسئله تکرار در دعا روایات زیادی دیده‌‌ام. من آن‌که حداقل بود مطرح کردم، اما نسبت به دعا و تقاضا در باب تکرار نسبت به بهشت و جهنم داریم که انسان تقاضای بهشت کند و تقاضای نرفتن به جهنم کند و… که اگر می‌‌خواهی این کار را بکنی، حداقل سه‌بار بگو تا مؤثر باشد. روایت از پیغمبراکرم‌‌‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌ است که حضرت فرمودند: «من سأل‌الجنّه ثلاث مرات»؛ اگر کسی سه بار از خدا بهشت را درخواست کند، «قالت‌الجنّه اللهم أدخله‌الجنّه»؛ بهشت به خدا عرض می‌‌کند: بارالها! او را وارد بهشت کن. و اگر کسی سه‌بار از دوزخ به خدا پناه ببرد، «و من استجار من‌النار ثلاث مرات»؛ سه‌بار به خدا پناه ببرد، «قالت‌النار»؛ جهنم می‌‌گوید: «اللهم أجره من‌النار»؛ (سنن ابن‌‌ماجه/12/401) پروردگارا! او را از جهنم پناه بده. می‌‌خواستم این را عرض کنم که در باب تکرار در دعا، ممکن است کسی سؤال کند که سقف آن چیست؟ و آن این‌که در روایات دیده‌‌ام که حداقل آن سه‌بار است. و البته نگران ‌‌آن‌طرف هم نباش، به این‌که «نعوذبالله»، مثلاً خدا خسته می‌‌شود و… این‌‌طور نیست.

شیطان در کمین است!
حواس‌تان جمع باشد که شیطان فریب‌تان ندهد. شیطان راه‌های مختلفی دارد، برای این‌که رابطه عبد با خدایش را قطع کند و امیدی که او به خدا بسته را می‌‌خواهد قطع کند. راه‌‌های مختلفی را می‌‌رود؛ مثلاً یک‌مرتبه به ذهن انسان می‌‌اندازد که: چقدر بگویم؟! یک دفعه دعا کردم، بس است! دو دفعه گفتم، بس است! یا اگر خدا می‌‌خواست بدهد تا حالا داده بود و… این شیطان است.

حواس‌تان جمع باشد!
در باب دعا هیچ‌‌وقت نگذارید که این سنخ افکار شیطانی شما را احاطه کند و شما را از دعا باز بدارد؛ به‌‌‌خصوص اوقاتی که در آن وعده داده شده که دعا مستجاب می‌‌شود. اگر این مواقع از دست برود، دیگر باز نمی‌‌گردد. حواس‌تان جمع باشد! هم از آن‌طرف متوجه بالا باش، به این معنا که خداوند خسته نمی‌‌شود و برعکس لذت هم می‌‌برد و از این‌طرف هم شیطان را مواظب باش، که شیطان تو را خسته نکند. خدا خسته نمی‌‌شود، بلکه شیطان تو را خسته می‌‌کند. دقت کنید! شیطان شما را از نظر دعا‌کردن خسته می‌‌کند. در این هم شبهه‌‌ای نیست که وقتی از خدا می‌‌خواهم، او اگر مصلحت باشد به موقع می‌‌دهد.

برای دیگری دعا کن!
یکی از اموری که موجب می‌‌شود دعا زود به اجابت برسد، این است که شخص برای دیگری دعا کند. حضرت می‌‌فرمایند: این از همه برتر است. در روایت است که حضرت چهار چیز را مطرح می‌‌کنند و می‌‌فرمایند این چهارمی هم هست که از همه بیشتر مؤثر است. این‌که سرعت در اجابت دعا داشته باشی هم راه‌‌کار دارد و آن این است که شخص برای دیگری دعا کند. این‌که توصیه شده در شب‌‌های قدر برای دیگران دعا کنید، خصوصاً آن کسانی‌که به شما بد کرده‌‌اند، این است که خدا به تو زودتر می‌‌دهد. اگر برای خودت بخواهی به این زودی نمی‌‌دهد، اما برای دیگری بخواهی زود به تو می‌‌دهد.

منبع: وبسایت افق حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید