میزان کالری موجود در همبرگر

میزان کالری موجود در همبرگر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون

مقاومت در برابر یک همبرگر آبدار کار بسیار سختی است، اما توصیه می‌شود پیش از گاز زدن به این همبرگر خوشمزه‌ی آبدار، در مورد کالری‌های موجود در آن اطلاعاتی کسب کنید. این مقاله اطلاعات تغذیه‌ای آن را برای شما فراهم ساخته است.

ارزش غذایی همبرگر
این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که همبرگر مقدار زیادی کالری به مواد مصرفی روزانه شما می‌افزاید. علاوه بر آن، مقدار زیادی از این کالری‌ها از چربی بدست می‌آیند. بنابراین، اگر به کاهش وزن فکر می‌کنید، توصیه می‌شود که این خوراکی را بندرت مصرف نمایید.
اجازه دهید با اطلاعات بدست آمده از همبرگر رستورانهای برگر کینگ Burger King که به اندازه‌ی ۱۰۰ گرم سرو می‌شوند، آغاز کنیم. این نوع همبرگر حاوی:
* ۲۳۰ کالری است، که از این مقدار، ۸۰ کالری از چربی بدست می‌آید
* چربی کل آن ۱۵ گرم بوده که از این میزان ۶ گرم چربی اشباع شده و ۱ گرم چربی ترانس می‌باشد
* ۲۵ میلی‌گرم کلسترول
* ۴۶۰ میلی‌گرم سدیم
* میزان کل کربوهیدارت ۲۶ گرم
* ۱ گرم فیبر خوراکی
* میزان کل قند ۶ گرم
* ۹ گرم پروتئین

همبرگر دوبل برگر کینگ در اندازه ۱۲۸ گرمی دارای:
* ۳۲۰ کالری است که از این مقدار ۱۴۰ کالری از چربی بدست می‌آید
* چربی کل آن ۹ گرم بوده که از این میزان ۳ گرم چربی اشباع شده می‌باشد
* ۴۵ میلی‌گرم کلسترول
* ۴۵۰ میلی‌گرم سدیم
* میزان کل کربوهیدارت ۲۶ گرم
* ۱ گرم فیبر خوراکی
* میزان کل قند ۶ گرم
* ۱۴ گرم پروتئین
بنابراین، تقریباً نیمی از کالری‌ موجود در همبرگر از چربی بدست می‌آید.. همچنین، بدلیل اینکه همبرگر یک غذای فرآوری شده است، حاوی مقادیر زیادی سدیم می‌باشد. همچنین، این آیتم غذایی حاوی چربی اشباع شده و کلسترول نیز می‌باشد. اگرچه همبرگر بزرگ منبع خوبی از پروتئین است، بایستی محتوای چربی و کلسترول آن را در نظر داشته باشید، خصوصاً اگر دارای سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید. جداول زیر اطلاعات تغذیه‌ای همبرگر را نشان می‌دهند.

 

همبرگر، یک عدد گرد معمولی همراه با چاشنی
مواد مغذی (ارزش در هر ۱۰۰ گرم)

آب

۴۱ر۴۹ گرم

انرژی

۲۵۴ کالری

پروتئین

۷۴ر۱۱ گرم

میزان کل لیپید (چربی)

۲۵ر۱۲ گرم

کربوهیدرات

۸۱ر۲۴ گرم

مواد معدنی

کلسیم

۵۷ میلی‌گرم

آهن

۳۹ر۲ میلی‌گرم

منیزیم

۲۰ میلی‌گرم

فسفر

۱۱۳ میلی‌گرم

پتاسیم

۲۰۶ میلی‌گرم

سدیم

۴۵۸ میلی‌گرم

روی

۸۷ر۱ میلی‌گرم

ویتامین

ویتامین C

۵ر۱ میلی‌گرم

تیامین

۲۱۰ر۰ میلی‌گرم

ریبوفلاوین

۸۱۰ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۳۵۰ر۳ میلی‌گرم

ویتامین B6

۱۱۰ر۰ میلی‌گرم

فولات

۶۸ میکروگرم

ویتامین B12

۸۰ر۰ میکروگرم

ویتامین A

  (واحد بین‌المللی) IU751

لیپید

میزان کل اسیدهای چرب اشباع شده

۷۵۵ر۳ گرم

میزان کل اسیدهای چرب مونو غیر اشباع

۸۰۹ر۴ گرم

میزان کل اسیدهای چرب پلی غیر اشباع

۳۴۳ر۲ گرم

کلسترول

۲۴ میلی‌گرم

ارزش غذایی همبرگر تهیه شده از گوشت کم‌چرب
اگر مقاومت در برابر خوردن همبرگر برایتان سخت است، بایستی به خوردن انواعی که از گوشت کم چربی یا لخم تهیه شده، فکر کنید. همبرگر چرخ کرده‌ی تهیه شده با گوشت کم چربی جایگزین مناسبی برای همبرگرهای سنتی است. میزان کالری، چربی و همچنین میزان سدیم این نوع همبرگر کمتر می‌باشد. علاوه بر این، همبرگر کم چرب منبع خوبی از ویتامینها و مواد معدنی است.

 

گوشت گاو، چرخ کرده، ۹۷% گوشت لخم، ۳% چربی، به صورت گرد، پخته شده، کبابی شده
  مواد مغذی (ارزش آن در هر ۱۰۰ گرم)

آب

۹۶ر۶۷ گرم

انرژی

۱۴۶ کالری

پروتئین

۳۶ر۲۶ گرم

میزان کل لیپید (چربی)

۴۶ر۴ گرم

کربوهیدرات، با اختلاف

۰ گرم

مواد معدنی

کلسیم

۵ میلی‌گرم

آهن

۸۸ر۲ میلی‌گرم

منیزیم

۲۳ میلی‌گرم

فسفر

۲۰۸ میلی‌گرم

پتاسیم

۳۵۳ میلی‌گرم

سدیم

۶۴ میلی‌گرم

روی

۴۵ر۶ میلی‌گرم

ویتامین

ویتامین C

۰ر۰ میلی‌گرم

تیامین

۰۴۱ر۰ میلی‌گرم

ریبوفلاوین

۱۷۶ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۰۵۱ر۶ میلی‌گرم

ویتامین B6

۴۱۸ر۰ میلی‌گرم

فولات

۷ میکروگرم

ویتامین B12

۴۴ر۲ میکروگرم

ویتامین A

  (واحد بین‌المللی) IU9

ویتامین ‌   E

۱۲ر۰ میلی‌گرم

ویتامین D

IU 2

ویتامین K

۴ر۱ میکروگرم

لیپید

میزان کل اسیدهای چرب اشباع شده

۲۰۷ر۲ گرم

میزان کل اسیدهای چرب مونو غیر اشباع

۶۹۱ر۱ گرم

میزان کل اسیدهای چرب پلی غیر اشباع

۲۸۱ر۰ گرم

چربی ترانس

۰۹۴ر۰ گرم

کلسترول

۸۸ میلی‌گرم

در آخر، افراد بایستی مصرف هر نوع مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهند، به این دلیل که این مواد غذایی می‌توانند موجب اضافه وزن در فرد شوند و شخص را در معرض خطر ابتلا به برخی مشکلات مربوط به سلامتی قرار دهند. بنابراین، قبل از اینکه تسلیم مزه کردن آن شوید، در مورد تأثیر چنین مواد غذایی بر سلامت خود فکر کنید. تنها هر از چند وقتی از خوردن آن لذت ببرید و هنگامی که این کار را می‌کنید، به دنبال جایگزین سالم‌تر آن باشید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه