ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز

ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون

اگر چه موز رسیده از طعم بهتری برخوردار است، اما موز خام می‌تواند میزان سوزاندن چربی را افزایش دهد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه عناصر غذایی موجود در موز سبز کاهش وزن را تسریع کرده و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد.
ارزش غذایی و خواص درمانی موز سبز
همه موز رسیده را بخاطر نرمی و شیرینی آن مصرف می‌کنند. متأسفانه، معمولاً هیچ کس به فکر خوردن یک موز سبز یا خام که در واقع، به طور باور نکردنی مغذی است، نمی‌افتد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌باشد. موز سبز در مقایسه با نوع رسیده‌ی آن یعنی موز زرد، از قند کمی برخوردار است. مواد تشکیل دهنده قدرتمند آن می‌تواند سلامت فرد را به طرز شگفت‌انگیزی بهبود بخشد. شما می‌توانید آن را خام یا پخته مصرف نمایید. این روزها، آرد موز سبز نیز در بازار موجود است که می‌تواند به روش‌های مختلف در غذاهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا می‌دانستید؟
میمونها موز را از پایین ریشه پوست نمی‌کنند. آنها آن را از انتهای مخالف پوست می‌کنند. در واقع این روش صحیح پوست کندن موز است به طوریکه پس از آن مجبور نیستید بطور جداگانه «رشته‌های» کوچکی که در هنگام پوست کندن از قسمت ریشه نمایان می‌شوند را بردارید. به این ترتیب، به راحتی پوست آن کنده شده و می‌توانید از ریشه برای نگه داشتن موز استفاده کنید.

 

موز خام، میزان سِرو: ۱۰۰ گرم

آب

۹۱ر۷۴ گرم

کالری

۸۹ کالری

لیپید کل (چربی کل)

۳۳ر۰ گرم

کربوهیدرات

۸۴ر۲۲ گرم

فیبر خوراکی کل

۶ر۲ گرم

قند کل

۲۳ر۱۲ گرم

مواد معدنی

کلسیم

۵ میلی‌گرم

آهن

۲۶ر۰ میلی‌گرم

منیزیم

۲۷ میلی‌گرم

پتاسیم

۲۲ میلی‌گرم

سدیم

۱ میلی‌گرم

روی

۱۵ر۰ میلی‌گرم

ویتامین‌ها

ویتامین c

۷ر۸ میلی‌گرم

تیامین

۰۳۱ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۶۶۵ر۰ میلی‌گرم

ویتامین B6

۳۶۷ر۰ میلی‌گرم

فولات

۲۰ میکروگرم

ویتامین A ، RAE (واحد اندازه‌گیری)

۳ میکروگرم

ویتامین A ، IU (واحد اندازه‌گیری بین‌الملل)

 IU 64  

ویتامین E (آلفا- توکوفرول)

۱۰ر۰ میلی‌گرم

لیپیدها

اسیدهای چرب اشباع شده کل

۱۱۲ر۰ گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو کل

۰۳۲ر۰ گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده پلی کل

۰۷۳ر۰ گرم

* فواید نشاسته مقاوم Resistant Starch در سلامتی
یک موز متوسط پوست کنده‌ی خام (کمی سبز) حاوی ۷ر۴ گرم نشاسته مقاوم بنام RS2 (نشاسته مقاوم نوع دو) است. همانطور که از نام آن پیداست، در برابر هضم در روده کوچک مقاوم بوده و به روده بزرگ منتقل می‌شود. در آنجا مانند فیبر خوراکی عمل کرده و برخی از مزایای هر دو فیبر نامحلول و محلول را از خود نشان می‌دهد. به حفظ سلامت روده بزرگ کمک کرده در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه توصیه شده‌ی نشاسته مقاوم ۲۰ گرم است، و کیسه‌های ۱ پوندی (۵۹۲ر۴۵۳ گرمی) آرد موز سبز حاوی حدوداً ۱۷۵ گرم RS2 است.
* موز نارس که از نشاسته مقاوم سرشار می‌باشد، موجب افزایش غیر طبیعی سطح قند خون نمی‌شود. این نشاسته در افراد هم سالم و هم دیابتی به حفظ سطح طبیعی قند خون با افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند. و ترشح انسولین را در بزرگسالان مقاوم در برابر انسولین بهبود می‌بخشد. مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهند که این نشاسته می‌تواند به بهبود سلامت قند خون یک نوزاد چنانچه مادر در دوران بارداری از آن مصرف کرده باشد، کمک کند.
* موز سبز موجب گرسنگی نمی‌شود. به این دلیل که فرد را سیر نگه می‌دارد، به کاهش اشتها که در صورت تصمیم به کم کردن وزن، امری است ضروری، کمک می‌کند.
* به علاوه، این نشاسته آزاد سازی هورمون گلوکاگون را افزایش داده که موجب سوزاندن سریع چربی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که این نشاسته همچنین از افزایش مجدد وزن در رژیم غذایی پرچربی ممانعت به عمل می‌آورد.
* به کاهش علائم اسهال کمک می‌کند.
* مانند یک ملین ملایم عمل کرده و به حفظ «تعادل و نظم» کمک می‌کند. موجب رشد باکتریهای سالم در روده شده و این توده‌ی باکتریهای افزایش یافته مسئول اثرات حجیم شدگی bulking effects خواهند بود.
* این نشاسته خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی داشته که از سرطان روده بزرگ ممانعت می‌کند. و برای کولیت اولسراتیو (زخمی) نیز فواید زیادی دارد.
* مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهند که نشاسته به حفظ سلامت چشم نیز کمک می‌کند.
* به هنگام ابتلا به قند خون بالا، نشاسته و نشاسته مقاوم به دو گروه از حیوانات مسن داده شد و مشاهده گردید که در حیواناتی که از نشاسته مقاوم تغذیه شده بودند، در هماهنگی حرکتی و افزایش مصرف غذا بعد از گرسنه ماندن بهبودی حاصل شده بود.
* این نشاسته، زمانی که به مقدار کافی مصرف شود، سطح اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFAs) که سلول‌های دیواره روده کوچک را تغذیه می‌کنند، را افزایش می‌دهد. و موجب افزایش جذب مواد معدنی به خصوص کلسیم و منیزیم می‌گردد.
* هنگامی که وارد یک وعده غذایی شود، پس از مصرف آن غذا، ذخیره کمتر چربی را تضمین می‌کند. آهسته بودن هضم به معنی جذب کند کالری است. بنابراین، به حفظ وزن در محدوده طبیعی کمک می‌کند.
* به کلسترول پایین و سطوح پایین تری‌گلیسیرید کمک می‌کند.
* احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

* فواید پتاسیم در سلامتی
موز سبز سرشار از پتاسیم بوده که یک ماده معدنی ضروری می‌باشد.
* پتاسیم به حفظ فشار خون طبیعی کمک کرده که به نوبه خود در حفظ سلامت کلیه موثر است. فشار خون بالا می‌تواند بر عملکرد کلیه به طور جدی اثر گذاشته و همچنین می‌تواند به سکته و بیماری قلبی منجر شود.
* اگر چه پتاسیم نمی‌تواند مانع از بیماری‌های قلبی شده و یا آن را معکوس نماید، اما برای عملکرد صحیح قلب ضروری است. نقش مهمی در عملکرد عضلات و اعصاب ایفا می‌کند. و برای مشکلات ریتم قلب بسیار ثمر بخش است.
* مطالعات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا به پایین آوردن سطوح کلسترول کمک می‌کند.

* فواید ویتامین B6در سلامتی
* این ویتامین در سنتز پروتئین از اسیدهای آمینه نقش مهمی دارد. به این دلیل که پروتئین برای حجم و قدرت عضلانی ضروری است، این میوه می‌تواند افزودنی سالمی به هر رژیم غذایی باشد.
* ماهیچه‌های قوی به حفظ میزان متابولیسم و وزن کمک می‌کنند.
* این ویتامین همچنین در تولید هموگلوبین مؤثر است.

* فواید ویتامین Cدر سلامتی
* این ویتامین یک ویتامین آنتی اکسیدان می‌باشد، و به حذف عوارض جانبی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و از فرد در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف از جمله سرطان محافظت می‌کند.
اگر چه موز سبز فواید بسیاری دارد، لازم است فرد به یاد داشته باشد که، به دلیل آنکه این میوه حاوی نشاسته مقاوم است، مصرف بیش از حد آن ممکن است به نفخ، گاز و درد معده بیانجامد. می‌توانید با یک مقدار کوچک شروع کرده و به آرامی و به طور پیوسته مقدار آن را افزایش دهید.

مطالب مشابه