زاهدشدن در گروی وابسته نبودن به دارایی های زندگی است

زاهدشدن در گروی وابسته نبودن به دارایی های زندگی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در چهارمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) در رابطه با بحث آرامش روح به خداوند عرضه می دارد «خداوندا اگر چیزی از دست می رود جبران کننده آن تویی، اگر چیزی در زندگی ما فاسد می شود اصلاح کننده آن تویی، آنچه در زندگی ما زشت می شود، زیبا کردنش بدست توست».

ایشان با اشاره به اینکه ضرر و زیان ها یکی از عوامل نگرانی انسان ها در زندگی هستند، ابراز داشتند: گاهی انسان بدون اینکه موازین لازم را رعایت کند، گرفتار آسیب می شود، گاهی هم تمام جوانب را در نظر می گیرد اما دچار زیان های غیراختیاری می شود؛ مثلا در نقطه ای از دنیا، فلان اتفاق رخ می دهد و بدون اینکه ما مقصر باشیم در پول، صادرات و تجارت اثر می گذارد.

معظم له ادامه دادند: برخی افراد هنگامی که زیانی متوجه آنها می شود، از همه امور مایوس و ناراحت می شوند و اراده خود را از دست می دهند و حتی ممکن است دچار بیماری های جسمی و روحی شوند؛ اما گروهی دیگر در مقابل زیان، تکیه بر خدا می کنند و از این مسئله تجربه می گیرند و می گویند با توکل بر خدا، آینده را با اراده و تصمیم بهتر می سازیم.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 23 سوره حدید «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ»، گفتند: قرآن مجید در این آیه می فرماید «برای آنچه از شما فوت شده تاسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته نباشید.»؛ اگر انسان به این دو دستور عمل کند، در مقابل زیان ها دچار افسردگی نمی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر ضرورت مطالعه کلمات قصار امیرالمومنین(ع) تاکید کردند و افزودند: کلمات قصار منبع مهمی برای تربیت است؛ کاش این منبع ارزشمند در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها منعکس شود و عامل تربیت همه فرزندان ما باشد.

ایشان تصریح کردند: امیرمومنان می فرمایند «در قرآن درباره ی مفهوم کلی زهد، به دو چیز اشاره شده است: کمال زهد آن است که به آنچه از دست می دهید، اندوه نخورید و از آنچه به شما داده می شود، خوشحال نشوید. کسی که غم گذشته را نخورد و از آینده خوشحال نباشد، از هر دو جنبه زاهد است».

معظم له افزودند: بعضی ها خیال می کنند زاهدبودن یعنی انسان در خانه اش گلیمی داشته باشد و لباس کرباس بپوشد و غذایش نان خشک باشد در حالی که ممکن است چنین آدمی زاهد نباشد و راغب دنیا باشد؛ بعضی افراد نیز ممکن است همه دارایی داشته باشند، اما وابسته به آن نباشند و زاهد باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: قرآن و نهج البلاغه درس های بزرگی به ما می دهند که اگر عمل کنیم زندگی خوبی خواهیم داشت.

منبع: حوزه نیوز

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید